Annonce
Middelfart

Debat: Buschauffør talte nedladende til dreng - jeg bliver vred over forskelsbehandling

Fynbus undersøger i øjeblikket sag om mulig forskelsbehandling i en bus. Arkivfoto.

Lokaldebat: Jeg bliver så irriteret og vred, når jeg ser negative forskelsbehandlinger på andre, blot fordi de ikke er af dansk etnicitet. For eksempel når de bliver nægtet afgang på offentlige steder og ved ansøgninger, hvor folk med danske navne forfordeles. Men det sker også i bussen.

Jeg benytter ofte bussen hjem fra gymnasiet (fra Middelfart Gymnasium og HF til Nørre Aaby, red.) og oplever tit, at folk med rejsekort, der ikke virker, stadig får lov til at køre med. Men for nogle dage siden oplevede jeg igen, at der var forskelsbehandling, og denne gang ramte det mig virkelig.

En ældre herre med dansk udseende stod på bussen, men han havde kun en halvtredser at kunne betale med, og bussen tog kun imod mønter. Manden fik dog alligevel lov til at komme med. Få stop efter gentog episoden sig: Denne gang var der dog tale om en mor med sine to børn.

Drengen på små ti år kunne ikke tjekke ind, da rejsekortet blev afvist. Moren ville gerne betale med en hundredkroneseddel, men fordi hun havde tørklæde på hovedet, fik hun ikke lov, og drengen skulle af.

Drengen trak otte kroner op af lommen, mens buschaufføren begyndte at tale nedladende og med en hård tone til drengen, som stod med tårer i øjnene. Moren havde svært ved dansk, så drengen stod alene med chaufføren.

Denne behandling var ikke fair, og derfor fandt jeg fem kroner frem, da drengen manglede fire – kun fire kroner. Jeg gav chaufføren mønten og fortalte, at han kunne give drengen den ene krone tilbage, hvis det ikke var for meget at forlange.

Måske lidt kækt – ja, men jeg synes simpelthen ikke, at man kan tillade sig denne adfærd og specielt ikke overfor en dreng på den alder.

Dette er desværre ikke det eneste eksempel, jeg har oplevet. Det sker sommetider, og desværre har jeg kun oplevet det ved tilfælde med personer med anden etnisk herkomst.

Havde jeg ikke selv haft fem kroner, havde jeg ladet bussen holde og vente, til jeg havde spurgt alle i bussen, om de havde mønter, så jeg kunne Mobilepaye (betalingsmetode via smartphone, red.) dem tilbage og på den måde få knægten med.

Jeg synes, det er noget svineri. Det er diskriminerende, og det er ganske forfærdeligt. Jeg håber, at hvis andre oplever lignende tilfælde, at de ligeledes hjælper, som jeg gjorde. Og sagen skal belyses, for racisme skal stoppe.

Fyens Stiftstidende har givet Fynbus mulighed for at svare i forbindelse med, at læserbrevet bliver bragt.

Kommunikationschef Martin B. Krogh oplyser, at man i øjeblikket er i gang med at undersøge sagen, og man derfor endnu ikke har yderligere kommentarer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Kirketur og Kingo-aften

Fyn For abonnenter

Kendt Odense-advokat i dobbeltrolle: Gav sig selv millionhonorar fra velgørenhedsfond

Annonce