Annonce
Udland

Danske virksomheder har fulgt valget tæt

Præsident Donald Trump har udråbt Republikanerne til sejrherre. Partiet har dog mistet flertallet i det ene af Kongressens to kamre, og det vil få indflydelse på de beslutninger, der gennemføres. Foto: Jim Watson/Ritzau Scanpix

Dansk Industri forestiller sig, at klimapolitikken kan blive justeret, og at man kommer til at se en oprustning i den amerikanske infrastruktur med Demokraternes flertal i Repræsentanternes Hus. Handelspolitikken bliver der ikke pillet ved.

Valg: USA er Danmarks tredjestørste eksportmarked, så danske virksomheder har fulgt midtvejsvalget tæt.

Den mest markante ændring, nemlig at Demokraterne nu har flertal i Repræsentanternes Hus, udløser dog ikke jubelscener i erhvervslivet.

Hos Dansk Industri (DI) forventer man, at klimapolitikken kan blive justeret en smule, når Demokraterne får større indflydelse.

- De har en mere grøn profil, end Republikanerne har. Det kan være det første lille skridt i retning af, at USA vender tilbage til klimasporet, siger Louis Funder, chef for Dansk Industris amerikanske kontor.

Sidste år meddelte præsident Donald Trump, at USA ville trække sig fra den såkaldte Parisaftale, der ellers skal sikre, at temperaturen på kloden ikke må stige med mere end to grader sammenlignet med før industrialiseringen.

Louis Funder peger på, at energidagsordenen især er noget, der håndteres af de enkelte stater i USA, og især kyststaterne har fået en stor forkærlighed for vedvarende energi.

Annonce

Bedre infrastruktur

En anden justering kan være, at valgresultatet kan udløse en større interesse for at opruste den amerikanske infrastruktur. Det var en af Donald Trumps kæpheste under valgkampen i 2016, at nedslidte veje, broer og jernbaner skulle have en markant overhaling, men det er ikke sket.

Den ringe infrastruktur rammer især amerikansk erhvervsliv, men dermed også danske virksomheder, der producerer eller sælger varer i USA.

- Trump har været tættere på Demokraterne i den sag end på sit eget parti. Republikanerne har indbyrdes været uenige om, hvordan det skulle finansieres, og der har Demokraterne været villige til at hive en større pengepung op, siger Louis Funder.

En tiltrængt udbedring af den amerikanske infrastruktur vil i øvrigt åbne muligheder for nogle af de danske rådgivende ingeniørvirksomheder, der har speciale i komplicerede veje og broer.

Til gengæld vil valget næppe ændre den hårde linje, som USA har lagt i forhold til import fra andre lande. Det gælder især Kina, og høje toldsatser rammer allerede danske virksomheder, der har produktion i Kina og som sælger varerne i USA.

- Det er et faktum, at Demokraterne ikke har haft en stor interesse i at tale handelspolitik under valgkampen. Det er et nyt spor, som USA er slået ind på, og det har en bred klangbund mange steder, siger Louis Funder.

Grundlæggende er USA dog på mange måder et attraktivt land at skue mod, hvis han har produkter, der skal sælges.

- Det går godt i USA i øjeblikket. Amerikansk økonomi er i god form, ledigheden er den laveste siden 1969, erhvervstilliden har aldrig været målt højere, og forbrugerne har ikke været i bedre humør i 20 år, siger Louis Funder fra DI's USA-kontor.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce