Annonce
Sport

Dansk Tour de France-start overskrider budget: Bliver næsten dobbelt så dyrt

Alle vejlensere er inviteret til idékonference om Vejle tourstart: Program Velkomst ved borgmester Jens Ejner Christensen. Oplæg ved Alex Pedersen, direktør Grand Départ Denmark Foto: Yilmaz Polat
Den danske Tour de France-start i 2021 kommer til at koste mindst 60 millioner skattekroner oven i budgettet.

Når Tour de France i 2021 begynder i Danmark, bliver det noget dyrere end først antaget.

Således kommer begivenheden i Danmark til at koste mindst 60 millioner skattekroner oven i det oprindelige budget. Men ingen ved, hvor dyr cykelfesten præcis ender med at blive.

Det skriver Politiken.

De offentlige kasser må hoste op med 87 millioner kroner, lød det, da arrangørerne oprindeligt præsenterede offentligheden for planerne, der blandt andet sender løbet forbi Nyborg, Vejle og Sønderborg Kommune.

Reelt bliver det langt dyrere. Det viser en gennemgang af de involverede kommuners budgetter for de kommende år, skriver Politiken, efter at det første gang nu er muligt at danne sig et overblik over, hvor mange ekstra skattekroner kommunerne forventer at bruge på de tre dage.

Stat, regioner og kommuner har placeret de annoncerede 87 millioner kroner i det danske interessentskab Grand Départ Copenhagen Denmark 2021 til fællesudgifter.

Men derudover har fem start- og målbyer samt otte gennemfartskommuner afsat yderligere 60,6 millioner kroner til afviklingen af Tour de France. Samlet er budgettet for det franske cykelløbs visit i Danmark altså vokset til næsten 150 millioner kroner, lyder det i Politiken.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: En god idé til gavn for hele Ærø blev trukket ned i et intrigant hængedynd

Læserbrev: Midt i en tilsyneladende uendelig debat om omgangstonen i avisdebatten og føljetonen om det ikke eksisterende samarbejdsklima i kommunalbestyrelsen - kom et lyspunkt. Borgmester Ole Wej luftede sammen med turist- og erhvervsforeningen en idé i avisen om at lade emissionsfri færgetransport omfatte af landevejsprincippet hele året. En idé, som er perfekt timet i forhold til den aktuelle nationale debat om klimahandlingsplaner, kommunal udligning (ligestilling), og som vandt genhør på Christiansborg. Tak for det, Ole! Avisens tryksværte var knapt tør, før Ærø Plus lod de fem kriterier for listens beslutninger og den samarbejdsvilje, som de har stået for, sejle af øen i iveren efter at "sælge billetter" til det kommunalvalg, som ligger næsten to år ud i fremtiden. "Er den demokratiske proces sat ud af spillet?" spurgte Carl Jørgen Heide og Inga Blom Thomas her i avisen 28. januar. Ja, den demokratiske proces i Ærøs kommunalbestyrelse er sat ud af spil så længe, at kommunalbestyrelsens medlemmer åbenlyst fører valgkamp i avisen i stedet for at sætte sig rundt om et bord på rådhuset og få renset luften. Med debatindlægget blev en god idé til gavn for hele Ærø trukket ned i det intrigante hængedynd som aktuelt handlingslammer kommunalbestyrelsen. Ingen tak for det. Midt i en valgperiode, som nu, bør vælgerne kunne forvente, at de folkevalgte forvalter deres mandat til gavn for samfundet (øen/kommunen) og venter med at føre valgkamp, til det er valgår (2021). Såfremt der fordres en uddannet konfliktmægler til at få gang i kommunalbestyrelsens samarbejde, står jeg til rådighed, også gerne med at anvise en uvildig mægler. Men noget bør forandres, vælgerne fortjener en kommunalbestyrelse, der samarbejder.

OB

Fysikken sagde 70 minutter

Nordfyn For abonnenter

Lars og Mette har solgt deres to campingpladser på Nordfyn: - Det er sgu lidt som at sælge en baby

Annonce