Annonce
Fyn

Dan Gødning om kollaps: Derfor fyldte de mere i tanken end tilladt

Der skete skader for et tre-cifret millionbeløb efter branden på Dan Gødning. De miljømæssige konsekvenser strides man stadig om, og om der skal rejses tiltale mod de ansvarlige overvejer anklagemyndigheden. Arkivfoto: Mette Mørk

Ledelsen ved Dan Gødning har fået indskærpet, at miljøgodkendelser skal overholdes, selv om de baserer sig på forkerte præmisser, som tilfældet var med den kollapsede tank 7.

Annonce

Fredericia: Efter en rapport onsdag har oprullet forløbet op til storbranden i Fredericia erkender Dan Gødning, at tanken var fyldt til mere end de 13,5 meter, virksomhedens miljøgodkendelse på tank 7 lød.

Men, erfarer Fredericia Dagblad, virksomheden mener, at miljøgodkendelsen ikke var opdateret. Tanken var konstrueret til at kunne rumme den gødning, som blev fyldt i den 3. februar 2016, og mere til.

- Selv om I mener, at miljøgodkendelsen ikke var korrekt, så skal I vel overholde reglerne?

- Det er klart, at det er firmaets politik, at gældende regler og retningslinjer altid skal følges ved påfyldning. Det er derfor også indskærpet overfor ledelsen, at selvom retningslinjer i gældende miljøgodkendelser baserer sig på forkerte præmisser, så skal de altid følges, udtaler kommunikationsdirektør Søren Mølgvang fra Danish Agro, der ejer Dan Gødning.

Ifølge Dan Gødning var tankrapporten, som miljøgodkendelsen baserer sig på, ikke opdateret. Den var fra 2015, men efter det har virksomheden givet tanken en indvendig behandling, og i beregningen i den gamle rapport var der ifølge Dan Gødning ikke taget hensyn til den ståltype, tanken var bygget af.

- Vi skulle selvfølgelig have fået opdateret tankrapporten, så den tog højde for de rigtige præmisser, fastslår kommunikationsdirektør Søren Mølvang.

Det er indskærpet overfor ledelsen, at selvom retningslinjer i gældende miljøgodkendelser baserer sig på forkerte præmisser, så skal de altid følges.

Kommunikationsdirektør hos Danish Agro Søren Mølvang
Annonce

Svejsefejlen

Dan Gødning hilser den netop offentliggjorte rapport fra Teknologisk Institut velkommen, så man kan komme tættere på en forklaring af ulykken.

- Det er i alles interesse, at en sådan ulykke ikke sker igen, siger Søren Mølvang.

Han understreger, at den udløsende faktor for ulykken, tegner til at være en svejsefejl.

- Ifølge rapporten fra Teknologisk Institut skulle tanken ikke have kollapset ved påfyldning af 14,2 m, som det var tilfældet. Tanken er bygget til at kunne klare minimum 14,9 m gødning, hvilket vores egne undersøgelser også bekræfter, udtaler han og henviser til beregninger fra Force Instituttet.

Annonce

Gennemgang har kostet 18 mio. kr.

Rapporten fra Teknologisk Institut peger ud over overfyldningen og svejsefejlen også på, at der var korrosion i det område, hvor tanken revnede.

- Hvornår har I senest gennemgået tanken indvendigt?

- Korrosion var der taget højde for i de beregninger, der var en del af den eksisterende tankrapport fra 2015, og som sagt var tanken sidenhen coatet, og derfor ser vi ikke korrosion som en udløsende faktor på ulykkestidspunktet, lyder det fra Søren Mølvang.

Virksomheden har efter uheldet 3. februar undersøgt alle øvrige tanke. Gennemgangen har kostet 18 millioner kroner.

- Derudover skal vi selvfølgelig se på de konklusioner, der er omkring svejsefejl og finde frem til, om der er processer og procedurer, der kan styrkes på baggrund af den viden, vi nu har fået, så en lignende ulykke ikke sker igen, konstaterer Søren Mølvang.

Annonce
Annonce
Middelfart For abonnenter

Lovændring kan bane vejen for boliger i Gamborg: Der skal være noget til både børnefamilier, søvbryllup-segmentet og de ældre

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Ekskæresten dræbte hendes bror: Line forsøgte i flere uger at få hjælp til at slippe fri fra voldelig kæreste

Debat

Mit digitale åndedræt

Sydfyn For abonnenter

Pendlere på Svendborgbanen til politikere: Få styr på det her

Kerteminde

Drabssigtet erkender at have stukket med kniv: Det var nødværge

Annonce