Annonce
Nyborg

Danrice vil bygge kæmpe højlager i Ørbæk

Så stor bliver det kommende lager ved Danrice set fra Odensevej. Lageret bliver dog ikke så hvidt, som på dette billede. Der bliver krav om beklædning i forskellige grå nuancer. Illustration fra lokalplanforslaget.

Politikerne appellerer til folk i Ørbæk inden borgermøde: Tag ja-hatten på og vær glad for, at der er virksomheder, som går godt.

Ørbæk: Tag nu ja-hatten på, når vi skal til at diskutere, om virksomheden Danrice i Ørbæk kan få lov til at bygge et nyt højlager.

Nogenlunde sådan lød opfordringen hele vejen rundt i det politiske spekter, da byrådet i Nyborg for nyligt diskuterede et forslag til ny lokalplan for industriområdet ved Odensevej/Ringvej i Ørbæk. Opfordringen var rettet mod borgerne Ørbæk og ikke mindst i området omkring fødevarevirksomhederne, som tirsdag får lov til at komme til orde ved et borgermøde i Ørbæk Midtpunkt.

Danrice's ønsker at få lov til at bygge et nyt fuldautomatisk højlager til deres produkter, der er kogte ris og majs og lignende. Og hvis kommunen ender med at sige ja, bliver det en bygning, som virkelig er til at få øje på i en by, hvor DLG's silo jo er det eneste, der for alvor stikker op i luften.

Fryselageret bliver 25 meter højt, og vil kunne langvejs fra. Men det er nødvendigt for Danrice, der er i en god gænge og oven i købet udvider sortimentet med nogle varer der fylder meget, forklarer administrerende direktør Kim Kirkeby.

- Vi har i dag 2400 pallepladser på vores lager, men med det nye højlager vil vi kunne få 7000 pallepladser, og så bliver det meget nemmere for os, siger han.

I lokalplanforslaget har Nyborg Kommunes teknikere illustreret, hvor højt det nye fryselager bliver, hvis planerne går igennem: Kornsiloen ved Langmosevej er 32 meter høj men samtidig meget slank, næsthøjest bliver så Danrices højlager med sine 25 meter i højden og en grundflade på 54x24 meter. Kirkens tårn rager 16 meter op i himlen og de eksisterende bygninger hos Danrice er 8,5 meter høje.

Annonce

Hvor ellers?

Oprindeligt stod der en 35 meter høj bygning på ønskesedlen fra Danrice, men gennem dialog med kommunen er den kommet ned på de 25 meter. Til gengæld er politikerne tilsyneladende meget positive overfor projektet.

- Hvis et højlager ikke skulle kunne ligge i et industriområde, hvor skulle det så ligge, spurgte byrådsmedlem og fagforeningsformand Per Jespersen (S) på byrådsmødet og blandt andre Carsten Kudsk (DF) var helt på samme linje:

- Der er grund til at være glad, når en erhvervsvirksomhed i en af vore centerbyer har succes. Stor ros til Danrice for at mande op, sagde han, og også Søren Svendsen og borgmester Kenneth Muhs tog ordet for at støtte ønsket fra Danrice.

Plantebælter

Lageret skal efter planen bygges nordvest for den eksisterende bygningsmasse hos Danrice/Orskov, og bygningen holdes et stykke væk fra landevejen. Byggefeltet kommer til at ligge indenfor den eksisterende lokalplan 264, som skal laves om, fordi den ikke rummer mulighed for bygninger i 25 meters højde.

Kommunen slår fast, at den store bygning vil "få en særdeles væsentlig visuel indvirkning på omgivelserne. Det være sig især for de nærmeste naboer og set fra det åbne land ved indkørslen til byen via Odensevej", og man slår samtidig fast, at bygningen bliver til at se fra det meste af byen.

For at bløde lidt op på indtrykket af den store klods, kræver lokalplanen, at der plantes træer rundt om lageret mod det åbne land, og samtidig vil der være krav til farvevalg og variation på beklædningen. Her sammenligner man med Coops kæmpe hal ved motorvejen nær Odense. Den hal er mørkere for neden end for oven og består af felter af forskellige grå nuancer. På den måde kommer hallen til at virke lettere og mere interessant, står der i lokalplanforslaget.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Tulipanen ved rådhuset ramt af selvtægt: Fredag fejrer de frivillige skulptur-rensere, at de nu er færdige på rådhuspladsen

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce