Annonce
Erhverv

Danmark rykker forbi USA og er femtestørste søfartsnation

Gorm Branderup/Ritzau Scanpix
Kun Grækenland, Singapore, Kina og Japan er nu større søfartsnationer. Ny kurs har virket, siger direktør.

Danmarks handelsflåde er nu verdens femtestørste.

Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse.

Med den nye opgørelse fra IHS Seaweb rykker Danmark en plads frem og forbi USA på listen over verdens største søfartsnationer.

Grækenland topper listen efterfulgt af Singapore, Kina og Japan.

Danmarks fremgang viser ifølge administrerede direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen, at de seneste års kurs for dansk søfart har virket.

Hun vurderer, at de næste år bliver afgørende for en fortsat vækst.

- De næste 5-10 år er helt afgørende for at finde vejen frem mod det CO2-neutrale skib, som vil være forudsætning for fortsat vækst i skibsfarten.

- Den viden, der er påkrævet, skal komme gennem investering fra erhvervet, målrettet forskning, uddannelse og innovative startups, som kan fastholde og udvikle den danske handelsflådes position som nu femtestørst i verden, siger Steffensen i pressemeddelelsen.

Danske rederier eksporterede sidste år for 188 milliarder kroner, hvormed søfart er et af Danmarks største eksporterhverv.

Erhvervsminister, Simon Kollerup (S) er glad for, at Danmark som et lille land kan måle sig med store lande, når det gælder søfart.

Han fremhæver Danmarks lange tradition for søfart og ønsket om at sikre en grøn omstilling af søfarten som nogle af årsagerne.

- Som grøn erhvervsminister er jeg særligt glad for at se, at branchen har sat en bæredygtig kurs med konkrete tiltag og visionære ambitioner for, hvordan vi kan styrke den grønne omstilling.

- Det er en tilgang, som regeringen bakker 100 procent op om, og som skal understøttes med en aktiv og grøn erhvervspolitik, hvor bæredygtighed og konkurrencedygtighed går hånd i hånd, udtaler ministeren i pressemeddelelsen.

Opgørelsen fra IHS Seaweb inkluderer handelsskibe, herunder passagerskibe, offshoreskibe og diverse andre skibe, heriblandt slæbebåde.

Krigsskibe, fiskeskibe og andre ikke-handelsskibe, der ikke kan sejle selv, er ikke medregnet i opgørelsen.

Hvis alle skibstyper bliver medregnet, befinder Danmark sig på en sjetteplads efter Grækenland, Singapore, Kina, Japan og USA.

/ritzau/

Annonce
Gorm Branderup/Ritzau Scanpix
Jason Redmond/Reuters
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce