Annonce
Biler

Danmark blandt de første markeder for Henrik Fiskers nye elbil

Den nye Fisker Ocean har meget plads og en rækkevidde på op mod 480 km. Designet skal kunne holde sig frisk i otte år. Foto: Fisker Inc.
Det kommende elektriske Fisker Ocean vil få europæisk debut i Danmark, Norge og Tyskland.

Den er givetvis en af de mest hypede nye elbiler, den strømlinede Fisker Ocean.

Når den futuristiske elbil lander i Europa i 2022, bliver Danmark sammen med Norge og Tyskland de første markeder, hvor bilen skal ud på vejene.

Sådan lyder meldingen fra den danske bildesigner og iværksætter Henrik Fisker til Automotive News.

Bilen, der har en rækkevidde på 402-483 kilometer fra et batteri på 80 kwh, kan reserveres for et depositum på 250 dollar svarende til 1680 kroner. Her er 80 procent af reservationerne kommet fra USA, mens Tyskland, Norge og Danmark tegner sig for broderparten af resten.

Henrik Fisker sigter mod rimelige priser ved at købe ind sammen med andre bilproducenter og få stordriftsfordele.

"Det er ikke raketvidenskab. Det er klart, at hvis du skal have en bil, som er konkurrencedygtig, er det nødvendigt med volumen. Derfor er vi gået i samarbejde med andre producenter, så vi kan finde ud af, hvordan vi køber ind i større mængder," siger Henrik Fisker til Automotive News.

Annonce

Tidløst design

Det er dog i første omgang ikke planen at sælge bilen, men i stedet for at lease den ud efter en model, der strækker sig over otte år. Her kan ejeren for eksempel levere bilen tilbage efter en måned eller op til flere år. Efter tilbagelevering vil Fisker lease bilen ud igen til en reduceret takst. Det er samme model, som det Geely-ejede Lynk & Co har meldt ud for det det europæiske marked.

"Hvis man producerer for eksempel 100.000 biler om året, betyder det, at man efter fem år har en flåde på 500.000 biler, som tjener penge til en," siger Henrik Fisker til magasinet.

Denne strategi har også haft indflydelse på designet.

"Designet på Ocean er holdt så enkelt så mulig for at sikre, at bilen holder sig frisk gennem den otte års leasing-cyklus. Et af mine krav har været, at bilen skulle være så tidløs som muligt," siger Henrik Fisker.

Flere muligheder

Planen er fra 2022 til 2027 at producere en million elbiler fordelt på Ocean og yderligere to modeller. Henrik Fisker vil på forårets motorshow i Genève løfte sløret for, hvilken bilproducent han vil samarbejde med.

Den prototype, der er vist, er udviklet af Italdesign, som er ejet af VW. Det kunne tyde på, at han måske vælger den nye MEB-platform fra Volkswagen, som også danner basis for for eksempel VW ID.3.

Volkswagen har nemlig meldt ud, at de gerne vil tilbyde platformen til andre samarbejdspartnere, også selv om man allerede har lavet en stor alliance med Ford, der vil bruge teknikken til sin første europæisk designere elbil.

Fisker kan dog også bruge platforme fra underleverandører som Bosch eller Benteler, som sigter mod små producenter af elbiler, der leder efter platform til en bil, der kan bygges op fra bunden. Bosch viste mærkets platform på den netop overståede CES elektronikmesse i Las Vegas, som også har udviklet sig til en biludstilling, og hvor man kunne se en opbygning med en sandwichbund med batterierne i gulvet.

"Designet ændrer sig meget lidt til produktion," siger han.

På trods af sin kompakte størrelse vil Fisker Ocean have samme plads som en mellemstor SUV, ifølge virksomheden. Meget af det indvendige plast genanvendes. Fisker forudser, at omkostningerne ved at lancere køretøjet vil være mindre end en milliard dollar.

"Men ikke meget mindre. Det er en kapitalintensiv industri," siger han.

Fisker har dog brug for mere finansiering for at gennemføre projektet.

"Jeg tror ikke, at et start-up-selskab nogensinde har al finansiering på plads," siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

OUH i corona-beredskab: - Vi bruger flest ressourcer på frygt og bekymring

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce