Annonce
Fyn

Dødsulykke på OBC-rulletrappe: El-scooter var på rulletrappen ved et uheld

Rulletrappen i Odense Banegård Center var lukket flere dage efter ulykken, hvor en 70-årig kvinde cirka halvvejs nede ad trappen blev ramt af en elscooter. Politiet kalder ulykken for "en dyb tragedie". En 49-årig handicappet mand kom selv til skade ved ulykken, og ifølge politiets efterforskning havde han næppe til hensigt at tage rulletrappen ned til sit tog. Foto: Bjarke Vestesen
Det var ikke en 49-årig handicappet mands mening, at han ville køre ud på en rulletrappe i Odense Banegård Center. Alligevel skete det, og en 70-årig kvinde på vej ned til sit tog blev mast mellem den handicappedes el-scooter og gelænderet, viser efterforskningen.

En 70-årig kvinde på vej ned ad en rulletrappe til sit tog blev klemt så meget, at hun kort efter afgik ved døden ved en tragisk ulykke i Odense Banegård Center.

Det ligger fast efter politiets efterforskning af ulykken, som skete fredag den 28. juni ved middagstid, og som kostede kvinden livet, da hun bagfra blev ramt af en el-scooter og klemte hende fatalt mellem gelænderet på rulletrappen og køretøjet.

El-scooteren blev ført af en 49-årig handicappet mand, som ligesom den 70-årige kvinde skulle med et tog fra perron 3 eller 4 mod Sjælland. Midtvejs på rulletrappen blev kvinden ramt og så hårdt kvæstet, at hun senere samme eftermiddag afgik ved døden.

I snart to måneder har Fyns Politi efterforsket sagen, som er blevet vanskeliggjort af, at det har været svært at afhøre den 49-årige handicappede mand. Han blev selv kvæstet ved ulykken, da han fik sit ene ben ind under el-scooteren og en arm i klemme i styret. Af forskellige årsager har politiet stadig ikke kunnet foretage en fuldstændig afhøring af manden.

Hvorfor manden overhovedet var ved rulletrappen for at komme ned til perronen til sit tog er fortsat usikkert, men ifølge efterforskningsleder Claus Andkjær, Fyns Politi, er der ikke noget som tyder på, at han ikke kunne tage elevatoren. Avisen har tidligere fortalt, at et vidne havde set to montører i færd med at rode med elevatoren, men at den var ude af drift og derfor ikke kunne bruges kan efterforskningslederen ikke bekræfte.

Til gengæld kan han bekræfte en anden ting, som viser, at den 49-årige mand ikke havde til hensigt at bruge rulletrappen til perronen.

- Det var ikke hans intention. Selv om han skulle med et tog til Sjælland er der ikke noget, som tyder på, at han ville tage rulletrappen. Måske har han været henne ved den, og så er et hjul måske kommet for langt frem, hvorved rulletrappen har fået fat i det. Det ved vi ikke endnu, siger Claus Andkjær.

Han kalder, ligesom vagtchefen ved Fyns Politi har gjort det, ulykken for "en dyb tragedie". Efter ulykken har politiet afhørt vidner og sikret videoovervågningsmateriale, som indgår i den samlede vurdering af sagen.

Den 49-årige mand var ikke påvirket af alkohol eller andet, har politiet tidligere slået fast. Politiet har også undersøgt el-scooteren for fejl og mangler, men uden at finde noget galt.

Når manden er blevet afhørt sendes sagen til Anklagemyndigheden på Fyn, som skal vurdere, om der skal rejses tiltale eller ej.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce