Annonce
Nyborg

Danehof i Nyborg: Minister og borgmester åbnede den historiske fest

Den nyslåede kulturminister fra Roskilde, Joy Mogensen (S), åbnede Danehoffet i Nyborg sammen med borgmester Kenneth Muus (V). Foto: Klaus Wind
Den nyslåede kulturminister Joy Mogensen (S) åbnede årets Danehof i Nyborg sammen med borgmester Kenneth Muus (V)

Nyborg: Kulturminister Joy Mogensen (S) har lagt hårdt ud i sin første uge som minister. Først så hun Bob Dylan på Roskilde Festivalen midt i ugen, og lørdag rullede hun hen over Sjælland og Storebælt for at åbne årets Danehof i Nyborg.

Efter velkomst fra en udklædt borgmester Kenneth Muus (V), så talte den gravide minister fra Roskilde til de mange på havnen ved Kongens Skibsbro. Her er et nyt indslag født, da det er første gang i Danehoffets ni-årige historie, at havnen er en del af weekendens øvrige festligheder, som finder sted i bymidten og omkring Nyborg Slot.

Efter kulturministerens tale i teltet på havnen, så anløb to vikingeskibe molen med kong Valdemar Sejr ombord. I 800-året for slaget mod venderne i Estland, hvor Dannebrog ifølge sagnet faldt ned fra himlen, så er det naturligt, at kongen og flaget har en hovedrolle i Danehoffet i år.

Til hest i det store optog gik turen op igennem byen til Borgmestergården. Her fik de mange gæster i byen en historisk præsentation af de royale til hest, inden optoget fortsatte til slottet.

I ialt er der programsat fire optog fra havn til slot under weekendens Danehof.

Annonce
Kong Valdemar Sejr med en mindre flåde på to vikingeskibe anløb havnen i Nyborg under årets Danehof. Foto: Klaus Wind
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce