Annonce
Erhverv

Sønderjysk producent af ansigtsmasker sælger stort på coronafrygt

Nicolas Asfouri/Ritzau Scanpix

Virksomheden Abena fra Aabenraa mærker stor efterspørgsel på ansigtsmasker efter udbrud af coronavirusset.

For at beskytte sig mod den potentielt dødelige coronavirus er mange kinesere begyndt at gå med ansigtsmasker.

Det kan mærkes hos det sønderjyske handels- og produktionsselskab Abena, som blandt andet sælger masker til at beskytte ens luftveje.

- Vi mærkede det meget konkret mandag morgen, da vi åbnede op for vores telefoner og vores bestillinger.

- Der havde vi en ekstraordinær stor forespørgsel og ordreindgang på specielt ansigtsmasker og andre tilhørende produkter til personlig beskyttelse.

- Det var faktisk så stort, så vi måtte sige, at vi bliver nødt til at lukke lidt ned igen for at kunne efterkomme de bestillinger, vi normalt får, fortæller Jens Rønn Olesen, der er divisionsdirektør hos Abena.

Ifølge ham var der henover weekenden kommet en samlet forespørgsel på over en million masker.

Det kan skyldes, at de første tilfælde af coronavirusset i Europa blev spottet op til weekenden.

Også i USA, Australien og flere steder i Asien er der blevet bekræftet tilfælde af virusset. Foreløbigt er ingen udenfor Kina meldt døde af virusset.

Jens Rønn Olesen forklarer, at det er et bredt felt af kunder, som efterspørger masker til at beskytte sig mod coronavirusset.

- Det er blandt andet kunder inden for sundhedssystemet og hjælpeorganisationer, der har medarbejdere, som bevæger sig i risikofyldte områder i forhold til at få virusset.

- Vi handler i forvejen med de her kunder. Men vi oplever, at de nu spørger om større volumener på eksempelvis ansigtsmasker, siger Jens Rønn Olesen.

Maskerne får Aabenraa-baserede Abena produceret af partnere i Kina.

Fordi virusset foreløbigt har ramt særligt Kina og kineserne hårdt, forventer direktøren, at de fleste masker den næste tid bliver i deres produktionsland.

- Vi leverer stadig meget bredt.

- Men vores formodning er helt klart, at rigtig meget vil gå til de områder, der er særligt udsat i øjeblikket - og det er selvfølgelig Kina, siger han.

De første tilfælde af virusset blev opdaget i den kinesiske millionby Wuhan, hvor Abena har et kontor med fire medarbejdere.

I øjeblikket er medarbejderne blevet bedt om at blive hjemme af hensyn til deres sikkerhed.

Abena havde i det seneste regnskabsår en omsætning på knap tre milliarder kroner og et overskud på små 24 millioner kroner.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod hende

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn

Lastbil tabte tre ton tung anhænger på motorvej: - Vi kunne have stået med en kæmpe katastrofe

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce