Annonce
Sport

DBU-boss: Det er vigtigt med dansktalende assistenttræner

Philip Davali/Ritzau Scanpix
Flemming Berg nedtoner betydningen af, at Albert Capellas ikke taler dansk. Det kan Steffen Højer veje op for.

Danmarks nye U21-landstræner i herrefodbold, spanieren Albert Capellas, taler ikke dansk, men det giver ikke anledning til bekymring.

Det siger DBU's talentudviklingschef, Flemming Berg. I samme ombæring påpeger han dog, at det har været vigtigt at give Capellas en dansktalende assistenttræner i form af Steffen Højer.

- Mange af U21-spillerne spiller i udenlandske klubber og er vant til at færdes i et internationalt miljø, og der er også udenlandske trænere i Superligaen. Så det bekymrer mig overhovedet ikke, at Albert ikke er dansk eller taler dansk. Vi tror ikke, at det bliver noget problem i forhold til spillerne.

- Men i forhold til hele setuppet omkring holdet var det vigtigt for os at få en assistenttræner, der har kendskabet til spillerne, klubberne og kulturen.

- Det er et trænerteam, og derfor var det vigtigt at få en dansktalende assistenttræner på fuldtid, fordi vi valgte at gå efter en udenlandsk cheftræner, siger Flemming Berg.

Talentudviklingschefen kender Albert Capellas fra deres fælles fortid i Brøndby. Her var Capellas fra 2014-2016 først assistenttræner på førsteholdet og siden cheftræner på klubbens U17-hold.

Kendskabet til den spanske træner fra den periode banede vej for ansættelsen.

- Jeg har holdt kontakt med Albert, siden jeg forlod Brøndby - og han så forlod Brøndby lidt senere. Jeg har oplevet, hvordan han rent professionelt er, dengang vi var i Brøndby.

- Han var en fantastisk kapacitet for Brøndby på både førsteholdet med Thomas Frank og Claus Nørgaard, men også for Brøndby Masterclass (Brøndbys ungdomsafdeling, red.). Jeg har set, hvordan han arbejder, og derfor har jeg stor respekt for ham, siger Flemming Berg.

Albert Capellas har fået en toårig kontrakt, og han skal indfri målet om en billet til U21-EM i 2021.

- Målsætningen er helt sikkert kvalifikation til EM. Vi starter med at møde Rumænien, der er andenseedet i gruppen og skal spille EM-semifinale nu, hvor de har 12 med i truppen, der er unge nok til at være med igen mod os.

- Der er ingen tvivl om, at det bliver en hård nød at knække. Men i og med at vi er førsteseedede, er vores målsætning at kvalificere os for fjerde gang i træk, det skal der ikke herske tvivl om, siger Flemming Berg.

Danmark er ud over Rumænien i gruppe med Ukraine, Finland, Nordirland og Malta. Gruppevinderen og den bedste toer kvalificerer sig til EM, mens de øvrige gruppetoere spiller playoff.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

En dag med det gode liv

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Enhedslisten står uden for regionens budgetforlig: - Der er ikke tale om et velfærdsløft

Annonce