Annonce
Danmark

Dansk hotelkæde afviser at stå bag falske profiler: - Det er totalt scam

Den 27. november skriver profilen Andrea Nielsen en kommentar om, at hun for nylig havde en rigtig god oplevelse på Comwell. Samme dag tagger profilen et pigenavn og foreslår, at de sover på Comwell til næste Smukfest, fordi "de skulle have nogle pæne hoteller". Screenshots fra Facebook, som redaktionen har sat sammen.
Hotelkæden Comwells nægter at have kendskab til de to falske facebookprofiler, der gennem flere måneder har promoveret hotelkæden i adskillige kommentarspor. Virksomheden har dog ikke noget bud på, hvem der ellers kunne have interesse i at oprette falske profiler, hvis eneste aktivitet er at reklamere for kæden.

Er det jer, der står bag profilerne Andrea Nielsen og Sarah Jensen på Facebook?

- Nej, det er det altså ikke. Vi har rimelig godt fat i vores følgere. Der er en stigning på den kurve på vores egne profiler.

Hvem er det så, når nu de reklamerer så meget for jer?

- Pas. Jeg har tilmed undersøgt, om vi har medarbejdere med de navne. Det har vi ikke. Det kunne være besnærende at tro, det er noget, vi selv har lavet. Det er nogle pæne tekster, men totalt scam. Jeg kan se, de linker ind til vores side for møder og konferencer. Det giver slet ikke nogen mening her.

Er det en del af jeres markedsføringsstrategi, at falske profiler laver skjult reklame for jer på Facebook?

- Nej, det er det i hvert fald ikke. Vi betaler fuldt lovligt på Facebook for at lave reklameopslag. Det der giver slet ikke mening for os. Det er ikke vores måde at kommunikere med følgere på. Det er slet ikke vores tone. Og det handler slet ikke om os.

Hvad mener du med, det ikke handler om jer?

- Der står, at de ikke vil sove på festival, at de vil lade bilen stå. Det er slet ikke vores tone. Vores forretning er møder, konferencer og spa- og weekendophold. Det er slet ikke vores måde at kommunikere på.

Hvem har ellers interesse i at oprette falske facebookprofiler, der udelukkende laver opslag og kommentarer, hvor der reklameres for jer?

- Det kommer meget bag på mig. Vi har overvågning på, så vi kan følge med i, hvad der står om os. Men vi har fået mange kommentarer på vores adventskonkurrencer og Black Friday, så vi har ikke set de her. Men selvfølgelig tager vi en dialog med Facebook om det. Uanset hvor velmenende kommentarerne er, ønsker vi ikke at stå på mål for noget af det her. Budskabet er helt skudt ved siden af.

Kan du forstå, hvis nogle synes, det virker mærkeligt, når I siger, I ikke har noget at gøre med de falske profiler, hvis eneste aktivitet var at rose jer i adskillige kommentarer?

- Ja, det kan jeg sagtens forstå. Nu er kommentarerne sødt ment, men de kunne lige så godt have været dårlige. Det er nogle af de faldgruber og farer, der er ved sociale medier. Derfor tager vi også dialogen med Facebook selv.

Nu spørger jeg dig lige igen. Hvem, udover jer, har interesse i at oprette falske profiler, som gennem adskillige kommentarer til artikler roser Comwell og linker til jeres hjemmeside?

- Det er et godt spørgsmål. Jeg håber Facebook kan kaste lys over det. Det er dem, der har adgang til data.

Så I mener altså, at personer, der ingen tilknytning har til jer, har oprettet falske facebookprofiler udelukkende med det formål at skrive kommentarer, der reklamerer for jer?

- Ja, det mener jeg bestemt. Jeg tror bestemt ikke vores medarbejdere ville skrive sådan. De er meget dedikerede, og hvis de synes, der skal skrives om noget, der foregår, går de til vores søde some-ansvarlige. Vi har en let arbejdsgang dertil. Det giver ingen mening, hvis nogen er begyndt på det her selv.

Har I undersøgt, om det er nogle af jeres medarbejdere, der står bag profilerne?

- Nej, som sagt er du først lige kommet til mig. Nu dykker vi ned i, hvem profilerne er. Vi har ikke nogle, der hedder nogle af de navne, og det tyder på, profilerne er falske. Men vi kigger selvfølgelig på det. Det her er ikke en måde, vi kommunikerer på. Man skal ikke tro, det er os som står bag.

Vi har talt med Forbrugerrådet Tænk og en markedsføringsekspert. De påpeger, at der er tale om skjult reklame, hvis det viser sig, at personer aflønnet af jer, står bag opslaget. Er I bekendt med, at skjult reklame er ulovligt?

- Ja, det er vi bestemt.

Hvis det viser sig, at det er nogle fra jeres koncern, som står bag facebookprofilerne, vil I så gøre noget for at sikre, det ikke sker igen?

- Det vil jeg godt lige se først, at det skulle være. Jeg vil ikke ud i spekulationer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Børnevelfærd. 365 dages øjenåbner

Synspunkt: Jeg har set et andet Odense de sidste 365 dage. Var jeg blevet spurgt i januar sidste år, om jeg kendte Odense, så havde jeg nok svaret: Ja. Jeg havde nok ikke svaret, at jeg vidste alt om den, men jeg havde sagt, at jeg havde et ret godt indblik i vores kommune. Efter at have boet og arbejdet i byen i mange år, følte jeg, at jeg kendte min by – i hvert fald nogenlunde godt. At jeg så alligevel kan starte første sætning med, at jeg har lært et nyt Odense at kende, så er det fordi, at jeg i disse dage har været formand i Red Barnet Odense i netop 365 dage. Jeg vidste godt, at der var børn, som ikke havde så meget som andre. Jeg vidste godt, at alle børn ikke er så privilegerede, som f.eks. de børn, som jeg er i familie med. Jeg havde set børnehjemmene her i byen, og mødt nogle af deres børn. Jeg må alligevel sige, at jeg vidste ingenting om den del af virkeligheden – den virkelig, som også er en stor del af vores by. Og af din og min hverdag. Var du klar over – og her er det ingen skam at sige nej, da jeg heller ikke vidste det før, at der er børn i f.eks. Bolbro, som i en evaluering efter at have været på sommerlejr med Red Barnet skriver, at de er glade for, at de have fået mad i fem dage – og smagt mad, som også smagte af noget? Eller at de skriver, at de er så glade for, at der faktisk er voksne, som har tid til dem? En anden oplevelse, som gik i hjertet på mig, var i sommers, da jeg spiste madpakker med nogle af vores børn. Én havde fødselsdag i den kommende uge, og hun ønskede sig sådan, at hun også kunne invitere sine kammerater fra 6. klasse hjem – hun ville jo bare så gerne gøre, som de andre piger i klassen. Det kunne hun ikke. Eller da jeg hørte historien, om vi ikke laver så mange aktiviteter udenfor i vinterhalvåret, da vores børn ikke altid har vanter og huer. Det går da lige i hjertet – i hvert fald på mig. Jeg glemmer heller ikke, da jeg hørte historien fra en frivillig om, at de havde været ved Stige Ø. Her havde nogle børn set vand for første gang, og fundet muslinger. Da en frivillig så havde fortalt dem, at der havde levet et dyr i de skaller, så var børnene sikre på, at det var en joke. I efteråret mødte jeg også en kvinde, hvis barn var med i et af vores projekter. Vi faldt i snak, og det viste sig hurtigt, at vi faktisk var samme generation. Hun fik en datter, som 20-årig. Hendes udfordringer med at skrive og læse gjorde, at hun aldrig havde fået gennemført folkeskolen. Hendes mor havde den samme historie, og nu håber hun jo bare, at hendes datter ikke også gentager mønsteret. Det møde gav mig indblik i, hvor kæmpe forskelle der er for et barns opvækst, i forhold til hvor de bliver født. Forskellen mellem hende og mig blev jo allerede grundlagt i 1987, hvor mine forældre begge havde uddannelser og masser af hjælp til lektier, når jeg havde brug for det. Den mulighed havde hun ikke – hendes mor kunne heller ikke læse eller skrive. Jeg var så heldig at blive født på den side af hækken. Så tak for det. Heldigvis er der masser af mennesker, som hjælper nogle af vores bys mest udsatte børn. Næsten 200 frivillige, og masser af opbakning fra erhvervslivet og kommunen. Uden jer var det ikke muligt. Så jeg er helt sikker på, at vi får givet de her børn nogle gode timer sammen med frivillige mennesker, som bare gerne vil dem. Jeg ved i hvert fald, at jeg det sidste år har fået meget større perspektiv på mit liv og på vores by. Det er jeg så glad for.

Kerteminde

Fynsk golfklub udvider banen

Annonce