Annonce
Sport

Dansk verdensmester åbner med frie tøjler i Australien

Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Mads Pedersen får to etaper til at køre sin egen chance, inden han skal hjælpe hjemmebanefavoritten Porte.

Gør hvad du vil på de to første etaper. Derefter skal du hjælpe Richie Porte.

Det er den meget klare plan for den danske cykelverdensmester Mads Pedersen (Trek), som for første gang i denne sæson skal lufte sine regnbuefarver på World Touren ved Tour Down Under i Australien.

- Vi er her for at vinde løbet sammenlagt med Richie Porte, og han kan regne med maksimal opbakning af et stærkt og motiveret mandskab, siger den danske Trek-sportsdirektør Kim Andersen til politiken.dk.

- Mads får frit spil på de to første flade etaper, men går derefter 100 procent ind i vores overordnede satsning på Richie.

To etaper til at jagte egen succes er ikke meget for den 24-årige verdensmester, som formentlig vil blive jagtet intenst af sprinterholdene, hvis han begiver sig på togt.

Der er en del store sprintere til start i løbet, og de to første etaper er oplagte mål for feltets hurtigste, som ellers kun på den femte af de seks etaper kan gøre sig forhåbning om sejr.

Ellers byder løbet på to kuperede etaper samt en afsluttende bjergetape.

Selv om Mads Pedersen har fri til at gå i udbrud på de to første etaper, er det ikke stor personlig succes, som har hans fokus i sæsonåbningen.

- Jeg er først og fremmest her i Australien for at arbejde for holdet, og jeg håber så, det kan medvirke til at opbygge formen til klassikerne i april, hvor jeg for alvor stiler efter at lave topresultater, lyder det fra Mads Pedersen til Politiken.

Treks 34-årige holdkaptajn, Richie Porte, vandt løbet i 2017, mens han i 2015, 2016, 2018 og 2019 sluttede som nummer to.

1. etape køres natten til tirsdag dansk tid.

/ritzau/

Annonce
Læs historien hos Politiken
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod hende

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Middelfart

Stort træ spærrede hovedvej: Bilister hjalp med at slæbe grene og dirigere trafik

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce