Annonce
Erhverv

Danskerne bruger i gennemsnit deres billige tøj syv-otte gange, inden det bliver kasseret: Banebrydende teknologi skal forlænge tøjets levetid

Linh Ma Bessing har netop lanceret et nyt løbetøjskoncept, der med en særlig printteknologi skal sikre, at tøj med logo kan få et markant længere liv, for det er der, vi kan gøre den største forskel i forhold til den grønne omstilling. - Vi har nu et værktøj, der kan bruges til ikke kun at lave en grøn omstilling, men at lave en hurtig grøn omstilling, siger hun. Foto: Fabricaid
Hun kom til Odense som vietnamesisk bådflygtning efter en dramatisk flugt, der kostede flere familiemedlemmer livet. Til gengæld har den barske start på livet givet Linh Ma Bessing en vis robusthed og evne til at bygge noget op fra bunden, og nu lancerer hun det cirkulære løbetøjsbrand Conscious Warrier, hvor ny, banebrydende printteknologi skal sikre tøjet væsentligt længere levetid.

København/Odense: Linh Ma Bessing var kun tre måneder gammel, da hendes familie i hast måtte pakke deres mest dyrebare ejendele og forlade Ho Chi Minh City, hvor hendes delvist kinesiske forældre havde drevet en succesfuld restaurant.

De vietnamesiske myndigheder var imidlertid begyndt at forfølge de kinesiske handlende, og selv om Linh Ma Bessing på grund af sin spæde alder ikke husker den dramatiske flugt, har den stadig stor betydning for hende.

- Havde man penge - og det havde vi - kunne man betale under bordet, så vi stod på havnen med alle vores ting, men vi fik ikke lov til at tage dem med os. Sådan var det. Der var også alt for mange ombord på båden, og det blev dårligt vejr. Heldigvis kom en thailandsk fiskekutter forbi i stormvejret, så det var noget med at kaste os børn over på det rigtige tidspunkt i forhold til bølgerne, fortæller Linh Ma Bessing.

Annonce

Både hendes bror og søster faldt i vandet, men overlevede, mens hendes mormor og onkel døde under flugten. Efterfølgende boede familien et år i en flygtningelejr i Thailand, hvor hendes forældre igen startede op som restauratører, inden det lykkedes dem at komme til Odense, hvor Linh Ma Bessings storesøster, der havde polio, kunne få den rette behandling.

- Vores historie har fyldt meget, men den viser også, at vi er robuste, og for mig er Odense den jord, der fik os til at spire. Det, at bygge noget nyt op, handler ikke kun om at skabe indtjening. Det handler også om at skabe en bedre fremtid for vores børn og de kommende generationer, sådan som mine forældre kæmpede for at gøre det for mig og mine søskende, siger Linh Ma Bessing.

Længere levetid på tøj

Det er også i den kontekst og med et ønske om at gøre noget for den grønne omstilling og fremtidige generationer, man skal se det banebrydende koncept, hun netop har lanceret. Det skal ikke bare hjælpe den grønne omstilling på vej. Det skal også gøre det hurtigt.

Førhen var det godt at have en CSR-strategi. Nu er det et behov, og vi har en løsning, der kan gøre en forskel her og nu. Der er et uforløst potentiale i at sætte tempo på at etablere et genkøbsmarked eller deleøkonomi inden for firma-eventtøj.

Linh Ma Bessing, iværksætter og direktør i Fabricaid

Konceptet hedder Conscious Warrior, og Linh Ma Bessings håb er, at en stor del af de t-shirts, der har firmalogoer på til sommerens store løbebegivenheder som for eksempel DHL-stafetten fremover kan genbruges år efter år med nyt tryk i stedet for at ende bagerst i skabet som noget, man ikke får brugt. Enten fordi man slet ikke kommer i løbetøjet, eller fordi man ikke har lyst til at rende rundt som reklamesøjle mellem de officielle løb, inden t-shirten året efter er forældet, fordi nye medarbejdere er kommet til, og andre skal bruge en anden størrelse.

