Annonce
Danmark

Dansk verdensstjerne: - Jeg vil give de komplekse kvinder et udtryk på film

- Jeg synes, det er dejligt at opleve Wonder Woman gå igennem den her opdagelsesrejse om sig selv og sit ophav, siger Connie Nielsen. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

Connie Nielsen har før betrådt filmverdenens øverste trin. Nu gør hun det igen i "Wonder Woman", der måske kan være et skridt på vejen mod nye karrierehøjder. Avisen Danmark har mødt den danske Hollywood-stjerne.

Annonce

Imperial, København. Søndag aften klokken 18.30. Rød løber, fakler, knipsende kameraer og poserende celebrity-skønheder. En af dem er Connie Nielsen. Den danske verdensstjerne er fløjet ind fra Los Angeles for at deltage i den danske galla-premiere på sin seneste film, "Wonder Woman".

Og dog synes "sin" for meget sagt, for "Wonder Woman" er ikke Connie Nielsens film. Hun har en birolle som titelrollens mor, Hippolyta, og er kun med i filmens første halve time. Alligevel er Hollywood-stjernen forståeligt nok aftenens store fokus, ikke mindst da hun træder op foran det endnu tomme lærred for at præsentere filmen.

Ved sætning nummer tre eller fire kan jeg ikke undgå at spidse ører:

- Der er mange af mine film, jeg ikke kan sige det om, men jeg er virkelig stolt af denne her, siger Connie Nielsen foran en tætpakket Imperial.

Da jeg møder hende dagen efter, er den sætning et oplagt udgangspunkt.

- Du nævnte i går til gallapremieren, at du især var stolt af "Wonder Woman" i modsætning til mange andre af dine film. Hvorfor?

- Sagen er den, at jeg som skuespiller gør et kæmpe arbejde for at studere manuskriptet, inden jeg siger ja til en film. Jeg prøver virkelig at tænke "står jeg inde for det her?", og ofte ser jeg valget som et politisk valg, fordi du som kvinde står i en situation, hvor du ikke har de samme muligheder som mænd til at udtrykke historier om dit køns livserfaringer, siger Connie Nielsen og fortsætter:

- Det sker også, at folk i filmbranchen får dig fanget ind med én historie og så pludselig begynder at lave om på den. Det sker altså. Filmen kan ende som noget helt andet og ofte noget, som ikke længere betyder, at kvinden har den samme intensitet i sin rolle eller den samme betydning for historien.

Jeg ved ikke, hvor mange film du har set, hvor du kan genkende din egen virkelighed, men ved du hvad - som kvinde er det ikke ret tit, det sker.

Connie Nielsen, premiereaktuel i "Wonder Woman".

Connie Nielsen

Født i Frederikshavn, flyttede som 10-årig til Elling i Vendsyssel.

Rejste som 18-årig til udlandet for at forfølge model- og skuespillerdrømmen, som samme år udmøntede sig i hendes første filmrolle.

Slog i 1997 igennem med filmen "Djævelens advokat", hvori Keanu Reeves, Al Pacino og Charlize Theron også medvirker.

Har siden medvirket i en lang række produktioner som "Gladiator" (2000), "Brødre (2004), "The Great Raid" (2005), "Perfect Sense" (2001) og tv-serien "The Following" (2013-2015). Kan til næste år opleves i DR-serien "Liberty", der bygger på Jacob Ejersbos roman af samme navn.

Dannede fra 2003 til 2012 par med Metallica-trommeslager Lars Ulrich.

Bor i San Francisco, USA, med sine to børn.

52-årige Connie Nielsen har en væsentlig birolle i superheltefilmen "Wonder Woman". I modsætning til mange andre film, hun har medvirket i, har hun set "Wonder Woman" med egne øjne - og hun er begejstret. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen
Annonce

Måbende mænd, stærk kvinde

I "Wonder Woman" er der ingen slinger i valsen: Den kvindelige superhelt - spillet af israelske Gal Gadot - er suverænt i centrum, når en tysk kemiker under Første Verdenskrig truer med at udslette de allierede. Mændene er så godt som overflødige, og derfor ser de måbende til, når Wonder Woman gradvist mere selvsikkert undviger kugler, skærer gennem beton og trodser tyngdekraftens love i sin kamp mod nazisterne.

Som sådan er filmen præcis, hvad Connie Nielsen i sin tid skrev under på: En fortælling om en ung, stærk kvinde, der lærer sig selv og sine kræfter at kende.

- Ofte ser jeg ikke mine film, fordi jeg har haft de førnævnte oplevelser, hvor det pludselig ikke længere er den historie, jeg signede up for. Men med "Wonder Woman" gjorde jeg en undtagelse. Mens vi lavede filmen, kunne jeg mærke, at det føltes så naturligt, og at der var en stor seriøsitet omkring projektet, siger danskeren, der tidligere har arbejdet sammen med prominente actionmænd som "Gladiator"- og "Alien"-instruktøren Ridley Scott samt John McTiernan, der stod bag genre-klassikerne "Die Hard" og "Predator".

I forbindelse med "Wonder Woman" fremhæver hun filmens kvindelige instruktør, den i actionsammenhænge ret uprøvede Patty Jenkins ("Monster", "Entourage"), som et solidt anker for den bombastiske produktion.

Selv er Connie Nielsen dog også bekendt med at holde fokus på det væsentlige, når filmsettet buldrer og brager derudad.

- Lige fra starten har jeg været vant til kæmpe setups, masser af skuespillere, endda dyr og løver på min første film. Jeg forstod meget hurtigt, at det var vigtigt at bevare sig selv i sådan en flydende og dog jordnær tilstand. Du skal kunne mærke jorden under dine fødder, selv om der løber 50s departementer rundt om ørerne på dig, siger danskeren, der i "Wonder Woman" balancerer på knivsæggen af en mediterransk, tyrkisk og græsk accent.

I flere scener endda over for en af verdens i øjeblikket største skuespillerinder, Robin Wright (Claire i "House of Cards").

- Robin og jeg er gamle venner, så det var da sjovt at spille sammen og forsøge at lyde, som om vi kom fra det samme sted. Der var aldrig noget tidspunkt, hvor vi lige gjorde grin med accenten eller tog noget fra troen på det, vi laver, fortæller hun.

- Hvis du spørger mig, hvor jeg gerne vil hen som skuespiller, så vil jeg gerne derhen, hvor jeg laver film, som jeg faktisk kan genkende mig selv i, siger Connie Nielsen. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen
Annonce

Sårbarhed som styrke

I en alder af 52 har Connie Nielsen for længst kunnet sætte de væsentligste flueben i tilværelsen. Hun har børn, en glorværdig karriere og et udseende, som mange jævnaldrende kvinder ville slå ihjel for.

Alligevel er skuespillerinden stadig sulten efter mere. Ikke af det samme, men af noget nyt.

- Jeg ved ikke, hvor mange troværdige film du har set om en kvinde, som er filosof eller videnskabskvinde eller astronaut. Men det er de karakterer, jeg er interesseret i. Jeg vil gerne være med til at give de ambitiøse eller komplekse kvinder et udtryk på film, siger hun.

- Men det handler ikke kun om kvinder, som har store formåenheder og så videre. Jeg vil også gerne skildre den kvindelige smerte og hvor svært det er at finde ind til sin kerne. Jeg ved ikke, hvor mange film du har set, hvor du kan genkende din egen virkelighed, men ved du hvad - som kvinde er det ikke ret tit, det sker.

- Du har både spillet sårbare kvinder og meget stærke kvinder gennem din karriere. I "Wonder Woman" er du lidt af begge dele. Stærk, når du svinger sværdet, og sårbar, når du giver slip på din datter. Hører Hippolyta til blandt dine stærke eller mere sårbare roller?

- Først skal vi definere, hvad styrke er. For mig er det tegn på styrke at turde være sårbar og åben. Den anden mere fysiske form for styrke kan ofte tage over og gøre folk lukkede. Så snart det handler om stolthed, dit renommé eller din ære, er det, folk holder op med at være sårbare, siger Connie Nielsen og knytter nævnerne.

- Så handler det om, at det skal være stærkt. Men for at vi skal udvikle os som mennesker i fremtiden, er vi nødt til at stoppe med at have æresforhold til andre og andet. Et æresforhold skal være mellem dig og dig selv. Hvorledes du står i forhold til dine værdier.

Annonce
Annonce
Middelfart For abonnenter

Lovændring kan bane vejen for boliger i Gamborg: Der skal være noget til både børnefamilier, søvbryllup-segmentet og de ældre

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Ekskæresten dræbte hendes bror: Line forsøgte i flere uger at få hjælp til at slippe fri fra voldelig kæreste

Debat

Mit digitale åndedræt

Sydfyn For abonnenter

Pendlere på Svendborgbanen til politikere: Få styr på det her

Annonce