Annonce
Odense

Da der gik Odense i det

Innovative Thomas Barfoed Thrige - vel nok Odenses næststørste søn - fik en motorgade opkaldt efter sig. Den skar kvarteret opkaldt efter byens største søn - H. C. Andersen - over i to. Nu bliver fejlen rettet.

Politikerne havde de store ord fremme, da lukningen af Thomas B. Thriges Gade blev vedtaget

ODENSE: Når viceborgmester Alex Ahrendtsen (DF) skal til byrådsmøde, tager han cyklen ude fra Odense NØ.

Han kører ind ad åstien og op på Skt. Jørgens Gade. Videre ad Overgade for altid at holde for rødt ved Thomas B. Thriges Gade.

Da han gjorde det i går, mærkede han et pust fra historiens vingesus.

For han var på vej til det byrådsmøde, der endegyldigt skulle lukke byens blødende sår.

Det var et enigt byråd, der for 56 år siden vedtog at anlægge Thomas B. Thriges Gade. Og det var et lige så enigt byråd, der i går vedtog at lukke den.

"Forslag til Kvarterplan by-havn". Det hed punktet på byrådets dagsorden med vanlig mangel på sans for poesi og historisk storhed. Den sans måtte man så overlade til politikernes tale-evner. Og man må indrømme, at de kom meget godt efter det. Der er jo også kun knap to år til næste valg.

- Historisk dag, sagde borgmester Jan Boye (K).

- Ny vitalitet, sagde rådmand Anker Boye (S).

- Skelsættende dag, sagde Enhedslistens Per Berga Rasmussen, der havde svært ved at få armene ned, og begejstringen ville næsten ingen ende tage.

Oratorisk førstepris

De Konservatives politiske ordfører Mai Henriksen, tog nok førsteprisen i oratorisk schwung:

- Mange har været skeptiske i forhold til det her. Skulle det ikke blive ligesom alle de andre gange med Thomas B. Thriges Gade, hvor det hele har været snak, snak, snak.

- Til det kan jeg kun sige: Det her byråd snakker ikke. Det handler.

Ja, Mai Henriksen mente ligefrem, at vedtagelsen af kvarterplanen markerede et vendepunkt. En forvandling af udtrykket, "der går Odense i det" fra noget negativt til noget positivt.

Rutinerede Per Berga var ikke sen til at minde om, at den bygade med letbane, som den famøse gade nu skal forvandles til, egentlig minder meget om den busgade, Enhedslisten i mange år har slået et slag for.

Og Alex Ahrendtsen mindede om, at hans tidligere lokalformand havde forslået genindførsel af sporvogne.

Det var den slags ord, der fik Venstres Lars Chr. Lilleholt til med en vis tørhed at bemærke:

- Vi slås ikke for æren for forslaget. Vi glæder os.

Men i kølvandet på de mere eller mindre flammende vendinger og vedtagelsen venter al det praktiske arbejde.

Annonce

Bilfri by - eller ej

- Nu har vi et konstruktivt grundlag, men vi mangler al det konkrete, sagde Stina Willumsen (SF).

- Vi har en smuk historisk by fuld af liv og tung trafik, og lukningen er det første og afgørende skridt, men kun et skridt, mod en bilfri bymidte, tilføjede hun.

Og mens Willumsen vil kæmpe for en bilfri by, så ser Lars Chr. Lilleholt anderledes på det:

- Det skal være en gennemkørselsfri by, men ikke en bilfri by.

Per Berga Rasmussen kom til gengæld med en direkte opfordring til trafikanterne:

- I bliver nødt til at tænke anderledes, når I skal fra A til B.

Både Alex Ahrendtsen og Erik Simonsen (NA) efterlyste et øje på æstetikken i det, der skal bygges ovenpå den berygtede motorgade.

- Det skal ikke være stål, glas og beton. Det skal ikke være et nyt Odense Banegård Center, sagde Ahrendtsen.

- Det må ikke gå galt. Det skal være flot, attraktivt og langtidsholdbart, sagde Simonsen, som også mindede om, at man skulle huske at tage hensyn til både de handicappede og de skæve eksistenser i de store planer.

Rådmand Anker Boye tænkte og talte mere i helheder. Om sammenhængen mellem havn og midtby. Om følgevirkninger i form af en mere fodgængervenlig Østre Stationsvej og en ny aktivering af Nørregade, som man kender som en gammel handelsgade.

Det historisk enige byråd tog under alle omstændigheder en lige så historisk beslutning, og noget af det, Alex Ahrendtsen tænkte på, da han holdt for rødt i krydset, der er på vej væk, var såmænd Thomas B. Thrige:

- I sin tid ville man hylde en fremskridtets mand ved at opkalde gaden efter ham. Jeg tror, han ville være blevet ked af det dengang. Og stolt nu.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

Erhverv For abonnenter

Rekord i Assens: Tobaksfabrik får et kæmpe millionoverskud

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Erhverv For abonnenter

Rekordstort overskud i fynsk øl-mekka: - Folk er rigtig glade, når de kommer ind

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Assens

Oksekødet er skiftet ud efter prisstigninger: Sådan handler vi nu

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nordfyn For abonnenter

Nu udløber fristen: Hasmark Vandværk kan komme til at levere rent vand med tankbiler

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Navne For abonnenter

Noah står i spidsen for Odense Pride: Han glæder sig især til ét øjeblik i år

Annonce