- Tøjet ender ofte med at ligge som en dårlig samvittighed derhjemme, og da det er logotøj, kan det ikke sælges som genbrugstøj. I gennemsnit bruger danskerne et stykke billigt tøj syv-otte gange, inden det bliver kasseret, og tallet er formentlig endnu lavere på løbetøj, selv om det er lavet af polyester og er enormt stærkt, siger Linh Ma Bessing.

Hun har arbejdet i tekstilbranchen det meste af sin karriere, og har derfor rejst meget og set, hvordan tøjet bliver produceret i Østen. I en periode var hun udstationeret i Kina, og de mange rejser derud har været med til at forme den måde, hun arbejder på i dag.

- Vi rejste ofte til Østen med kunder og leverandører for at sætte nye styles op, og i sommeren 2016 tog jeg min datter med til Singapore, hvor hendes far dengang boede, og satte hende af der, mens jeg fløj videre til Kina og arbejdede, inden jeg tog hende med hjem til Danmark igen. I flyveren hjem spekulerede jeg over, hvor sindssygt det hele var. På to-tre dage satte vi måske 80 styles op, snakkede pris og kvalitet og bom, bom, så var det en kollektion med mulighed for at vinde i designlotteriet, for vi vidste jo ikke, om der var nogle, der ville købe det, vi lavede.

- Det føltes lidt som det, man så på film i 1980'erne, hvor yuppierne tjente en masse penge i en fart og havde det sjovt. Men var det det, jeg var sat i verden for? Var det mit call?

Annonce

Særlig printteknologi

Det var det ikke, kom Linh Ma Bessing frem til.

Kort efter blev hun derfor selvstændig og stiftede tekstil-agenturet Fabricaid, hvor hun laver tøj til danske modebrands. Samtidig driver hun børnetøjmærket Marooms.com og laver desuden løbetøj.

På den ene side arbejder hun med leverandørerne om at bruge nogle bedre og mere miljøvenlige materialer, mens hun på forbrugersiden gerne vil inspirere til at bruge tøjet mere.

- Der er et kinesisk ordsprog, som siger, at der er fire elementer, som er vigtige for mennesket. Det er maden, du spiser, stedet, du bor, og måden, du bevæger dig på, og så er der tøjet. Det første, der sker, når du bliver født, er, at du får tøj på, så mennesket har brug for tøj. Spørgsmålet er hvor meget, siger Linh Ma Bessing, der sidste år gik i gang med et GCO-forløb (Grøn Cirkulær Omstilling), for at finde ud af, hvor og hvordan hun kunne gøre den største forskel i den grønne omstilling.

- Jeg ansatte min veninde, der er stærk på CSR-delen, og så dykkede vi ned i et forløb, der viste os, at det potentialemæssigt var på løbetøj, vi kunne gøre den største forskel, fortæller Linh Ma Bessing.

Resultatet er blevet løbetøjskonceptet Conscious Warrior, der sikrer, at de mange firma-t-shirts med logo på kan bruges år efter år i stedet for at ende krøllet sammen bagerst på hylden.

Den særlige printteknologi betyder, at logoer, årstal og lignende vaskes af i første vask. Derefter kan tøjet bruges uden print, indtil det leveres retur og får nyt print til nye begivenheder. På den måde kan det samme løbetøj bruges til særlige begivenheder som for eksempel DHL-stafessen i adskillige år uden at være uaktuelt. Foto: Fabricaid

Idéen er baseret på en særlig printteknologi, der gør, at logoer, firmanavn, årstal eller anden information, der mister aktualitet efter den første tur rundt på for eksempel DHL-ruten, kan vaskes væk i den første vask. Andet print kan blive siddende, hvis virksomheden ønsker det.

Derefter kan medarbejderne bruge tøjet i løbet af året uden at være reklamesøjle for virksomheden, og det efterfølgende forår tager Conscious Warrior tøjet tilbage, får det vasket og chippet, så virksomheden har styr på sine mængder. Efterfølgende kan kunderne købe en ny portion, der er tilpasset virksomhedens behov for størrelser og mængde til en billigere pris, end hvis de skulle købe nyt.

