Annonce
Kultur

De unge vælger DR fra

Huxi Bach, Kristian Luc og Tatjana Haddow ser lidt betuttede ud - måske på grund af de lave seertal. - "Boogie" ligger lige mellem "Nyhederne på tegnsprog" og børneprogram-merne, så vi har ikke det samme eftermiddags-flow, som TV 2 har, erkender Lars Torp, der er redaktionschef for DR Ung.

Imageproblem for DR: De unge seere bruger tiden på TvDanmark, TV3 og TV2

- Der sidder mange indkøbere her på DR, som bander og svovler over, at de ikke i sin tid købte "Beverly Hills 90210". Den var billig, den er produceret i masser af afsnit, som TV 2 kan sende igen og igen, og så bliver den ved med at fastholde unge seere.

Sådan siger Lars Torp, som er redaktionschef på DR-Ung. Den afdeling i TV-Byens kringlede gange, som sidder med den tunge opgave at vinde de unge seere tilbage til DR.

I øjeblikket er det typiske seertal for den attraktive målgruppe af 21-50 årige seere 22-24 procent på DR og 32-34 procent på TV 2. Det svarer til, at målgruppen ser fjernsyn i cirka syv timer ugentligt på TV 2 og cirka fem timer på DR.

Blandt de helt unge er tallene endnu mere udtalte, og her har TV 2's eftermiddags-flade med "Beverly Hills 90210", "Rundfunk" og "Reallife.log" langt bedre fat end DR's ungdomsflagskib "Boogie".

"Rundfunk", som har en målgruppe på 13-18 år, ligger på cirka 96.000 seere, mens "Boogie", med en lignende målgruppe, ligger på cirka 37.000 seere.

- Vores problem er, at de unge i høj grad ser flow-tv, altså flere programmer i træk, og her har TV 2 bedre fat. "Boogie" ligger lige mellem "Nyhederne på tegnsprog" og børneprogrammerne, så vi har ikke det samme eftermiddags-flow, som TV 2 har, siger Lars Torp.

Annonce

DR-løs generation

Ifølge Henrik Søndergaard, medieforsker på Københavns Universitet, er det et stort problem for DR, hvis de unge vokser op uden at få et forhold til public service-kanalen.

- Konsekvensen for DR kan jo blive, at de helt mister grebet om de unge. Risikoen er jo, at når de ikke vokser op med DR, så vender de måske ikke tilbage, når de bliver ældre, selvom de måske får det behov for oplysnings-tv, som DR i højere grad opfylder, siger Henrik Søndergaard, og det er Lars Torp enig i:

- Hvis ikke vi har fat i de unge seere, så vil DR dø ud. Der må ikke være en generation, der vokser op uden at kende DR.

Henrik Søndergaard mener, at DR er nødt til at lave nogle mere attraktive tilbud, hvis de igen skal have fat i de unge seere.

- Det eneste, DR kan gøre, er at forsøge at matche TV 2 og de andre kommercielle kanalers tilbud, men det er også en vanskelig balance for DR, for de kan ikke bare gøre som andre kanaler og indkøbe udenlandske serier i store bunker. De skal jo ramme hele befolkningen, og det gør jo ikke udfordringen mindre for DR, siger Henrik Søndergaard.

Lars Torp mener, at det er en mangeårig proces, at få de unge tilbage til DR. I første omgang skal der satses på endnu bedre kvalitet på skærmen.

- Et program som "Boogie" var meget unikt, da det begyndte, men der er kommet mange konkurrenter til, og konkurrencen om de unge seere, er blevet hårdere og hårdere. Vi vil satse på, at gøre det så dansk som muligt, og så må vi hele tiden satse på at lave det i bedre kvalitet, end de andre gør, siger Lars Torp.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Syv danske festivaler står sammen: Ikke realistisk med festivaler før sidst på sommeren

Middelfart For abonnenter

Stribonitter så omdiskuteret olieberedskabslager indefra: - Byggeri i seks etager er en skændsel for området

Annonce