Annonce
KLUMME

De ansvarlige virksomheder vinder i fremtiden

Annonce

Én gang om året afholdes verdens største tech-konference for start-up’s og entreprenører, WebSummit, i Lissabon over tre dage, hvor der deltager over 70.000 fra hele verden.

WebSummit er vokset fra små 400 deltagere i Dublin i 2009, og i dag er alle de store betydningsfulde tech-virksomheder – små som store - tech influenter og brands repræsenteret. Her er mine overordnede take-aways fra mine bedste oplevelser og indtryk.

Annonce

Edward Snowden om overvågningssamfundet

Web Summit kick-startede mandag aften med 15.000 mennesker og live broadcast med Edward Snowden. Snowden mener ikke, at vi som samfund bevæger os i den rigtige retning med data og overvågning, når regeringer verden over stadig overvåger almindelige mennesker, inden der er sket noget.

Vi har dermed – efter hans mening - legaliseret overvågning af personer til fordel for nye forretningsmodeller. Selvom vi har haft store skandaler på området, så har vi ikke flyttet os i den rigtige retning.

Som virksomhed skal man derfor virkelig kunne stå til ansvar for sine data og samtidig hjælpe med at beskytte os alle sammen mod data-misbrug, var én af hans vigtigste pointer.

Annonce

5G kommer til at forandre verden

Huawei var på scenen og præsentere deres tanker om 5G og kunstig intelligens (AI). 5G kan - med meget højere datahastigheder i forhold til det nuværende 4G – og kombineret med AI, berige liv, som aldrig set før.

Huawei sammenligner det med det elektriske lys, som blev opfundet i 1875. Så stor en forskel vil det gøre i verden. Huawei vil hjælpe udviklere med at udvikle dette i fremtiden.

Jaden Smith (skuespilleren Will Smiths søn), sluttede første aften af med et inspirerende indlæg om, hvordan hans firma vil hjælpe med at sikre vand til alle mennesker.

I 2040 vil vi ikke have vand nok til alle på jorden. 750 mio. mennesker har i dag ikke adgang til vand. Og to mia. mennesker har ikke ordentlige sanitære forhold.

De arbejder blandt andet med at udvikle teknologi til at udvinde drikkevand – for eksempel i Kenya – hvor de arbejder med nye måder at opsamle vand på. Men også finansielle modeller, som er attraktive for investorer.

Vand bliver det nye olie.

Annonce

Klima den største udfordring i verden - for de unge

Hvor det sidste år handlede meget om de enkelte virksomheders bæredygtighedsinitiativer - så handlede det generelt i år mere om, hvordan både virksomhederne og menneskeheden kan stå sammen for at gøre verden til et bedre sted.

SurveyMoney slog fast, at 1996-2010 generationens allerstørste bekymring er klimaet. Det stiller i høj grad krav om en klimaholdning og -indsats for at kunne tiltrække de unge.

Annonce

Det handler om at være People centric

Ikea fulgte trop med deres budskab om, at vi skal gå længere end blot være customer centric - vi skal være people centric. Det handler om at hjælpe forbrugerne med at skabe en positiv impact på kloden.

Deres mål for 2030 er, at alle deres produkter skal være af genbrug. Ikea arbejder blandt andet også med nye forretningsmodeller, hvor du kan leje deres møbler i en periode i stedet for at købe nyt.

Annonce

”Responsible business” eller uddø

Det sejeste indlæg var (selvfølgelig) fra en dansker: Lise Kingo, CEO hos UN Global Impact. Vi kan noget særligt, specielt indenfor bæredygtighed.

Det var egentligt et interview, men intervieweren fik ikke er ben til jorden. Hun havde et stærkt budskab til alle virksomhederne - specielt tech virksomhederne.

”We need change champions” - og tech er et godt sted at starte. “Responsible business” toget kører - vær ombord eller uddø!

Som tech virksomhed har man alle muligheder for at gøre en forskel med teknologi. Det handler blot om at gribe den – og gøre det i samarbejde med andre.

Annonce

Vi skal redde os selv – ikke Jorden

Et af de mest oplivende indlæg til WebSummit var Christiane Figueres fra Global Optimism. Hun stod blandt andet bag gennemførslen af Paris-klimaaftalen i 2015.

Hendes vigtigste budskaber var, at landene skal stoppe med at bruge deres energi på USA, som har trukket sig fra Paris-aftalen - men blot selv holde 100 procent fokus på opnåelsen af egne klimamål. Derudover skal vi stoppe med at sige, at vi skal redde verden - vi skal redde os selv.

Jorden er 4,5 mia. år - den skal nok klare sig! I øvrigt: Hvis vi alle på jorden halverer vores nuværende CO2-udslip indenfor 10 år - så når vi klimamålene i 2030, sluttede hun.

Annonce

Fremtidens CMO: Vision og Empowerment er nøgleordene

Jeg sluttede WebSummit af med et “Marketing in 2020” indlæg, hvor blandt andet Burger King’s CMO var klar i mælet: “Set the vision for your employees and let the magic happen - empower them”.

Det taler direkte til den unge generation. Mange taler om Brand Purpose - og mange tror, at det handler om marketing stunts - men man skal lave langsigtede programmer - ellers glemme det.

Glem ”Green Washing”. Det skal være ægte. Er du blevet mere nysgerrig på, hvordan du som virksomhed kan drive en mere ansvarlig og bæredygtig forretning? Så deltag i ”Care or Die” konference, torsdag 28. november på First Grand Hotel, hvor blandt andre én af Danmarks førende eksperter indenfor bæredygtig ledelse også kommer, Steen Hildebrandt, sammen med en masse andre spændende mennesker.

Læs mere på www.brems.dk

Verdens største tech-konference, WebSummit, fandt denne gang sted i Lissabon i dagene 4.-7. november. Et af de mest oplivende indlæg stod Christiane Figueres fra Global Optimism ifølge Martin Brems for. Pressefoto

Fem konkrete anbefalinger

Indlæggene på WebSummit var særdeles inspirerende og tankevækkende, men hvad kan man konkret bruge det til som virksomhed, og hvordan kommer man selv i gang med en mere ansvarlig og bæredygtig forretning? Her er mine fem overordnede råd:

1) Definer din vision:

Hvilken forskel ønsker du at gøre i verden med din virksomhed? Når du engang skal herfra – hvad vil du så tænke på, at du har opnået og gjort af forskel?

2) Kig på FN’s 17 Verdensmål:

Hvilke mål og delmål kan du realistisk arbejde efter at opnå? Lav en konkret handlingsplan, som hænger sammen med din vision.

3) Involver dine medarbejdere i verdensmålene:

Vær aktiv i dialog med medarbejderne omkring visionen og målene, og lad dem sammen definere, hvordan de bedst kan opnå målene. Det er vigtigt, at du som leder definerer og synliggører visionen og målene – og gør det konkret i forhold til virksomhedens produkter og kultur.

4) Involver dine kunder i dine verdensmål:

Skab en bevægelse og fællesskab omkring dem. Hav en åben dialog med dine kunder og partnere. Det handler mere og mere om at have kunder, der aktivt er involveret i din virksomhed – og gerne vil med på din rejse, så I - i fælleskab - kan bidrage.

5) Brug det aktivt i kommunikationen:

Vis dine holdninger – og vær ikke bange for at skille dig ud. ”Dare to be different”. Jo mere autentisk du kan kommunikere, jo bedre. Samtidig skal du gøre det så enkelt som muligt. Både med dine produkter og services og i kommunikationen.

Vigtigst af alt, så skal handler det om at “Be the Change” – du skal selv være den forandring, du ønsker.

Martin Brems

Martin Brems har en baggrund fra blandt andet Legos innovationsafdeling, Nørgård Mikkelsen reklamebureau og som marketingchef hos Netcompany.

I 2014 stiftede han Brems & Co. - et internationalt strategisk brandingbureau, som hjælper virksomheder og organisationer med at udvikle stærke bæredygtige brands.

De har siden hjulpet over 85 virksomheder med at skabe vækst igennem nytænkning og udvikling af nye strategier, bæredygtige forretningskoncepter og brands med udgangspunkt i dybe kunde- og markedsindsigter.

Har du kommentarer til klummen, så skriv gerne direkte til Martin på
martin@brems.dk eller ring på 60257572.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Søren Brostrøm øjner smittens skyer over efteråret - og en fremtid med mere hygiejne

Annonce