Annoncørbetalt indhold

Danmark i en multikulturel udvikling

Annonce

Dette indhold er sponsoreret Det multikulturelle samfund. Hvad vil det egentlig sige? Hvornår er vi multikulturelle og hvad er det der gør at det pludseligt er så stort et tema i dagens Danmark. Vi er efterhånden alle sammen helt bekendte og nærmest på venskabeligfod med begrebet Globalisering. Verden rykker tættere sammen, alt flyder sammen og adgangen til det før ukendte er nu nem tilgængelig og et alle mans eje. Men hvornår bliver vi multikulturelle? Og er vi det allerede?

Der har aldrig været flere indvandrere i Danmark eller efterkommere af indvandrere, ifølge integrationsbarometeret.dk. Siden 1980 er antallet af indvandrere eller efterkommere heraf steget med 0ver 10% ud af den samlede danske befolkningsgruppe. Vi er altså gået fra at 3,8% af befolkningen havde en anden baggrund end dansk, til at 13,8% har det. Hvad betyder det så? Jamen helt lavpraktisk betyder det for eksempel, at et oversættelsesbureau i København skal sørge for at offentlige materialer, patientflyers og andet kommunikation fra kommunen er tilgængelig på langt flere sprog end tidligere. Vores system skal simpelthen kunne oplyse og tilgodese flere forskellige sproggrupper, nationaliteter, kulturer og trosretninger.

Altså er Danmark et multikulturelt samfund, da vores struktur, ageren og diskurser er påvirket af, at vi er mere end én kultur til stede i samfundet. Berlingske skrev i 2016 at forskere ved analyse af befolkningsudvikling fremskriver at en femtedel af det danske samfund vil være stamme fra en anden kultur end den danske i 2050. Vi vil altså se en tilgang i behøvet for at kunne agere og færdes i et multikulturelt samfund.

Ret praktisk betyder det at vores børn og børnebørn vil have børnehave og skolekammerater med navne som Ahmed eller José i stedet for Anders og Jonathan. Det betyder også at vi vil se information på flere sprog i vores dagligdag. Vi vil opleve at arbejde sammen med kollegaer der måske ikke snakker dansk, men vi skal kommunikere engelsk på arbejdspladsen. Og det vil betyde er andre kulturelle tiltag vil fylde mere i det gængse danske landskab.

Der er blandede meninger i det danske samfund, om dette er en ønskværdig statistik eller om det er noget vi skal arbejde på at nedsætte. Især de seneste års indvandring fra især mellemøstlige og afrikanske lande har skabt hede debatter på landsplan. Integrationsbarometeret kan også fortælle at lidt over 8% af tilstrømning sker fra ikke vestlige lande. Det er altså en debat der fylder meget både i samfundet, men også i statistikkerne.

Hvad der er rigtigt og forkert er der mange nuancer i, men vi kommer ikke uden om at vi nu ikke kun mærke globaliseringen når vi hopper i en flyver og med nemhed rejse ud for selv at opleve verden og dens kultur. Vi kan nu opleve anderledes kultur end vores egen blot ved at gå ud ad hoveddøren. Disse nye hverdagsoplevelser smitter også af på vores egen kultur og selv om debatten ofte er delt op mellem dem og os. Ses de i både vores køkkener, musiksmag, påklædning og andre hverdagsritualer at vi også tager disse nye kulturer til os og invitere den ind i vores hjem. Ind i vores hjem der ligger i et mere multikulturelt Danmark end vi nogensinde før har set.

Dette indhold er sponsoreret

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.