Annonce
forside

Debat: Et Europa i store forandringer

Henny Mathiesen skriver om EU's rolle. Arkivfoto

Læserbrev: De fleste af verdens ledere var samlet ved Triumfbuen i Paris den 11. nov. for at mindes 1. verdenskrig. Macron holdt en tale, hvor han blandt andet nævnte nationalismen, som har bredt sig i Europa. Den betegnede han som had til andre, hvorimod patriotismen var positiv og lig med fædrelandskærlighed. Der skulle gøres alt for at bekæmpe nationalismen.

Macron gør alt for at brande sig selv som EU's stærke leder. Han har foreslået, EU skal oprette en hær for at beskytte Europa mod USA, Kina og Rusland. Vi er en del af NATO, det burde være dækkende.

Trump blev fornærmet over den udtalelse, forståeligt USA har altid været Europas samarbejdspartner og en stor hjælp især efter 2. verdenskrig. Forstå sådan en udtalelse, hvem der kan? Hvis han derimod havde sagt, vi skal gøre alt for at udvikle et EU, der er i overensstemmelse med befolkningens ønsker, så havde han fået min respekt.

Elitens synspunkter er ikke i overensstemmelse med befolkningens. Befolkningen er ikke i besiddelse af fremmedhad eller racisme, de kæmper for at bevare deres samfund, som de kender og er meget bekymret for den islamisering, der foregår, hvor vores politikere hele tiden dispenserer fra de danske værdier.

Vi er mange, der gerne vil efterlade et samfund til vores efterkommere, som det Danmark vi kender.

Globalisering handler ikke om, vi skal afgive de værdier, der kendetegner det danske samfund. Det er vigtigt, at de enkelte lande bevarer deres image. Kan indvandrere ikke indordne sig landets værdier, er de velkommen til at forlade landet.

Det er umuligt at samle Nord- og Sydeuropa under en fælles værdinorm, dertil er vi alt for forskellige, men vi kan samarbejde om fred, handel og arbejdskraftens frie bevægelighed. Magtens elite i EU skal arbejde på, hvad befolkningen ønsker.

I øjeblikket går EU alt for langt i dets iver for et EU, der overtager de enkelte landes regeringer. Derfor opstår nationalismen helt naturligt, men af andre grunde end Macron fremfører.

Jeg vil anbefale bogen af Douglas Murray "Europas Undergang".

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Dagen i dag: Det var mit livs sværeste skilsmisse, fortæller Helle Virkner

1994 Det var mit livs sværeste skilsmisse, bekender Helle Virkner langt henne i sin meget langstrakte erindringsbog ”Hils fra mig og kongen”, der udkommer i dag. Talen er om opbruddet i 1973 fra ægteskabet med Jens Otto Krag. Der havde været for mange kvinder i hans liv sammen med hende. Beviserne forelå. Han bekræftede dem selv, samtidig med at han holdt fast ved, at hun stadig var hans elskede Helle, genstanden for de varmeste kærlighedserklæringer i gengivne breve. Disse private ytringer til indehaveren af vekslende kælenavne er trykt med fremhævet skrift. Det gælder også digte, han skrev til sin Helle: ” ..thi dagens glæde skal kappes med længslen efter næste nats lidenskabelige hvile”. 1969 Samtidig med, at flere jyske byer undersøger mulighederne for flyforbindelse til Hamborg, foregår der for tiden en række undersøgelser om flyvning mellem Odense og Aalborg. Tanken om en flyrute mellem Odense og Aalborg er ikke af ny dato. Den har været drøftet adskillige gange, og hovedårsagen til, at spørgsmålet er rejst, er Statsbanernes stædige vægring ved at lade de to hurtigste lyntog i forbindelsen til og fra Aalborg, ”Limfjorden” og ”Nordjyden”, standse i Odense. Flere fynske industrivirksomheder har forhandlet med flyselskabet Bel Air i Odense om muligheden for at få etableret en fast rute til Aalborg, og selskabet har ansøgt om tilladelse til flyruten med foreløbig tre ugentlige dobbeltture. 1944 Generaldirektoratet for statsbanerne meddeler, at der indtil videre kun bliver sejlet to daglige færgeture over Storebælt i hver retning. Det betyder, at der kun vil være to togforbindelser fra Odense til Sjælland kl. 6.10 og kl. 11.50. Under hensyn til indskrænkelserne i tog- og færgedriften henstiller generaldirektoratet meget indtrængende til befolkningen om kun at foretage de allernødvendigste rejser mellem landsdelene. Forbindelserne mellem Odense og Jylland bliver indtil videre uændrede. Men indskrænkelserne i færgedriften vil formentlig betyde, at adskillige rejsende fra Jylland mod København vil foretrække at overnatte i Odense og rejse videre med det tidlige morgentog.

Assens

Klager over Assens Kommune: - De tilgodeser ikke vores søns behov

Odense For abonnenter

Odense Kommune betalte for hotel, rejser og en konsulentrapport: Så meget kostede falleret tour-drøm

Fyn

Folketingspolitikere støtter flere tog på Vestfyn: Uld i mund om regningen

Annonce