Annonce
Debat

Debat: Er vi på vej til det nordfynske cykelmekka?

Annonce

Lokaldebat: I sin nytårshilsen til borgerne kommer borgmester Morten Andersen ind på, at Nordfyns Kommune skal markere sig som ”Danmarks bedste friluftskommune”.

Nordfyns Kommune er en del af projektet "Bike Island Fyn", som skal gøre Fyn og omliggende øer til en "højt specialiseret cykeldestination på internationalt niveau". I den forbindelse er der udarbejdet oversigt over gode destinationer og overnatningsmuligheder for cykelturister, Senest er borgerne blevet invitereret til at melde sig som "pit stop" for cyklister, der har brug for en pause på turen. Alt sammen meget positivt, men det vigtigste for cyklister er at kunne færdes på sikre cykelveje, og her falder kæden af, om man så må sige, når det drejer sig om Nordfyns Kommune.

Hvis cykelturister skal holde sig til kommunens cykelstier, er Nordfyn ikke en interessant destination. Derimod har Nordfyn så meget godt at byde på for cykelturister, hvis man gør en indsats for det. Cyklistforbundet har en række anbefalinger til kommuner i yderområderne som Nordfyns Kommune bør tage til sig.

For det første bør kommunen udforme en cykelpolitik og en cykelstrategi i samarbejde med borgerne. Hvilket falder godt i tråd med at Venstre, i Folketinget, har stillet forslag om at der udarbejdes en national cykelstrategi.

En række værktøjer skal i spil for at tilgodese cyklister mest muligt, når et fuldt udbygget cykelstinet er ren utopi.

Her kan nævnes at for at få mest muligt ud af indsatsen bør landkommuner, hvor det er muligt, samle indsatsen på udvalgte strækninger, der tilgodeser flere typer cyklister.

Kommunerne kan med hastighedssænkning for biler i bestemte zoner og om klassificering af mindre biveje til cykelveje, hvor biler er gæster, gøre det mere attraktivt at vælge cyklen, samt øge brugen af 2–1 veje, hvor bilerne deles om midtersporet og låner side rabatten fra de bløde trafikanter ved overhaling, er et godt og prisbilligt alternativ til cykelstier på strækninger med gode oversigtsforhold. Løsningen gør det også muligt at sænke hastigheden til 40-50 kilometer i timen.

At det er vigtigt at sætte handling bag ønsket om af blive et cykelmekka, skal også ses i lyset af at der sker mange ulykker, hvor cyklister bliver påkørt bagfra, og der lyder anbefalingen fra Vejdirektoratet, at bilerne holder en afstand af halvanden meter, når man overhaler en cyklist. En tur rundt på de nordfynske veje vil afsløre, at denne anbefaling ikke kan efterleves mange steder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Interview: 'Jorden kalder' tænkte Jens Rohde, mens han sad og følte sig helt på månen

Annonce