Annonce
Erhverv

Danish Crown rammes ikke af russisk forbud

Ruslands importstop af kød fra EU rammer ikke Danish Crown. Eksporten var allerede nede af andre årsager.

Danish Crown mister ikke nævneværdig eksport som følge af Ruslands importstop af kød fra EU. Eksporten var allerede nede som følge af svinepest i Polen og Litauen.

- Vi blev lukket på svinekød (i Rusland) i februar-marts måned, dengang der blev konstateret svinepest i Litauen og Polen. Det betyder, at vores forretning derovre har været lukket meget ned i forvejen, fortæller pressechef Jens Hansen.

Rusland indførte torsdag og et år frem et importstop af blandt kød fra EU, USA, Norge, Australien og Canada. Den nyhed tager man fra Danish Crowns side med rolig, afventende mine.

- Nu vil vi lige afvente og se, hvad det konkret betyder for os. Men fakta er, at vi har været afskåret fra at eksportere svinekød til Rusland siden det tidlige forår, siger Jens Hansen.

Danish Crown har tidligere haft en stor eksport til Rusland.

- Hvis man kigger på eksporttallene fra sidste år, var der en kæmpe eksport af svinekød til Rusland. Men i år var den lagt stille i forvejen. Så derfor er vi ikke super relevante, lyder det fra pressechefen.

- Værre ville det have været, hvis der havde været normal eksport, fortæller Jens Hansen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce