Annonce
Erhverv

Dansk Industri til blå partier: Gå med i trafikplan

En udvidelse af motorvejen mellem Fredericia og Kolding til tre spor er højt på ønskelisten hos Dansk Industri, der er klar med sit eget forslag til en infrastrukturplan. Arkivfoto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Erhvervslivet har masser af ønsker til milliardinvesteringer i dansk infrastruktur. Men det største ønske er et bredt forlig, som virksomhederne kan regne med i mange år frem. Venstre advarer om, at jernbaneskinner kan stå i vejen for en bred aftale.

Trafik: For anden gang på to år står Dansk Industri (DI) klar med en lang ønskeseddel til massive investeringer i infrastrukturen i Danmark. Forslaget kommer kort før, regeringen fremlægger et længe ventet infrastrukturudspil torsdag.

Men ét ønske er større end alle andre, når man spørger erhvervslivets største interesseorganisation.

- Vi har brug for en langsigtet plan, der giver virksomhederne en vished for, hvad de kan forvente af investeringer i deres område, siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport.

Han er frustreret over de seneste års transportpolitik, der har savnet en bred tilslutning i Folketinget og derfor mere eller mindre er løbet ud i sandet.

Togfonden fra 2013, hvor Helle Thorning-Schmidt-regeringen kun opnåede flertal med Dansk Folkepartis stemmer, skulle pumpe næsten 30 milliarder kroner ud i det danske jernbanenet, men er langtfra nået i mål.

I 2019 landede Lars Løkke-regeringen en aftale, igen med Dansk Folkeparti. Den skulle løbe frem til 2030 og rumme investeringer for 68 milliarder kroner. Men aftalen blev forkastet, da regeringsmagten skiftede få måneder senere.


At have flere konkurrerende forligskredse på et område, der er så vigtigt som infrastruktur, det dur bare ikke. Derfor skal vi have en samlet plan i én politisk aftale.

Michael Svane, direktør, DI Transport


Annonce

Har ventet i to år

- Der er ikke sket noget i to år. Vi har siddet og ventet på, at man kunne komme i gang med nogle politiske forhandlinger. Lige nu er det vigtigt, at vi undgår den situation, der opstod med den borgerlige regerings plan, der blev taget af bordet efter folketingsvalget, siger Michael Svane.

Så I har en prioriteret liste med ønsker til investeringer, men det vigtigste punkt er faktisk at få en plan, der holder?

- Ja, at have flere konkurrerende forligskredse på et område, der er så vigtigt som infrastruktur, det dur bare ikke. Derfor skal vi have en samlet plan i én politisk aftale, siger Michael Svane.

Det har I sagt meget tydeligt til de borgerlige partier?

- Det har vi sagt så tydeligt, at det ikke kan eller bør overhøres, siger Michael Svane.

Han peger på, at for virksomheder og deres ansatte har det en meget konkret betydning, at man kan stole på de planer, der er vedtaget for infrastrukturen i et område.

- Det har både en indflydelse på virksomhedernes tilstedeværelse og investeringsbeslutninger, og derfor er en langsigtet plan helt afgørende, siger Michael Svane og nævner det gamle glasværk i Holmegaard uden for Næstved. Det er i dag ejet af den internationale emballagekoncern Ardagh Group.

- At bruge penge på en ny totalt overflødig jernbane ned igennem Østjylland, det er slet ikke på vores dagsorden, siger Venstres Kristian Pihl Lorentzen om udsigten til et bredt forlig med regeringen om fremtidens danske infrastruktur. Foto: Henning Bagger/Scanpix

- De skal tage stilling til, om deres investeringer - måske i en ny ovn - skal placeres i Danmark eller uden for Danmarks grænser. For dem spiller det en helt afgørende rolle, om de kan få en motorvej mellem Næstved og Rønnede, siger Michael Svane.

Han nævner også motorvejen syd om Odense, der at dømme ud fra trafikmængden savner et tredje spor.

- Det spiller både en rolle for virksomhederne og for deres medarbejdere, der skal vælge, hvor de vil bo, og hvor langt de vil køre hver dag for at nå frem til deres arbejdsplads, siger Michael Svane.


Det er klart, at vi vil strække os langt for at være med i en bred aftale og trække det i den rigtige retning. Men balancen kan blive så skæv, at vi ikke kan lægge ryg til det.

Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører, Venstre


Annonce

V: Vi er konstruktive

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er helt enig i behovet for brede politiske forlig på transportområdet. Men lige nu afventer han at se det udspil, regeringen kommer med torsdag.

- For ja, vi har brug for at forbedre den kollektive transport, effektivisere togdriften og få flere cykelstier, men det største behov findes lige nu på vejene, fordi vi er kommet så meget bagud, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Det ved vi om regeringens plan

En tredje Limfjordsforbindelse, nye motorveje til Kalundborg og Hillerød samt en undersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn.

Det er nogle af de elementer, som regeringen itorsdag vil præsentere i et udspil til en styrkelse af den danske infrastruktur for de næste mange år. Det skriver TV2, som har fået indblik i dele af udspillet.

TV2 skriver, at flere elementer i udspillet er gengangere fra aftalen mellem VLAK-regeringen og DF. Det drejer sig blandt andet om den nye Limfjordsforbindelse og motorvejene til Kalundborg og Hillerød.


Den største knast ser ud til at være Togfondens fase 2, der blandt andet rummer en ny jernbanebro over Vejle Fjord og en ny bane syd for Aarhus.

- Vi er ikke et ultimativt parti, og vi forhandler konstruktivt. Men at bruge penge på en ny totalt overflødig jernbane ned igennem Østjylland, det er slet ikke på vores dagsorden, for at sige det mildt, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Men vi kan komme i en situation, hvor erhvervslivet siger til jer: Vil I ikke nok gå med, så vi ved, hvad der gælder i de næste 5-10 år?

- Det er klart, at vi vil strække os langt for at være med i en bred aftale og trække det i den rigtige retning. Men balancen kan blive så skæv, at vi ikke kan lægge ryg til det. Vi er nødt til at lægge tyngden på vejene. Det er Danmarks livgivende blodåre, siger Kristian Pihl Lorentzen.

De politiske forhandlinger om infrastrukturplanen ventes at gå i gang i næste uge.

- Vi er ikke et ultimativt parti, og vi forhandler konstruktivt, lover Kristian Pihl Lorentzen, Venstres transportordfører. Pr-foto

Læs mere om infrastrukturplanen - Opinion 16-17

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Borgmester anede intet om Lindøs jordkøb: - Det kom som en overraskelse

coronavirus

Mette Frederiksen: Risiko for forsinkelser efter vaccineudskydelse

Sydfyn

Private havne raser over Svendborg Kommune: Man kan ikke lave regler med tilbagevirkende kraft

Annonce