Annoncørbetalt indhold

Danskernes foretrukne spilforbrug - Omsætningen på sports betting steg i 2021

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold



Annonce

Efter et par år med fald i omsætningen er danskerne kommet tilbage i bookmakernes favn for alvor. Det er dog selvsagt primært online, der har været skub i spillemaskinerne, viser tal fra Spillemyndigheden. Nedlukkede spillehaller og casinoer har en del af skylden for dette, da de i første kvartal måtte have lukkede døre, hvilket tvang danskerne ud på nettet.


Det har været endnu et år, hvor nedlukninger har sat deres præg på danskernes dagligdag og humør. Og nu, hvor det lysner for alvor, er det tydeligt at se, at mange danskere har søgt deres underholdning på internettet. Således viser tal fra Spillemyndigheden, at omsætningen på spil på nettet sidste år voksede efter nogle år, der ellers har vist lidt nedgang på den front.


Fra liberaliseringen af spillemarkedet i 2012 og frem til 2018, der lukkede et væld af ikke-statsejede bookmakere og casinoer, som for eksempel det succesrige Casumo Casino, ind på markedet for spil, steg omsætningen hos online casinoer med mere end det tredobbelte. Men derefter har kurven været fladet lidt ud. Tallene i Spillemyndighedens sidste årsberetning viser dog, at danskernes spil på sportsbetting steg med 5.2 procent sidste år sammenlignet med 2020.


Sidste år blev det således hos bookmakere med dansk licens spillet for hele 2.415 mia kroner målt på omsætning, mens det året før kun var 2.297 mia. kroner. Siden 2018 har kategorien for sportsvæddemål også inkluderet spil på hestevæddeløb, der efter nogle års ørkenvandring også er begyndt at vende tilbage i danskernes opmærksomhed, muligvis på grund af en øget mængde TV-transmissioner fra de danske væddeløbsbaner. 


Hvad online casinoer angår, har væksten været endnu større. Danskerne har åbenlyst ledt efter spænding på de mange online casinoer i manglen på socialt liv, og det har medført en stigning på hele 13.3 procent i omsætningen i forhold til året før. Omsætningen på gambling herhjemme kaldes for BSI (Bruttospilleindtægt), hvilket er omsætningen på diverse spil, fratrukket udbetalte gevinster.


For det online casino marked var BSI sidste år på 2.815 mia. kroner, mens den var året før hed 2.485 mia. kroner. En af årsagerne er her klart, at de fysiske spillehaller og casinoer har været lukket i det første kvartal af året, hvorfor der naturligvis ikke har foregået nogen omsætning her. Det har medført, at spillet på automater i spillehallerne rundt omkring sidste år droppede med hele 22.4 %, mens spillerne åbenlyst har vendt deres opmærksomhed mod casinoer på nettet.


Hvis du har været vant til at besøge et fysisk casino har du også været tvunget andetsteds hen, men her er faldet dog knap så markant, som det er tilfældet på markedet for spillehaller. For de landbaserede casinoer faldt BSI således sidste år med 6.4 % i forhold til året før.


Spillemyndigheden udgiver rapporter om danskernes spilforbrug på kvartalsmæssig basis, og de kan altid findes via kontrolorganets hjemmeside. Hele første kvartal sidste år var pandemien som bekendt årsag til lukkede døre, selvom spillehallerne nåede at få en smule omsætning ud af den delvise genåbning i april, mens casinoerne måtte vente til maj med at kunne byde de spilleglade danskere velkommen indenfor.



Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.