Annonce
Erhverv

Danish Crown fyrer 150 slagteriarbejdere

Medarbejdere på fire slagterier mister deres arbejde som konsekvens af færre slagtesvin.

Omkring 150 slagteriarbejdere i Blans, Faaborg, Herning og Ringsted mister nu deres arbejde som konsekvens af færre slagtesvin i de kommende måneder.

Det oplyser Danish Crown i en pressemeddelelse.

Tilførslen af slagtesvin til Danish Crowns slagterier ventes at falde yderligere i de kommende måneder, og derfor tilpasses kapaciteten nu på fire anlæg, lyder det.

På slagteriet i Blans ved Sønderborg mister 26 ansatte deres job, i Herning opsiges 29, mens 24 ansatte i Ringsted mister deres arbejde. De i alt 79 medarbejdere var fastansatte.

Nedgangen i antallet af slagtninger betyder, at slagteriet i Blans har overkapacitet, så for at sikre "den bedst mulige effektivitet" flyttes en del af den nuværende produktion i Faaborg i stedet til Blans. Det betyder, at op mod 80 medarbejdere i Faaborg opsiges.

De 80 medarbejdere er ferieafløsere eller midlertidigt ansatte, som blev ansat, efter at lukningen af slagteriet i Faaborg blev meldt ud, oplyser Danish Crown. De berørte medarbejdere er derfor ikke omfattet af den såkaldte socialplan.

- Vi kunne se nedgangen komme allerede i foråret, men de mange helligdage gjorde, at vi i første omgang undgik afskedigelser, udtaler produktionsdirektør Søren F. Eriksen.

- De seneste uger har det dog knebet med at holde vores slagterier i gang om fredagen, så derfor ser vi desværre ingen anden udvej end at skære i bemandingen, forklarer han.

De berørte medarbejdere opsiges i løbet af august og september.

Allerede i januar meldte branchegiganten ud, at de forventede 300 fyringer i løbet af de næste par år som følge af en nedgang i antallet af slagtninger.

Først på sommeren var medarbejderne på slagteriet i Rønne tæt på at miste deres job, da de nægtede at acceptere en betragtelig lønnedgang, som slagterikoncernens ledelse havde stillet dem i udsigt.

De ansatte kæmpede med næb og kløer, og i ellevte time blev der skruet en aftale sammen, som betyder, at medarbejderne fremover skal investere, hvad der svarer til 3,5 procent af deres løn, i arbejdspladsens udvikling, mod at slagteriet ikke lukker i de kommende fem år.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce