Annonce
Kerteminde

Debat: Historien om Borgerservice er trist

I vinter foreslog personalet på Kerteminde Rådhus at ændre vilkårene for betjening i Borgerservice - trods ingen kritik af bestående ordning - og det vedtog byrådet fra januar 2019.

På byrådsmødet i nov. 2018 spurgte jeg skeptisk til den nye ordning, men fik fortalt, at det var en stor fordel for begge parter.

I marts blev jeg opmærksom på en borger med et straksproblem, som måtte konstatere, at der var 14 dages ventetid.

Stor var forbavselsen, da jeg læste om en 81-årig fra Langø, som skulle vente 4 uger for at få en blanket. Sikke en arrogance, man tillader sig at have. I november blev jeg lovet, at der ville blive taget hensyn til de ældre borgere. Den besked må ikke være bragt ud af byrådssalen.

En ny henvendelse til borgmesteren i maj om problemet afslørede samme uvidenhed om problemerne som i marts.

Tænk, vi har en borgmester, der dagligt går igennem Borgerservice uden at spørge, hvordan den nye ordning forløber. Det samme kan sige om vore byrådspolitikere.

Nu kan jeg forstå, at flere med problemer henvender sig i Nyborg og Odense.

De klassiske problemer med den nye ordning, borgere glemmer at møde op, man er nødt til at fastsætte en bestemt tid, og der sidder ikke lige en borger klar, hvis det forrige besøg var kortere end forventet, burde man havde forudset.

At de problemer, som den nye ordning nu har afsløret, ikke har været fulgt op i administrationen og bragt videre til byrådet, er skuffende.

Annonce
Hans Petersen. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Utroværdig optræden af to Venstre-folk

Hvis man vil være en troværdig politiker, skal man gøre mere end at udstede nogle hastige løfter for at tækkes pressen og vælgerne. Man skal også sikre sig, at de løfter, man udsteder, bliver omsat til faktisk, praktisk virkelighed. Derfor er der grundlag for at se endog ganske kritisk på to Venstre-politikere, Bo Libergren og Herdis Hanghøi, og deres optræden i en konkret sag fra Faaborg-Midtfyn Kommune. Sagen, som er blevet beskrevet i avisen flere gange, senest i mandagsavisen, handler om en ung kvinde, der lider af muskelsvind. Kvinden havde allerede for et halvt år siden et hjælpemiddel, et såkaldt vippeleje, der var så nedslidt, at det kun var delvist funktionsdygtigt, hvilket i længden kan blive invaliderende for kvinden. Imidlertid var kommunen og regionen endt i en strid om, hvem der skulle betale de cirka 30.000 kroner, som et nyt vippeleje koster - selvom loven fastslår, at kvinden burde have haft sit hjælpemiddel uden yderligere diskussion. Det var en pinlig sag for både Faaborg-Midtfyn Kommune og for Region Syddanmark, og derfor lovede både Bo Libergren og Herdis Hanghøi, at de ville sørge for, at den 21-årige Mai-Britt Knudsen fik et nyt vippeleje, så hun også fremover kan træne sine muskler og dermed stå på sine egne ben. Det er imidlertid ikke sket. Og derfor fremstår begge Venstre-folks løfter som utroværdige. Det var godt, at de to Venstre-folk i sin tid var så hurtige til at kræve handling, for det viser, at de to engagerer sig oprigtigt i borgernes problemer. Det er til gengæld virkelig skidt, at Mai-Britt Knudsen ikke har fået sit hjælpemiddel nu, hvor der er gået et halvt år. I Danmark har vi gennemgående dygtige og sanddru politikere, som er langt mere ordholdende, end man kan få indtryk af, når man følger den offentlige debat, ikke mindst debatten på de sociale medier. Derfor vil det være klogt, at Libergren og Hanghøi får løst sagen. Altså: Løst den rigtigt. Og ikke blot løst den ved at afgive endnu et løfte. Alt andet vil være utroværdigt.

Faaborg-Midtfyn

Dommer fra arkitektkonkurrence står fast i forsvar af omstridt faaborg-bygning: Helios pirrer mine sanser

Annonce