Annonce
Assens

Dækrøg og motorlarm: 40 biler kører sidelæns ved Arena Assens

Lørdag stod i bilernes tegn ved Arena Assens, hvor omkring 40 kørere af motorsportsdisciplinen drifting viste deres imponerende evner bag et rat. Der var larm, hvin og røg for alle pengene.

Assens: Hvis man er sart i øregangene, var Arena Assens ikke det bedste sted at tage hen lørdag.

Her blev der nemlig kørt vildt, så det kunne høres over det meste af Assens by. Det fremmødte publikum kunne nyde lyden af tunede biler, hvinende dæk og høje omdrejninger, og der var da også en del, der havde fundet vej til de store parkeringsarealer ved arenaen.

- Det er jo ekstremt underholdende at se på, selvom jeg ikke kender reglerne, fortæller Lucas Hart, der havde hørt, at det kom til byen og derfor lige skulle ned at se, hvad det var for noget.

Det var motorsportsserien Nordic Drift Series, der besøgte Assens. Modsat andre former for motorsport gælder det ikke om at være hurtigst, men om at køre sidelæns.

- Det er jo bare fedt. Suset, når man sidder i bilen, er fedt. Det kan man ikke finde andre steder, siger 21-årige Nikolaj Bølkov fra Kolding, der blev fascineret af sporten gennem videospil, og nu deltager for anden gang.

- Drifting handler om kørerstilen, om sammenholdet og om det, at vi hjælper hinanden, hvis nogens biler bryder sammen, siger han og tilføjer:

- Og så er det bare nemt at komme i gang med.

Annonce
Folk med biler og drifting i blodet hyggede sig lørdag ved Arena Assens. Her er det Peter Nielsen, der fanger en udskridning. Foto: Nils Svalebøg

Bygger alt selv

En anden deltager var 34-årige Peter Nielsen fra Ringe, der er kørende i en Ford Sierra, som han købte, da han var 18 år, men først begyndte at bruge til drifting for omkring fem år siden.

- Jeg bygger alt selv. Man skal helst kunne skrue på bilerne selv, siger Peter Nielsen.

- Det gør jeg så nok også hver aften, griner han.

Peter Nielsen vurderer, at han nok har brugt for omkring 25.000 kroner, og derudover kommer alle de timer, han selv har lagt i det.

- Det, som de fleste går ned på, er penge, teknik og tid, siger han.

- Bilerne får tæv på banen.

For Peter Nielsen er drifting meget sjovere end almindeligt racerløb på bane. - Man skal næsten ud at have rene underbukser efter første tur, siger han. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce