Annonce
Danmark

Dansk Energi: Elbiler er ikke kun for millionærer

Der sælges årligt ca. 300.000 biler i Danmark, så antallet af danskere, der drømmer om en elbil, vil pludseligt stige, skriver Lars Aagaard fra Dansk Energi. Arkivfoto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Annonce

For et par år siden tog jeg springet og skiftede fra den trofaste og velkendte dieselbil til en dengang betydeligt mere eksotisk og lettere brugte elektriske Tesla. Det var da med kriller i maven. For det er altså en fed bil. Men jeg var også spændt på at høste mine egne erfaringer med, hvordan livet som elbilsejer egentligt vil udfolde sig. Jeg skal spare dig for detaljerne. Men bundlinjen er, at jeg ikke ser mig tilbage.

I begyndelsen af denne måned præsenterede Eldrup-kommissionen sine bud på, hvordan vi får færre benzin- og dieselbiler og flere elbiler som del af indfrielsen af målsætningen om 70 pct. mindre CO2-udledning i 2030. Omtalen af rapporten har desværre efterladt en opfattelse af, at elbilerne er det besværlige og dyre valg for både den enkelte og samfundet i al fremtid. Altså kun noget for millionærer og ikke millioner af danskere. Tillad mig at kradse lidt i det billede.

Eldrup-kommissionens egne tal viser, at fra 2028 vil elbilen i alle prisklasser have en rækkevidde svarende til det, vi kender i dag og på toppen af det være billigst, når både bil og brændstof er betalt. Billigst! Vi rammer med andre ord et knækpunkt, hvor efterspørgslen på at få en elbil vil eksplodere. På det tidspunkt vil danskerne i alle indkomstgrupper flå elbilerne ned af hylderne. Sker det i 2028? Ja måske. Måske før. Måske lidt senere. Men det sker, og det er det afgørende her.

Hvordan forbereder vi os på den dag? Der sælges årligt ca. 300.000 biler i Danmark, så antallet af danskere, der drømmer om en elbil, vil pludseligt stige. Flere hundrede tusinde elbiler kræver ladeinfrastruktur alle steder: hjemme i carporten, på arbejdspladsen, på den lange tur hjem til mor i Kerteminde eller til det lejede sommerhus i det skønne Thy. Den infrastruktur bliver ikke bygget på få år, men den er ikke desto mindre en forudsætning for elbilernes udbredelse.

Ingen påstår, at alle skal ud at købe en elbil i morgen, men gradvist flere elbiler hjælper til at gøre ladeinfrastrukturen klar til knækpunktet og den efterfølgende ketchupeffekt. Derfor skal vi støtte elbilerne frem til, at knækpunktet kommer. Landestandere vokser ikke frem af sig selv, men kræver håndværkere, der kan grave hullet til kablet og skrue ladeboksen fast. Den skalering tager tid og skal derfor ske gradvist, hvis det altså skal være dansk arbejdskraft som løser opgaven.


Landestandere vokser ikke frem af sig selv, men kræver håndværkere, der kan grave hullet til kablet og skrue ladeboksen fast


Klimaet står og falder ikke med antallet af elbiler, men med antallet af fossile biler – dem skal der være langt færre af. En fremskrivning viser, at der er 3,3 mio. biler på vejene i 2030 - 600.000 flere end i dag. Regeringen har fremlagt en ambition om, at der kun skal være 500.000 elbiler på vejene i Danmark i 2030. Det indebærer 100.000 flere benzin- og dieselbiler i Danmark i 2030 end i dag.

Eller sagt på en anden måde: Hvis vi ikke sætter ambitionerne for antallet af elbiler højere, så tipper vægtskålene ikke nok i retning af CO2-reduktion. Med mindre altså folketinget vedtager en transportpolitik, der rammer privatbilismen. Dyrere benzin, vejafgifter, færre p-pladser, øgede løbende afgift på at eje en konventionel bil ... forlæng selv listen. Konsekvensen vil naturligvis være, at dem med de laveste indkomster må spejde i horisonten efter den bil, de ønsker sig og har behov for.

Hvis der ikke reduceres nok i persontransporten, så bliver det industrien eller landbruget, der skal holde for og samle efterslæbet op. Det kan blive dyrt i tabte arbejdspladser og ditto vækst.

Jeg håber, partierne bag klimaloven kan lande en politisk aftale om fremtidens bilbeskatning, der sikrer et støt stigende antal elbiler, så vi rammer ca. en million i 2030. Dernæst hjælp til at sikre, at ladeinfrastrukturen er klar til knækpunktet, så alle millioner af danskere kan få fingre i den billigste og bedste bil.

Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi. Pressefoto

Ellers ender vi jo i en fremtid hvor det økonomisk fornuftige valg kun er muligt for dem der bor i Aarhus, København og Nordsjælland, hvor elbilerne findes i dag.

De skriver Erhvervsklummen

Erhvervsklummen skrives på skift af:

Martin Merrild, formand, Landbrug & Fødevarer

Brian Mikkelsen, direktør, Dansk Erhverv

Mira Lie Nielsen, bolig- og formueøkonom, Nykredit

Lizette Risgaard, formand, Fagbevægelsens Hovedorganisation

Lars Sandahl Sørensen, direktør, Dansk Industri

Lars Aagaard, direktør, Dansk Energi

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Smitten stiger i Fyns corona-hotspot - nu kommer det mobile testcenter: Se de tre steder, hvor du kan blive testet

Odense

Kampen mod fjernvarmesalg fortsætter: Ny forening gør klar til at tage sagen i retten

Annonce