Annonce
Assens

Debat: Assens bør samarbejde med Sønderborg om vindmøller

Poul Poulsen. Arkivfoto: Martin Kloster

Så raser debatten om vindmøller igen, og som altid ude af proportioner. Det er let at være imod politisk, når afgørelsen ikke ligger i Assens Byråd, men i Energistyrelsen.

Sønderborg har store ambitioner på klimaområdet, og jeg ville ønske, at det samme var tilfældet i Assens. Det har vi i ord, mens det kniber, når det kommer til handling, skønt vi bakker op om Energiplan Fyn, og skriver i Vision 2030, citat: "Derfor har vi en grøn og bæredygtig profil!"

I 2012 afgav Assens Miljø- og Teknikudvalg høringssvar til Energistyrelsen vedr. Lillegrund, og vi var meget positive og så store potentialer for bidrag til CO2-reduktion i Assens. Desuden ville vi fremme samarbejdet med andre kommuner o.a., og så mulighed for grøn vækst i hele regionen.

Og ja, høringen gjaldt også vindmøller på 200 m. Desuden bakkede et nedsat Klimaforum positivt op efter møde med Projekt Zero. Af det nuværende byråd var 13 med i 2012, heraf to i Miljø- og Teknik og seks i Klimaforum.

Lillegrund blev ikke udpeget af staten, hvorfor det er helt legalt, at Sønderborg ser muligheden der. Miljøundersøgelserne er ved at være færdige, de foreløbige konklusioner peger på, intet er til hindring for vindmøllerne.

Erhvervslivet er imod. Tænk, hvis et firma fik positivt kommunalt tilsagn, og efter seks år blev mødt med et beklager, vi mente det ikke. Så ville DI-undersøgelsen lyse rødt.

Ros til Sønderborg Byråd for at stå sammen om den nødvendige grønne linje. Og Assens, lad os nu få noget positivt ud af det, som vi ikke selv kan beslutte!

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Dagen i dag: Bombetrussel førte til evakuering af IC3-tog

1994 En bombetrussel, der i går blev indtelefoneret til billetkontoret på banegården i Odense, betød, at et IC3-tog blev evakueret og togdriften afbrudt i 20 minutter. Meldingen lød på, at en bombe på et tog ville eksplodere kl. 7.45 – og det fik DSB til at rette søgelyset mod et tog, der netop skulle afgå fra Fredericia. Toget blev tømt for passagerer og kørt ud på et øde sidespor uden at noget skete. For en sikkerheds skyld valgte man at standse alle forbipasserende tog i 20 minutter omkring det tidspunkt, hvor eksplosionen skulle ske. Vicekriminalkommissær Jørgen Mikkelsens, Fredericia Politi, siger, at politiet tager altid den slags anmeldelser alvorligt – selv om der næsten altid er tale om tomme trusler. 1969 Takstforhøjelsen i de odenseanske bybusser skabte ingen vanskeligheder i morges. Bybuschaufførerne mærkede ingen reaktioner på den ekstra femøre, som folk tilsyneladende tog i stiv arm. Det hele var også nøje tilrettelagt med tydelige skilte og anden oplysning om de nye priser. Takstforhøjelsen ved vedtaget i byrådets møde i aftes med kun Alfred Andersen (SF) som modstander. De to bybusdirektører Høffding og Westergaard ilede ud fra byrådssalens tilhørerloge for at give deres personale besked om forhøjelsen, og hele natten blev der arbejdet med at montere skilte og skifte poletposer ud, så man var klar til de nye priser straks fra morgenstunden. 1944 Som følge af den mørke boligsituation i Odense har formanden for socialudvalget, overportør C.V. Jørgensen og formanden for de kommunale bygninger, kontorbestyrer Georg Jørgensen, for nylig været i København for at forsøge at skaffe nogle barakker til hurtig opstilling. Men i aftes vendte C. V. Jørgensen hjem med uforrettet sag, da det ikke var muligt at få bevilget træ til nye barakker. Årsagen til den akutte bolignød i Odense skyldes ikke tilflyttere men skal søges i de mange giftermål. Hver uge bliver 20-30 par gift i denne tid, og de skal jo have et sted af bo. Man kan jo ikke forhindre folk i at gifte sig, men når der kun opføres så nye boliger, skal det selvfølgelig give boligmangel.

Annonce