Annonce
Erhverv

Danske Bank rydder op: Erhvervslivets talerør bliver ny formand

Dansk Industris hidtidige direktør Karsten Dybvad blev fredag valgt til ny formand for Danske Banks bestyrelse. Det skete på en ekstraordinære generalforsamling i DGI-byen i København.

Ole Andersen er nu ude af Danske Banks bestyrelse. Direktøren i Dansk Industri, Karsten Dybvad, tager over.

Karsten Dybvad er Danske Banks nye bestyrelsesformand.

Han afløser Ole Andersen, der siden slutningen af 2011 har været manden for bordenden i Danske Banks bestyrelse, men nu stopper som en konsekvens af hvidvasksagen i Estland.

Det står klart efter bankens ekstraordinære generalforsamling fredag eftermiddag i København.

Karsten Dybvad har været direktør i Dansk Industri siden 2010, men forlader nu stillingen.

Tidligere har han blandt andet været departementschef i Statsministeriet og Finansministeriet.

Karsten Dybvad mener, at hans største opgave er at genskabe tilliden til Danske Bank.

Det vil blandt andet betyde, at der fremover vil blive sagt nej til nogle typer af forretninger.

- Danske Bank er Danmarks største og vigtigste bank, men det er også en bank, der er udfordret.

- Det første jeg vil arbejde på, er at genoprette tilliden til banken. Det kommer vi til at gøre i fællesskab fra ledelsen og bestyrelsen til medarbejderne, siger Karsten Dybvad.

Ole Andersen er blevet presset til at stoppe af Mærsk-familien, der er største aktionær i Danske Bank og har krævet en udskiftning oven på sagen om hvidvask, hvor lyssky kunder gennem en årrække førte store milliardbeløb gennem bankens estiske filial.

Ole Andersen havde selv varslet i september, at han på et tidspunkt ville stoppe, men Mærsk-familien satte turbo på og krævede, at han stoppede nu.

- Som bestyrelsesformand har jeg det ultimative ansvar. Bestyrelsen og i særdeleshed formanden har selvfølgelig et ansvar for den situation, banken står i, og derfor skal der også skiftes ud, siger Ole Andersen.

Dermed har de to frontfigurer i Danske Bank måttet forlade banken som en konsekvens af sagen, da administrerende direktør Thomas Borgen stoppede 1. oktober.

Ind i bestyrelsen kommer også Jan Thorsgaard Nielsen, der til daglig er investeringsdirektør i A.P. Møller Holding, der forvalter Mærsk-familiens store formue. Han bliver den ene af to næstformand i bestyrelsen.

Han afløser Jørn P. Jensen, der har været i bestyrelsen siden 2012 og til daglig er finansdirektør i støvsugerkoncernen Dyson.

Valget af de to nye medlemmer var tæt på at være en ren formalitet.

Dog havde den pensionerede ingeniør - og i offentligheden ukendte - Arne Bostrøm også meldt sit kandidatur, men han blev ikke valgt.

Mere end 53 procent af aktionærerne var repræsenteret på generalforsamlingen - enten ved at være til stede eller ved på forhånd at have afgivet fuldmagter.

Ud over Ole Andersen og Jørn P. Jensen er næstformand Carol Sergeant og Rolv Erik Ryssdal også på vej ud af bestyrelsen.

De stopper ved den næste almindelige generalforsamling i marts næste år.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Går modeshow i genbrugstøj

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce