Annonce
Biler

Danskere i kø efter ny Aston Martin

Den nye Aston Martin DBX byder ikke alene på masser af luksus og motorkraft. Den har med sin store frihøjde og firehjulstræk også alle forudsætninger for at kunne komme frem, hvor asfalten stopper. Foto: Aston Martin
Flere har købt den nye DBX, som er Aston Martins første høje bil.

Hele verden efterspørger store brutale SUV’er, og i den absolutte luksusklasse er det store SUV'ere, der sælger. Storsælgeren i klassen er Bentleys Bentayga, og hos Rolls-Royce er Cullinan den mest solgte model sidste år.

Desuden er der rygter om, at McLaren og Ferrari snart også skulle være leveringsdygtige i en 4X4-bil. Og så er der jo også Lamborghini Urus.

DBX hedder Aston Martins bud på en stor SUV. Motor og teknik er i vid udstrækning hentet hos samarbejdspartneren Mercedes-Benz, og om få år vil hver anden solgte Aston Martin være en SUV.

Trenden har også ramt Danmark, og tre danske kunder har allerede bestilt en Aston Martin DBX, uden overhovedet at have siddet i bilen.

- Det har vi aldrig oplevet før, og det vidner om, at vi med den nye SUV kommer i kontakt med helt nye kunder, der ikke har skænket Aston Martin en tanke før, vurderer salgschef Jonas Kupper, Aston Martin Copenhagen.

Med den nye DBX bliver det også for første gang muligt at trække en båd eller en campingvogn efter bilen. DBX må trække 2780 kg på krogen.

Bilen koster fra 3,7 millioner kroner, hvilket er et par hundrede tusinde kroner mindre end Lamborghini Urus.

De danske kunder har netop haft mulighed for at sidde i bilen, idet en meget før serieproduktions-DBX har været på roadshow i Skandinavien.

Annonce
Jonas Kupper, salgschef hos Aston Martin Copenhagen, oplever en usædvanlig stor interesse for den nye SUV. Foto: Jens Høy

Luftaffjedring og 4X4

DBX bygger på en ny platform, som Aston selv har udviklet. Det betyder, at alle moderne sikkerhedssystemer er standard i DBX. Interiøret byder på den sædvanlige handskebløde læderkvalitet og to skærme.

Den udstillede bil kunne dog ikke demonstrere det infotainmentsystem, som Mercedes-Benz har leveret til Aston Martin. Det bygger på de teknologier, som også sidder i Mercedes S-klasse, oplyser Aston Martin.

Inden døre er der plads til fem i kabinen, men bilen kan også bestilles med fire enkeltsæder. Bagagerummet kan klare hele 632 liter.

Standard er også et 4x4-system, som kan variere kraften 100 procent mellem for- og bagaksel og individuelt mellem hjulene på akslerne til glæde for sportslig kørsel.

Motoren er Mercedes-Benz' store V8’er med 550 hestekræfter, og kræfterne overføres via en 9-trins automatgearkasse.

Præstationerne hedder 0-100 kilometer i timen på 4,5 sekunder og en topfart på 290 kilometer i timen.

Senere kommer bilen også med en V6-hybrid, og efter sigende skulle der også være plads til Astons V12’er, der yder op til over 700 hestekræfter med to turboladere.

Det siger næsten sig selv, at en bil i denne klasse har luftaffjedring, og her har Aston teamet op med specialisterne hos Bilstein, hvilket har resulteret i en 7-trins regulering af bilens højde over vejen. Det hele styres elektronisk med mulighed for manuel indgriben, hvis chaufføren ønsker det.

Kraftværket er en V8-benzinmotor fra Mercedes-AMG, der kaster 550 hk af sig. Senere kommer en plug-in hybrid og måske en ægte V12-motor. Foto: Aston Martin
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Odense For abonnenter

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Danmark

Liveblog: Ældre og sårbare får gratis vaccination mod lungebetændelse

Annonce