Annonce

Ringe i vandet

Linh Ma Bessing oplever stor interesse for idéen, og hun er sikker på, at konceptet løser et problem for de virksomheder, der gerne vil agere ansvarligt og arbejde målrettet med den grønne omstilling.

- Førhen var det godt at have en CSR-strategi. Nu er det et behov, og vi har en løsning, der kan gøre en forskel her og nu. Der er et uforløst potentiale i at sætte tempo på at etablere et genkøbsmarked eller deleøkonomi inden for firma-eventtøj, siger Linh Ma Bessing.

Hun får løbetøjet produceret i Kina af genanvendt polyester, og før krigen i Ukraine kunne hun få det hjem med tog gennem Rusland. Den mulighed har hun ikke mere, men selv om det selvfølgelig betyder noget at bruge genanvendte materialer og tænke over CO2-udledning i forbindelse med fragten, understreger Linh Ma Bessing, at det er ved at skrue ned for vores forbrug, vi kan gøre den største forskel.

Kort om Linh Ma Bessing

  • Linh Ma Bessing kom til Danmark som vietnamesisk bådflygtning blot halvandet år gammel. Familien havde inden da opholdt sig et år i en flygtningelejr i Thailand. Hendes far drev i en årrække en række restauranter i Odense.
  • Er uddannet produktudvikler fra Teko i Herning og har blandt andet arbejdet for modebrandet Sand.
  • Blev i 2016 selvstændig med tekstilagenturet Fabricaid, der laver tøj for danske modebrands, og driver desuden børnetøjsfirmaet Marooms.com og har netop lanceret løbetøjskonceptet Conscious Warrior.
  • Bor i København med sin mand og datter.

I år lå den danske Earth Overshoot Day den 28. marts, så hvis alle verdens mennesker havde samme forbrug som danskerne, ville jordens ressourcer være opbrugt i løbet af årets første kvartal.

Derfor ser Linh Ma Bessing også et stort behov for konceptet, som hun ikke har kunnet finde tilsvarende andre steder i verden, for ressource- og CO2-forbruget i forbindelse med for eksempel DHL-løbet er enormt. Missionen for Conscious Warrior er ”Run for Zero”, og ambitionen er at begrænse eller helt at undgå produktion så længe som muligt.

- Hvis alle deltagerne får en ny løbetrøje, bruges der cirka 30 ton tekstiler og cirka 550 ton CO2, viser beregninger. Det svarer til at køre mere end 100 gange rundt om jorden i en benzindreven bil eller til 50 danskeres samlede årlige CO2-udledning fra privatforbruget. Conscious Warrior forlænger tøjets levetid, hver gang trøjerne ”genfødes” med nyt logo eller slogan til et nyt event, men det skal også være så fedt designet med gode features, at det bliver brugt året rundt af den samme bruger eller deles mellem forskellige brugere, fra ét event til et andet, år efter år, siger Linh Ma Bessing.

På sigt ser hun også muligheder for at udnytte teknologien til andre områder. Det kræver dog en teknologi, hvor man kan styre, hvornår printet skal forsvinde, så det ikke automatisk sker i første vask. Linh Ma Bessing og hendes virksomhed arbejder med flere metoder, som vil gøre det muligt at fjerne printet efter behov.

- Jeg håber selvfølgelig, at vi med Conscious Warrior kan skabe ringe i vandet, så forbrugerne tænker, at den her løsning også kunne bruges andre steder. Det kunne være i restaurationsbranchen eller turistbranchen; alt det tøj, der er logoer på, kan vi begynde at cirkulere. Jeg håber, at Conscious Warrier udover at gøre en direkte forskel på CO2-udledningen og vores forbrug af ressourcer, også får folk til at tænke, at man kan gøre sådan her, og at vi dermed også skaber et pres fra forbrugerside, siger Linh Ma Bessing.

Annonce

Forsigtig målsætning

I første omgang har hun sat en forsigtig målsætning om, at 40.000 mennesker skal løbe rundt i Conscious Warrior-tøj i 2025.

Linh Ma Bessing og hendes forældre boede et år i en flygtningelejr i Thailand i 1979, og familiens historie betyder noget. For eksempel mener hun, at det har været med til at give hende et drive til at starte noget op fra bunden, der skal give de kommende generationer en bedre fremtid. Det er Linh Ma Bessing på armen af hendes far. Foto: Jørgen Flemming

- Det handler ikke så meget om vores kapacitet, men lige så meget om, hvorvidt folk er klar til det, siger Linh Ma Bessing, som mener, det ligger i hendes natur og opvækst at starte forfra og bygge noget op fra bunden, som gør en forskel for andre mennesker.

- Jeg tror, det er dedikation og en grundlæggende nysgerrighed og lyst til at gøre en forskel, der har drevet mig, ligesom det drev min far, som har haft mange restauranter i Odense. Og så tror jeg, at mod er en nødvendighed som iværksætter. Conscious Warrior er en investering for mig. Det er ikke noget, jeg tjener penge på her og nu, men jeg tror på, at det er fremtiden for vores branche, siger hun.

Conscious Warrior

  • Er et nyt, cirkulært løbetøjskoncept, der arbejder på at forlænge løbetøjets levetid. Det gælder først og fremmest løbetøj med firmalogoer på.
  • Konceptet tager udgangspunkt i, at printet er en barriere for at genbruge tøjet både i løbet af året, hvor medarbejderne ikke alle ønsker at løbe rundt som reklamesøjler for deres arbejdsgiver, og i form af årstal, der bliver uaktuelle efter blot et enkelt arragement.
  • Conscious Warrior bygger derfor på en printteknologi, hvor man kan lave noget print, der bliver siddende, mens andet forsvinder i tøjets første vask.
  • Konceptet er med til at hjælpe virksomheder med at reducere deres CO2-aftryk og tekstilforbrug med op til 80 procent, fordi tøjet tages retur efter aftale, bliver talt op, klargjort og genprintet.
  • Tekstil-agenturet Fabricaid med stifter og direktør Linh Ma Bessing i spidsen står bag konceptet, og tanken er, at konceptet på sigt skal bredes ud til andre brancher, der bruger logotøj. Det kræver dog en teknologi, hvor man kan styre, hvornår printet skal forsvinde. Det arbejder Fabricaid på at udvikle.
Annonce

De giver den gas: Ordblinde håndværkere har succes med Danmarks største 3D-printer farm

Erhverv For abonnenter

Vild fremgang for ejendomsudlejer: Familien Barfoeds formue er vokset voldsomt på et år

Danmark

Onsdagens coronatal: 744 er testet positive siden i går

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Skrappere regler for livsfarlig asbest på vej: Sager som den fra Odense, hvor elektrikere fik asbest i hovedet, kan lettere straffes i fremtiden

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Nej tak til Big Mac: Svinene lugter og genbrugsstation støjer - men en anden mulighed til ny fastfoodrestaurant er i spil

Erhverv

Revisionsfirma gør op med branchens hårde arbejdspres: Her skal man ikke have dårlig samvittighed over at gå til tiden

Odense For abonnenter

Flere kilo hash fundet i lejlighed: Men dommer blev ikke overbevist af politiets beviser

Økonomien bremser op: Faldende boligpriser og store rentestigninger i vente

Odense

Så gik den ikke længere: Kæmpe eventsted er endnu en gang ramt af konkurs

Kerteminde For abonnenter

Mor og søn fandt indbrudstyv bag en skraldespand: Samme dag fandt far og søn en anden tyv på en mark

Ægtepars salg eksploderer efter økonomisk mavepuster: - For det meste kan vi samarbejde

Odense

Charlotte skralder sig til et madbudget på 200 kroner om måneden: Få hendes bedste råd her

For abonnenter

Direktør: Politikerne skal huske, hvad de har lovet de lokale medier

Assens

Utålmodige vinterbadere i opråb: - Det vil være spild af borgernes skattekroner at renovere denne bygning

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

De frygter hestepærer, ødelagt strand og skræmte dyr: Beboere vil ikke lægge strand til badende heste

OB

14.000 til pokalfinalen- så mange fynboer har aldrig tidligere set OB i en kamp i dette årtusinde

Annonce