Annonce
Sydfyn

Debat: (Manglende) samarbejde med borgerne

Svendborg Rådhus
Annonce

Læserbrev: I Fyns Amts Avis den 25. november refereres det, at byrådsmedlem Jens Munk opfordrer til at give en undskyldning til beboerne i Ydunshave for at være blevet chikaneret af embedsmænd, blandt andet i al offentlighed på Facebook. Beskyldningen fra kommunen har gået på, at borgerne har sendt for mange henvendelser med spørgsmål, og at der er flere tilfælde af verbale personangreb fra borgernes side, hvilket kommunen dog ikke efterfølgende har kunnet påvise.

Kommunale embedsmænd må ofte finde sig i, at borgere ikke har samme holdning som kommunen og derfor kæmper indædt for en sag. Borgerne har på grund af eget arbejde ikke som embedsmændene muligheder for fuldtids at arbejde med en sag. Derfor er det så meget desto mere beskæmmende, at Byg og BBR har måttet lade sig belære af borgernes åbenbart større indsigt i området.

De problemer, der har været i sagen om Ydunshave, viser, at der må mangle ekspertise i Byg og BBR, siden de berørte borgere har haft så let ved at påpege kommunens mange fejl i behandlingen af lokalplanen. I den sammenhæng forstår jeg godt, at embedsmænd kan føle spørgsmål som et personangreb og derfor forsvarer sig med de magtmidler, de umiddelbart har til rådighed, nemlig at true med begrænset aktindsigt og kommunikation med kommunen. Det er tilsyneladende en kultur i afdelingen, at man som embedsmand ikke kan finde faktuel hjælp inden for systemet, men selv skal kunne ’levere varen’, som så ender med netop angreb på ’de uregerlige borgere’.

Er der mon et ledelsesproblem i Byg og BBR? I så fald bør det løses snarest, hvis man vil undgå flere sager, hvor kommunen er nødt til at lovliggøre mangelfuldt udførte lokalplaner og værge for sig med ufine midler.

Annonce
Annonce
Odense

Vandsalamanderen er kun en del af problemet: Borgergruppe er klar til at fortsætte kamp mod motorbane

Annonce