x
Annonce
Biler

Danskerfavorit får en stribe forbedringer

Citroën C3 får en opgraderet front med en lettere x-formet kølergrill. Full LED-forlygter er nu en mulighed. Foto: Citroën
Den buttede Citroën C3 får et midtvejsfacelift med ny front, mere komfortable sæder og endda mulighed for træindlæg i kabinen.

Godt nok er Citroën C3 en miniklassebil, der normalt ligger i et meget overkommeligt prisleje og bl.a. derfor blev den næstmest solgte bil herhjemme sidste år. Men det forhindrer ikke den franske producent i at stille op med massevis af muligheder for personlig styling, der ellers hører til i en klasse, hvor vi normalt finder biler som de mere eksklusive Mini-modeller.

Sådan har det været, siden C3 kom i den nyeste generation i 2016, og med et midtvejsfacelift bliver der nu skruet op for at sætte et helt personligt præg på modellen.

Den opgraderede model kan først og fremmest spottes på en mere ny front med en x-formet kølergrill med inspiration fra konceptbilen Cxperience, og hvor full LED-forlygter nu er en mulighed sammen med det obligatoriske LED-kørelys.

Annonce

Citroën C3

Den første generation kom på banen i 2002. Den næste fulgte i 2009, mens den nuværende så dagens lys i 2016.

Mange kampagne-modeller

Ud over nye kofangere for og bag kan mærkets karismatiske airbumps, som tager skraldet ved parkeringsskader, fås i en række nye designs.

Inden døre kan man nu opgradere med de ekstra polstrede Comfort seats, der også kan fås til C4 Cactus og C5 Aircross, mens der kan tilkøbes mere stil med træagtige interiør-detaljer kaldet Techwood.

Herhjemme sælges langt de fleste bilmodeller dog generelt med det fabriksmonterede udstyr, fordi bilkøberne holder på det sikre. C3 har dog også i stor stil været solgt som kampagnemodeller med en del ekstraudstyr, og nogle af disse har også speciallakeret tag. Det gælder f.eks. en aktuel model som C3 Triumph.

Uændrede motorer

Den centrale berøringsskærm på syv tommer, der kan virke med Apple Carplay, får nu en ny og mere blank overflade, mens striben af muligheder for sikkerheds- og assistentsystemer, der omfatter en halv snes stykker, nu også indbefatter parkeringssensorer for og bag. I forvejen byder modellen på mulighed for udstyr som automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vejbanealarm, advarsel for trafik i blinde vinkler og vejskilte-aflæser. Det hele er dog i de højere udstyrsversioner eller som tilkøb. Fartpiloten fås heller ikke med en adaptiv funktion.

Motorprogrammet, som løbende er opgraderet, er uændret. Det omfatter to trecylindrede 1,2 liters benzinmotorer på 82 hk og 110 hk, mens her også er en firecylindret 1,5 liters dieselmotor på 110 hk. Her fås den største benzinmotor også med sekstrins automatgear.

Faceliftet omfatter også de obligatoriske ændringer med nye trim, farver og fælgdesigns.

Den nye model går i produktion midt på året. Danske priser eller udstyr kendes endnu ikke.

Bagenden på C3 bliver ændret med mere markerede baglygter. Foto: Citroën
Inden døre løftes overliggeren med en bedre berøringsskærm og mulighed for træ-indlæg i kabinen. Foto: Citroën
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Coronavirussen vil forandre dansk politik

I Danmark har vi – heldigvis – en politisk tradition for, at vi rykker sammen, når det gælder. Således kunne Folketinget på tværs af partiskel i et højt tempo og uden det sædvanlige politiske fnidder vedtage de nødvendige tiltag. Hvad enten det var omfattende og nødvendige tiltag på sundhedsområdet, forbud mod større forsamlinger eller en historisk stor økonomisk kompensation til ansatte og virksomheder, der er ramt af Coronaen. Også fagbevægelsen og arbejdsgiverne har med indgåelsen af en trepartsaftale, der spænder et sikkerhedsnet ud under rigtigt mange lønmodtagere og mange virksomheder vist, at de er parate til at tage ansvar i denne svære situation. Men det er ikke slut endnu, og der bliver brug for flere tiltag. Både for at håndtere sundhedssituationen, men også for at sikre, at de alt for mange virksomheder, der af den ene eller anden årsag ikke bliver hjulpet af de vedtagne hjælpepakker, kan få den fornødne hjælp. Når denne coronakrise er drevet over, er der behov for samarbejder på tværs af partiskel. Til den tid vil dansk politik være forandret. Vi vil stå med en kæmpe regning, som vi endnu ikke kender, og som skal samles op. Det kommer til at kræve politisk mod og vilje. Hvordan sikrer vi de rette politiske rammer, økonomisk vækst og dermed en fortsat høj beskæftigelse? Og hvordan får vi de mange tusinde mennesker, der i disse dage bliver afskediget eller sendt hjem, tilbage på arbejdsmarkedet? Der er mange spørgsmål, der kræver politisk handling og samarbejde i Folketinget. I den første tid af coronakrisen har Folketinget vist vilje til samarbejde, men hvor længe vil det vare ved? Vil vi se ydrefløjene grave sig ned, som vanen forskriver? Og hvad med regeringens parlamentariske grundlag – herunder ikke mindst Enhedslisten og SF – vil de have modet til også at træffe upopulære beslutninger? Der må gøres ofre i tiden efter, og det er ikke givet, at Arne får lov til at komme tidligere på pension, eller at vi kan afsætte ubegrænset med penge til klimaet, hvis pengene ikke er der. For mig at se er løsningen klar: Et tæt samarbejde mellem S-regeringen og Venstre om en omfattende plan, der skal få Danmark tilbage på sporet. En plan, der rækker mange år frem – også til efter næste folketingsvalg. De to partier har flertal tilsammen og har for mig at se en forpligtigelse til at træffe de nødvendige politiske beslutninger for at bringe Danmark sikkert videre. Coronavirussen har derfor forandret dansk politik her og nu men så sandelig også på lang sigt.

Annonce