Annonce
Søsiden

Dansk søfart 2022: Vind er fremtidens lyspunkt

Et af offshore-vindindustriens helt store fartøjer, Seajacks Scylla, på ophold i Esbjerg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- Den grønne omstilling vil betyde, at vind-offshore de kommende år bliver et markant område med enestående muligheder for danske søfarende, skriver fagforeningsformand Ole Philipsen.

Af Ole Philipsen, formand for Metal Maritime og for CO-Søfart

NYTÅRSKIK PÅ DET BLÅ DANMARK


Uskønt og problematisk med enkelte lyspunkter. Det er den korte beskrivelse af 2021 set her fra CO-Søfart og Metal Maritimes hjørne af Det Blå Danmark.

Det uskønne gælder overenskomstforløbet for officerer i Danske Rederier. Ikke nok med at det var uskønt – det var også umådeligt langstrakt. Fem måneder tog det at nå frem til et resultat for de danske officerer, beskæftiget i rederierne under rederiforeningen Danske Rederier. Vel at mærke de samme officerer, som rederierne ikke har holdt sig tilbage med både at fremhæve og takke for indsatsen under en pandemi, hvor de søfarende og deres familier har lidt ekstraordinære afsavn blandt andet som følge af besværlige og forsinkede besætningsskift.

Nu er tak jo kun et fattigt ord, og de corona-udskudte overenskomstforhandlinger gav rederne alle muligheder for økonomisk at anerkende officerernes indsats i form af hyrestigninger og forbedringer i ansættelsesvilkårene.

Men da rederierne mødte til overenskomstforhandlinger, var det med tilbud om hyrestigninger så små, at de knapt kan regnes ud. Set i lyset af rederiernes rekordindtjeninger i både 2020 og begyndelsen af 2021, var redernes foreslåede stigninger himmelråbende – og lå langt under, hvad forhandlingerne for de menige året før var landet på.

Ved et tæt samarbejde med Maskinmestrenes Forening gennem alle fem måneder, hvor forhandlingerne stod på, lykkedes det at nå et tilfredsstillende resultat. Havde officererne ikke været omfattet af overenskomster, havde rederne uden at blinke sparet, hvad der kunne spares på hyrerne.

Det er ikke gået ubemærket hen blandt officererne, hvor især navigatører, der er omfattet af overenskomsterne, har valgt at melde sig ind hos os i Metal Maritime – den overenskomstdækkende part. Det problematiske efter forløbet er, at tilliden til Danske Rederier som forhandlingspartner står overfor et større reparationsarbejde.

Formand for Metal Maritime og for CO-Søfart, Ole Philipsen. Foto: Lars H. Laursen

Set i lyset af rederiernes rekord-indtjeninger i både 2020 og begyndelsen af 2021, var redernes foreslåede stigninger himmelråbende ...

Ole Philipsen, formand for Metal Maritime og for CO-Søfart

Blandt lyspunkterne i det forgange år er vind offshore-rederiet Cadelers indflagning i DIS og rederiets tilgang i det hele taget til at favne det danske – herunder også forhandling af danske overenskomster. Overenskomster, der dækker alle om bord uanset nationalitet. Dermed er danske søfarende konkurrencedygtige, da alle ansættes på samme løn og vilkår. Forhandlingerne blev et positivt eksempel på konstruktivt samarbejde, der står i skarp kontrast til forårets oplevelser med officersforhandlingerne.

Forløbet påviste dog også, at der er behov for en ny hovedoverenskomst i regi af Danske Rederier. En hovedoverenskomst, som er målrettet netop installationsskibe i vind offshore. Det arbejde er nu sat i gang i samarbejde med Maskinmestrenes Forening.

Den grønne omstilling vil betyde, at vind offshore de kommende år bliver et markant område med enestående muligheder for danske søfarende. Danmark står lige nu med alle muligheder på hånden, og vi har derfor også presset på for at få et projekt i stand med de ansvarlige myndigheder om at udvikle fælles branchestandarder, uddannelseskrav, ækvivalering af uddannelseskrav i forhold mellem f.eks. STCW og OPITO.

Vi er i Metal Maritime overbeviste om, at vind offshore vil blive et lyspunkt, der de kommende år vil præge danske søfarendes jobmuligheder i positiv retning.

--------

SØSIDEN-FAKTA: Metal Maritime organiserer bl. a. skibsmekanikere, elektronikfagteknikere, maskinister, skibsassistenter, navigatører og skibskokke. Kartellet CO-Søfart omfatter Metal Maritime, Metal Vest, FOA Søfart, Dansk El-Forbund, Serviceforbundet og Centralforeningen for Stampersonel, CS.

Annonce
Annonce
Kerteminde For abonnenter

Colins firma er gået konkurs: Bagved gemmer sig et forlist aktie-eventyr og en omstridt erhvervsmand med over 620 konkurser bag sig

Assens For abonnenter

Unge spytter efter og truer børn og forældre: - Vi har sagt til vores drenge, at de skal lade være med at få øjenkontakt med dem

Odense

Mor til femårig har meldt børnehjem i Odense til politiet - for kidnapning

Odense For abonnenter

Nu begynder næste kapitel i kampen om omstridt motorsportsanlæg og den fredede vandsalamander: Nye planer med nye søer og faunapassager sendt i offentlig debat

Esbjerg Havn skal være militært knudepunkt for Nato og USA: Havnedirektør forventer investeringer for flere hundrede millioner

Nyborg

Bilen var så sammenkrøllet, han ikke kunne komme ud: Mand kørte ind i vejarbejde

Odense For abonnenter

Har du også undret dig? Så længe går der, før skinnerne skal rives op og skiftes ud

Danmark

Torsdagens coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte siden i går

Hos Carl Ras kommer organisationens helbred i første række: Vi fejrer titlen som Danmarks næstbedste arbejdsplads langt mere end de finansielle resultater

Faaborg-Midtfyn

Forslag om offentlige stier på private marker vækker vrede: - Om de så tilbød mig fem millioner, ville svaret være nej

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Navne For abonnenter

Anette Agersnap var den første kvindelige præst i syren-sogn: Jeg er taknemmelig over alle de livshistorier, jeg har været vidne til

Odense For abonnenter

Stor messe gennemføres trods pludselig konkurs: - Vi har jo været lidt i panik

Nyborg For abonnenter

Nyborg vil lægge motorsaven væk og lade træerne leve:  - Men hvor skal pengene komme fra?

Annonce