Annonce
Udland

Danmark og Storbritannien fører an i kamp for klimaet

Nye undersøgelser har vist, at Danmark, Storbritannien og Canada er førende, når det handler om at begrænse klimaforandringerne.

Ny rapport fra britiske forskere roser dansk indsats med hensyn til nøgleteknologier og fornyelse.

Danmark, Storbritannien og Canada ligger i top, når det handler om at implementere de indgreb, der bekæmper klimaforandringer. Det viser en ny rapport fra forskere i London.

Rapporten er blevet offentliggjort, mens delegerede fra over 190 lande er samlet i Polen ved FN's 24. klimakonference.

- Vi har undersøgt, hvordan verden gør fremskridt med hensyn til at indføre de fem nøgleteknologier og indgreb, som er nødvendige for at begrænse klimaforandringerne til to grader celsius.

Det siger Iain Staffell fra det britiske Imperial College, som har fået stillet opgaven af energigruppen Drax.

- Undersøgelserne har vist, at Danmark, Storbritannien og Canada er førende, tilføjer han.

De nye teknologier er blandt andet ren energi, elbiler og effektivt udnyttelse af energi i de enkelte husstande.

Rapporten fremhæver, at Danmark i elsektoren kraftigt har reduceret CO2-udslip og bevæger sig væk fra brug af fossile brændstoffer med installering af vedvarende energi.

Briterne har investeret stort i offshore vindparker og planlægger at udfase anvendelsen af kul til energiproduktion i 2015.

Canada har også investeret stærkt i vedvarende energi og opfører faciliteter, der kan opfange og lagre CO2.

I rapporten blev der undersøgt fremskridt i 25 større lande - deriblandt alle G7-lande samt Briks-landene (Brasilien, Rusland, Indien, Kina og Sydafrika), som tilsammen repræsenterer 80 procent af verdens befolkning og 73 procent af verdens CO2-udslip.

FN's generalsekretær, António Guterres, sagde ved den officielle åbning af FN's klimakonference i Katowice mandag, at klimaforandringer og global opvarmning er det absolut største problem, verden står over for.

I sidste uge viste en anden rapport fra Den Meteorologiske Verdensorganisation, WMO, at verden har kurs mod en temperaturstigning på tre til fem grader i dette århundrede.

Det er langt over det mål på to grader, som størstedelen af verdens lande i Paris-aftalen er blevet enige om at arbejde for.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce