Annonce
Indland

Dansk vildsvinehegn får international opmærksomhed

Opsætningen af vildsvinehegnet langs den dansk-tyske grænse begyndte mandag ved Padborg.

Mandag blev første stolpe sat i jorden til nyt vildsvinehegn langs den dansk-tyske grænse.

Nyheden om Danmarks nye vildsvinehegn ved grænsen til Tyskland er nået langt omkring.

Blandt andet BBC, The Guardian, Sky News og flere tyske medier skriver om hegnet, som nu bliver bygget.

- USA er ikke det eneste land, der har en grænsemur-kontrovers i disse dage. Danmarks planlagte 70 kilometerlange hegn langs den tyske grænse skal ikke holde mennesker ude - men vildsvin, som myndigheder siger, truer med at bringe sygdomme til danske svinebesætninger, skriver The Guardian.

Mandag formiddag blev den allerførste stolpe sat ned til det 70 kilometer lange vildsvinehegn, der skal være langs den dansk-tyske grænse.

Hegnet skal ifølge erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer sikre, at der ikke er vildsvin i Danmark, når den lille, eksisterende bestand er nedlagt. Dermed håber man at kunne holde Danmark fri for den frygtede svinesygdom afrikansk svinepest.

Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet eksporterede den danske svinebranche i 2016 for cirka 30 milliarder kroner, heraf 19 milliarder kroner til EU-lande og 11 milliarder kroner til lande uden for EU.

Ved udbrud af afrikansk svinepest lukker svineeksporten ned til lande uden for EU, oplyser ministeriet.

Afrikansk svinepest er konstateret i flere lande, blandt andet Polen, de baltiske lande og senest Belgien.

I Frankrig har myndighederne planer om at rejse et vildsvinehegn mod Belgien. Franske soldater er udkommanderet til at lokalisere vildsvin, som jægere så efterfølgende skal skyde.

Frygten går på, at et inficeret vildsvin krydser grænsen og fører smitten med sig.

Vildsvinehegnet har høstet massiv kritik blandt andet fra grønne organisationer, der mener, at hegnet mere er symbolpolitik frem for en reel løsning på smittetruslen.

Den britiske avis The Telegraph skriver, at flere tyske politikere har reageret negativt på hegnet.

- Vi har væsentlige bekymringer for nytten eller nødvendigheden ad hegnet, siger Jan Philipp Albrecht, der er regional miljøminister i tyske Slesvig-Holsten, ifølge avisen.

Vildsvinehegnet ventes færdig til efteråret.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Invasionen fortsætter: Nu er der fundet fem døde vildsvin på ærøske kyster

Erhverv For abonnenter

- Kvinder er ved at banke sig selv tilbage til kødgryderne

Annonce