Annonce
Erhverv

Danskernes nye biler er både store og mindre grønne

Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

Nye bilers CO2-udledning er steget siden 2017. Forbrugerne er blevet glade for benzinslugende SUV'er.

Nyregistrerede bilers CO2-udledning er steget med 7,4 procent siden januar 2017.

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, skriver fagbladet Ingeniøren.

Den gennemsnitlige udledning for alle nyregistrerede personbiler lå på 105 gram per kilometer i januar 2017.

Det tal var steget til 113 gram per kilometer i august 2019.

Hvis udviklingen fortsætter i forhold til bilernes vægt, motorstørrelse, effekt og energieffektivitet, og forholdet mellem elbiler og diesel- og benzinbiler ikke ændrer sig, så vil CO2-udledningen stige til 118 gram per kilometer i 2020.

Dermed forventes udledningen at stige med endnu 4,5 procent før 2021.

Niveauet vil så komme til at ligge væsentligt over EU-kravene om en maksimal udledning af kuldioxid på 95 gram per kørte kilometer.

Fra 2013 til 2018 faldt små bilers andel af salget fra 30 til 11 procent.

I samme periode steg salget af SUV'er, Sport Utility Vehicle, - biler der er større end almindelige personbiler - markant og udgjorde 26 procent af salget i 2018

Det oplyser Danske Bilimportører ifølge fagbladet Ingeniøren.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

112

Politi i aktion ved boligblok i Middelfart

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Annonce