Annonce
Læserbrev

Debat: Foreninger stikker en kæp i cykelhjulet ved Hvidkilde

Læserbrev: Som beboer i Egense og daglig pendlercyklist på Hellegårsvej - også i regn og mørke - ser jeg til min ærgrelse, at By og Land og Naturfredningsforeningen har stukket en kæp i cykelhjulet for en ordentlig løsning på cyklisternes trængsler ved Hvidkilde. Som om der ikke var forhindringer nok.

Foreningernes forslag og stort anlagte initiativ i forhold til Christiansborg vidner om, at det ikke er født af cyklister med kendskab til lokalområdet. Hvor er det ærgerligt, at et ubearbejdet forslag bringes frem og bare forplumrer debatten.

En god og anvendelig stiforbindelse er ikke gjort med en farvet streg på et kort. På tegningen, gengivet onsdag i Fyns Amts Avis, er der vist en cykelrute, som på nær en kort strækning nord for Egense, følger Ærtevej og Hellegårdsvej. Især sidstnævnte er en smal og sine steder slynget og i myldretiden ret trafikeret bivej, som ikke egner sig til blanding af cykel- og biltrafik. Det er ikke her, man drømmer om at lade sine børn cykle til skole, når "Brianerne" kommer ræsende gennem svingene fem minutter i otte.

Min grundholdning er, at problemerne skal løses, hvor de er. Der findes ikke et quick-fix ved at sende cyklisterne på Fåborgvej ud på en omvej. Uanset om man etablerer en højklasset og direkte cykelrute med dobbeltrettet sti i eget trace syd om Hvidkilde Sø, så vil der stadig være cyklister, der bliver klemt på Fåborgvej. Hvidkildes kultur- og naturmiljø er desuden en turistmæssig magnet.

Hvis ikke Sydfyn er stedet, hvor man tilbyder en god cykelforbindelse til sådan en attraktion, ved jeg ikke, hvor det skulle være. Og ved at udfylde den manglende forbindelse på to kilometer ved Hvidkilde får man en 13 kilometer lang sammenhængende sti fra Ulbølle til Svendborg uden indblanding af biler overhovedet.

Anlægspriser fra 40 til 80 millioner kroner bliver nævnt i flæng, også i avisens leder. Det kunne være rart med noget faktuel journalistik, eller at man afventer, at begge principper, syd eller nord for søen, bliver belyst fagligt og grundigt. Ligesom foreningen "Cykelsti Hvidkilde nu" har foreslået. Jeg er som gammel stiplanlægger overbevist om, at der er mange alternative løsningsmodeller, som også kan rokke ved de nævnte anlægspriser.

Før By og Land og Naturfredningsforeningen får afsporet debatten yderligere, vil jeg opfordre kraftigt til, at de går ind i et seriøst udviklingsarbejde sammen med "Cykelsti Hvidkilde nu".

Annonce
Klaus Johannesen (til højre) mener ikke, at forslaget om en cykelstid syd om Hvidkilde Sø er gennemtænkt. Arkivfoto: Michael Bager
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Dagen i dag: Det var mit livs sværeste skilsmisse, fortæller Helle Virkner

1994 Det var mit livs sværeste skilsmisse, bekender Helle Virkner langt henne i sin meget langstrakte erindringsbog ”Hils fra mig og kongen”, der udkommer i dag. Talen er om opbruddet i 1973 fra ægteskabet med Jens Otto Krag. Der havde været for mange kvinder i hans liv sammen med hende. Beviserne forelå. Han bekræftede dem selv, samtidig med at han holdt fast ved, at hun stadig var hans elskede Helle, genstanden for de varmeste kærlighedserklæringer i gengivne breve. Disse private ytringer til indehaveren af vekslende kælenavne er trykt med fremhævet skrift. Det gælder også digte, han skrev til sin Helle: ” ..thi dagens glæde skal kappes med længslen efter næste nats lidenskabelige hvile”. 1969 Samtidig med, at flere jyske byer undersøger mulighederne for flyforbindelse til Hamborg, foregår der for tiden en række undersøgelser om flyvning mellem Odense og Aalborg. Tanken om en flyrute mellem Odense og Aalborg er ikke af ny dato. Den har været drøftet adskillige gange, og hovedårsagen til, at spørgsmålet er rejst, er Statsbanernes stædige vægring ved at lade de to hurtigste lyntog i forbindelsen til og fra Aalborg, ”Limfjorden” og ”Nordjyden”, standse i Odense. Flere fynske industrivirksomheder har forhandlet med flyselskabet Bel Air i Odense om muligheden for at få etableret en fast rute til Aalborg, og selskabet har ansøgt om tilladelse til flyruten med foreløbig tre ugentlige dobbeltture. 1944 Generaldirektoratet for statsbanerne meddeler, at der indtil videre kun bliver sejlet to daglige færgeture over Storebælt i hver retning. Det betyder, at der kun vil være to togforbindelser fra Odense til Sjælland kl. 6.10 og kl. 11.50. Under hensyn til indskrænkelserne i tog- og færgedriften henstiller generaldirektoratet meget indtrængende til befolkningen om kun at foretage de allernødvendigste rejser mellem landsdelene. Forbindelserne mellem Odense og Jylland bliver indtil videre uændrede. Men indskrænkelserne i færgedriften vil formentlig betyde, at adskillige rejsende fra Jylland mod København vil foretrække at overnatte i Odense og rejse videre med det tidlige morgentog.

Annonce