Annonce
SØSIDEN

Dansk søfart 2022: Vi er blandt de dygtigste

Danske Maritime er brancheorganisation for danske leverandører af maritimt udstyr og skibe, bl.a. Petersen & Sørensen Motorværksted (foto) i Svendborg samt fx for skibsværfterne i Faaborg og Assens. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- En del af færgerne bør skiftes ud, og andre bør have en kraftig opgradering, skriver adm. direktør Jenny N. Braat fra brancheorganisationen Danske Maritime.

Af Jenny N. Braat, adm. direktør i Danske Maritime

NYTÅRSKIK PÅ DET BLÅ DANMARK


Et af emnerne i statsministerens nytårstale var danske virksomheders behov for at kunne skaffe nok dygtige medarbejdere – herunder fra udlandet. I den maritime industri bruger mange virksomheder både meget tid og mange kræfter på at finde de ønskede medarbejdere, og det vil være yderst velkomment, hvis international rekruttering gøres væsentligt nemmere.

Statsministerens nye toner i forhold til udenlandsk arbejdskraft er længe ventet, og en positiv overraskelse set i lyset af, hvor passiv regeringen indtil nu har været på denne agenda. Virksomhederne i den maritime industri har i hele landet brug for at kunne rekruttere globalt til de meget specialiserede job, som både er branchens styrke og svaghed.

Vi er blandt verdens dygtigste og mest anerkendte maritime industrier og oplever stor efterspørgsel i hele verden, men som andre danske brancher har vi kæmpe udfordringer med at skaffe nok kompetente medarbejdere. Derfor er det vores håb, at regeringen både vil være villig til at sænke lønkravet i Beløbsordningen, villig til at se på en udvidelse af Positivlisten over særligt efterspurgte kompetencer og villig til at se fast track-ordningen efter i sømmene, så det bliver nemmere at få ansatte hertil også i kortere perioder.

Det er fin ambition at stræbe efter CO2-neutral indenrigsflyvning, men det kan undre, at regeringen ikke i samme åndedrag nævner vores indenrigstrafik til søs.

Jenny N. Braat, adm. direktør i Danske Maritime
Jenny N. Braat, adm.dir., Danske Maritime. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Et andet vigtigt emne var en mulig CO2-afgift i relation til luftfart. Her kan det undre, at talen ikke berørte skibsfart: Det er fin ambition at stræbe efter CO2-neutral indenrigsflyvning, men det kan undre, at regeringen ikke i samme åndedrag nævner vores indenrigstrafik til søs. Vi har i jo alt 66 indenrigsfærger, og en del af dem har over 40 år på bagen. Siden da er der sket store teknologiske fremskridt til gavn for både den grønne omstilling, driftsomkostningerne, brugerne og naboerne. Så en del af færgerne bør skiftes ud, og andre bør have en kraftig opgradering.

Sidste år blev en mindre pulje til grøn omstilling af færger revet væk, så den bør følges op af langt flere øremærkede midler snarest. At flyve grønt er ikke lige rundt om hjørnet, men vi kan sejle grønt allerede fra i år, hvis regeringen og kommunerne er villige til at foretage de nødvendige investeringer.

Samtidig er det vigtigt, at nye afgifter bruges til gavn for netop den grønne omstilling. Målrettede investeringer er med til at afgøre tempoet og påvirker virksomhedernes konkurrenceevne, som for eksportbranchernes vedkommende stadig er belastet af corona.

Før man pålægger danske virksomheder en ny afgift, er det helt afgørende, at vi samtidig taler om, hvor disse penge så kanaliseres hen. Danske Maritime har i relation til skibsfart foreslået, at en mulig CO2-afgift skal retur til branchen i form af en fond til grøn omstilling. Nu foreslår luftfartsbranchen det samme, og det bør regeringen lytte til.

I praksis er det utrolig omkostningstungt at udvikle nye brændstoffer, design, motorer og andet udstyr, som muliggør den grønne omstilling. Så midlerne skal bruges til målrettet forskning, udvikling og innovation – fremfor eksempelvis at blive flyttet over til forbrug i den offentlige sektor. Midlerne skal komme virksomhederne selv til gode, med henblik på at sikre vækst, omsætning og arbejdspladser i hele landet.

Samtidig er der brug for et langt større fokus på eksporterhvervene, hvis indtægter udgør en stor del af fundamentet i dansk økonomi. Mange danske virksomheder kæmper fortsat med internationale rejserestriktioner og alle coronaens øvrige negative konsekvenser. Det havde klædt statsministeren at sende opbakning og opmærksomhed i retning af netop den del af dansk erhvervsliv. Det er der brug for!

----

SØSIDEN-FAKTA: Danske Maritime, tidligere Skibsværftforeningen, er brancheorganisation for danske leverandører af maritimt udstyr og skibe.

Annonce
Annonce
Kerteminde For abonnenter

Colin var tvunget til at lukke sit firma: Så kom en omstridt erhvervsmand på banen - Nu risikerer Colin karantæne efter konkurs

Assens For abonnenter

Unge spytter efter og truer børn og forældre: - Vi har sagt til vores drenge, at de skal lade være med at få øjenkontakt med dem

Odense

Mor til femårig har meldt børnehjem i Odense til politiet - for kidnapning

Odense For abonnenter

Har du også undret dig? Så længe går der, før skinnerne skal rives op og skiftes ud

Esbjerg Havn skal være militært knudepunkt for Nato og USA: Havnedirektør forventer investeringer for flere hundrede millioner

Nyborg

Bilen var så sammenkrøllet, han ikke kunne komme ud: Mand kørte ind i vejarbejde

Navne For abonnenter

Anette Agersnap var den første kvindelige præst i syren-sogn: Jeg er taknemmelig over alle de livshistorier, jeg har været vidne til

Danmark

Torsdagens coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte siden i går

Hos Carl Ras kommer organisationens helbred i første række: Vi fejrer titlen som Danmarks næstbedste arbejdsplads langt mere end de finansielle resultater

Faaborg-Midtfyn

Forslag om offentlige stier på private marker vækker vrede: - Om de så tilbød mig fem millioner, ville svaret være nej

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nyborg For abonnenter

Nyborg vil lægge motorsaven væk og lade træerne leve:  - Men hvor skal pengene komme fra?

Odense For abonnenter

Stor messe gennemføres trods pludselig konkurs: - Vi har jo været lidt i panik

Middelfart

Stort cykelløb i Middelfart i weekenden: Sådan påvirker det trafikken

Annonce