Annonce
Fyn

De vil gerne forudse alle slags uheld: Men så vælter en lastbil med mandariner og diesel

I januar 2018 væltede en lastbil med 24 ton mandariner på motorvej E45 ved Hedensted. Det tog syv timer at få fjernet lastbilen med fra motorvejen ud i nødsporet, og der gik endnu halvandet døgn, inden lastbilen var helt væk. Arkivfoto: Michael Svenningsen.
Vejdirektoratet forsøger at standardisere rydningen af motorveje efter færdselsuheld, så de generer trafikken mindst muligt. Men uheld med lastbiler kan kræve alt fra varmt vand og sæbe til en kran.

Fyn: Det sker flere gange årligt, at køretøjer forulykker på motorvejene og skal fjernes, for at den øvrige trafik kan komme videre. På Fyn har Vejdirektoratet og politiet i cirka halvandet år afprøvet en ny metode, hvor ladvogne eller sværvogne sendes af sted, straks der er kommet melding om et uheld - i stedet for, som hidtil, at vente på en melding fra politiet eller Vejdirektoratets egne folk om, at der var brug for en af de store vogne.

Det viste sig hurtigt at føre til en hurtigere rydning af motorvejen, og derfor blev det sidste vinter besluttet at udbrede metoden til hele landet. Forsøget på Fyn er imidlertid fortsat, for Vejdirektoratet, politiet og beredskabsmyndighederne vil også gerne gøre rydningen efter uheld med store lastbiler hurtigere.

Men det er vanskeligere at lave en manual for disse uheld, forklarer Rikke Ege Høilund, projektleder i Vejdirektoratet:

- Det er svært at have en standard for lige præcis lastbiluheld, blandt andet fordi der er forskel på, hvor ødelagt lastbilen er, og hvor besværligt godset er at rydde op. Vi har nogle køretøjer til rådighed, men hvis det kræver mere end det, er det rette, store materiel typisk ikke noget, der er så nemt at få fat i. Og hvis der ikke er et nødspor, er der ingen steder at gøre af ødelagt materiel og gods, så det skal helt fjernes.

Annonce

FAKTA Hvem gør hvad, når vejen skal ryddes?

  • Når en lastbil er forulykket på motorvejen og skal fjernes, skal det ske hurtigt af hensyn til den øvrige trafik. Nogle gange kan Vejdirektoratet ved hjælp af sine kameraer se, hvad der er brug for, men ellers er oprydningen afhængig af meldinger fra folk på uheldsstedet.
  • Det er politiet, som har ansvar for at rydde vejen, mens Vejdirektoratet sørger for at informere trafikanterne og skaffer det materiel, som skal bruges til at rydde vejen - det sker dog ofte også i samarbejde med politiet.
  • En tavlevogn kan være nødvendig for at spærre en eller flere vognbaner, og der kan være brug for en ladvogn eller en sværvogn til at transportere et køretøj væk.
  • Vejdirektoratet driver statens veje, dvs. motorveje, motortrafikveje, mange landeveje og broer. Men Vejdirektoratet arbejder ikke med rydning på Storebæltsbroen - den drives af Sund & Bælt.

Ordfører: Ring efter en bulldozer

Netop bulldozere er flere gange blevet nævnt af Dansk Industri som en måde til hurtigt at få åbnet trafikken efter lastbiluheld på motorveje, blandt andet efter et uheld på E45 ved Hedensted i januar sidste år. Da var motorvejen spærret i syv timer, efter en lastbil med 24 ton mandariner var væltet.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, forlangte i december sidste år en grænse for, hvor lang tid oprydningen efter motorvejsuheld må tage. Det gjorde han, efter hundreder af bilister anden juledag måtte vente timevis i kø, fordi en lastbil var væltet på den Fynske Motorvej vest for Nyborg.

- Hvis det er nødvendigt, må man sætte en gummiged eller lignende til at få skovlet sådan en lastbil væk. Vi må se på, hvem der har vejmyndigheden til at sige, at "nu skubber vi den lastbil væk, selv om det så koster 100.000 kroner i skader, sagde Kristian Pihl Lorentzen til Jyllands-Posten i december.

Varmt vand ud på motorvejen

Uheldet med mandarinerne husker Stine Bendsen, afdelingsleder i Vejdirektoratet, udmærket:

- Dansk Industri spurgte, om man ikke bare kunne bulldoze lastbilen med mandariner ind til siden. Men der lå diesel ud over hele kørebanen, og diesel er noget fedtet stads. Temperaturen var lige omkring frysepunktet og at få renset en vej for diesel, når vi har en temperatur lige omkring frysepunktet, det er faktisk svært. Der skulle varmt vand og sæbe til og at få transporteret varmt vand ud til motorvejen tager simpelthen noget tid.

- Og så er der sikkerheden. Hvis vi åbner for en motorvej, hvor der er risiko for, at der er diesel på vejen stadigvæk, så er det glat. Og så risikerer vi altså liv og lemmer for de trafikanter, som kører der efterfølgende. Så der er brug for, at vi rydder op forsvarligt, siger Stine Bendsen.

Leder efter alternative ruter

Vejdirektoratet arbejder med at blive bedre til at forudse, hvilket materiel der som minimum skal bruges ved et lastbiluheld. Men et uheld er altid sit eget, siger Stine Bendsen.

- Forestil dig, at vi bare skubber en væltet lastbil ud over skrænten, og så tager vi os af den senere. Men er der så et drikkevandsreservoir lige ved siden af? Man har ikke lige med et knips med fingrene overblik over, om der er et reservoir, og bare risikoen for, at man lækker tonsvis af diesel - det kan have meget store konsekvenser, siger Stine Bendsen og henviser til uheldet på den Fynske Motorvej nær Middelfart, hvor en tankvogn med dieselolie i slutningen af august væltede, hvilket betød, at motorvejens østgående spor måtte lukkes.

- Et af vores fokuspunkter, når de her uheld sker, er at få afviklet trafikken på en anden måde. Det gav for eksempel mening ved uheldet i august, siger projektleder Rikke Ege Højlund.

- Det er selvfølgelig svært på Storebælt, fordi der ikke er alternative ruter, men når tingene sker på vores eget vejnet, prøver vi at få lavet en omkørselsrute i samarbejde med politiet, så man får et flow i trafikken, siger hun.

Efter uheldet ved Middelfart gik der mere end en måned, inden i alt 3500 liter diesel var blevet fjernet fra et regnvandsbassin, som opsamler vand fra motorvejen. Regningen for ny asfalt på den del af vejen, der var blevet ødelagt af olien, og fjernelsen af olien endte på knap 1,5 millioner kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Nordre Havnekaj var vurderet til op mod 51 millioner kroner: Kommunen fik ni millioner kroner

forside

Svensk musikstjerne med bånd til vestjysk familie er død: Roxette-forsanger fik debut i Danmark foran Skjern Bank

Annonce