Annonce
Odense

Dåseøl fra Hawaii direkte til fordøren: Emil er hele Fyns bajer-butler

- I Beerbutler bestræber vi på at levere cirka seks danske og seks udenlandske øl. Men en overvægt af fynske øl blandt de danske, siger Emil Vilhelmsen. Foto: Simon Staun
27-årige Emil Vilhelmsen har i knap 10 år arbejdet i sin fars firma Depot Odense, der leverer øl og vand til små og store virksomheder. I fritiden driver han firmaet Beerbutler, som leverer kasser med nøje udvalgte øl fra hele verden hjem til kunderne.

Odense: Emil Vilhelmsen havde egentlig troet, han skulle være bankmand. Det var i hvert fald drømmen, da han begyndte at læse HHX og senere til finansøkonom.

Men han kunne hurtigt mærke, at bankverdenen ikke var noget for ham. Så overvejede han at blive ejendomsmægler eller assurandør, indtil det gik op for ham, at det kun er 20 procent af tiden, de er ude ved kunder.


- Når man har pakket øl i 10 timer, bløder ens hænder næsten. Men det er også det, kunderne betaler for. At de bare skal bestille øllene og åbne døren, når de bliver leveret

Emil Vilhelmsen, medejer af Beerbutler


- Jeg vil hellere tilbringe 80 procent af tiden ude, hvilket jeg kunne i min fars firma, Depot Odense, hvor jeg kører som sælger og besøger nuværende og potentielle nye kunder, siger Emil Vilhelmsen, mens han viser rundt på lageret på Cikorievej.

Depot Odense blev etableret i 2011, hvor Emil Vilhelmsen fik et fritidsjob på lageret, hvor der oftest befinder sig mellem 2500 og 3000 forskellige drikkevarer på hylder og paller.

Efter fem år som ungarbejder blev han fastansat som sælger, og som det typisk er med familiedrevne virksomheder – hans mor er også ansat ved siden af sit fuldtidsjob - ender arbejdsugen ofte på flere end 37 timer.

Beerbutler

Beerbutler blev etableret i efteråret 2018 af Emil Vilhelmsen og Michael Lund, der arbejder som henholdsvis sælger og softwareudvikler ved siden af. Det er også de funktioner, de varetager i Beerbutler.

Alle deres kasser består af 12 øl, hvor der minimum er fire forskellige slags øltyper. Ølsommelier Emil Vilhelmsen forsøger at finde frem til nogle af de bedste øl fra hele verden og som hovedregel gerne øl, man ikke kan købe i den lokale kiosk/supermarked.

Læs mere på beerbutler.dk

- Jeg vil tro, jeg arbejder omkring 50-60 timer de fleste uger. Altså i Depot Odense. Så kommer Beerbutler oveni, hvilket betyder 10 timers arbejde i nogle uger og 15 timer i andre, fordi der skal pakkes kasser og sendes ud, siger Emil Vilhelmsen.

Annonce

Dåseøl fra Hawaii

Idéen med at sælge kasser med udvalgte øl gennem hjemmesiden og firmaet Beerbutler er han ikke kommet på selv. Flere bryggerier og andre ølentusiaster har gjort det samme, og det var også efter at have købt sådan en kasse, at Emil Vilhelmsen tænkte, at han burde gøre det samme i fællesskab med sin it-kyndige kompagnon Michael Lund, der står bag hjemmesiden og styrer al softwaren.

- Vi får brygget vores egne Vilhelm-øl på Møn. Der er tale om vores egen øl og ikke bare deres øl med vores etiket. De gør sig godt som gaveæske med fem øl til 100 kroner, siger Emil Vilhelmsen. Foto: Simon Staun

- Vi har meget forskellige kompetencer, men er fælles om fascinationen af øl, siger Emil Vilhelmsen.

Gennem sit job ved Depot Odense har han adgang til et kæmpe netværk af bryggerier og mikrobryggerier, der både producerer selv og importerer udenlandske øl.

- Vores mål med Beerbutlers ølkasse har hele tiden været at præsentere øl, man ikke kan købe i sit lokale supermarked, siger Emil Vilhelmsen.

Bag ham står en palle med dåseøl fra Hawaii, IPA fra USA samt danske øl fra Fanø, Møn og naturligvis Fyn. Der er også en hel pakke med specialøl fra Midtfyns Bryghus, som er omdrejningspunktet i Beerbutlers aktuelle kasse.

Beerbutlers eget øl-mærke, Vilhelm, er produceret på Møns Bryghus, som i forvejen er det bryggeri, der købes mest øl fra, Foto: Simon Staun

- Vi samarbejder med mange fynske bryggerier, og denne gang er de 12 øl udvalgt i samarbejde med Eddie Szweda fra Midtfyns Bryghus. Tidligere har vi samarbejdet med ølguide-forfatteren Carsten Berthelsen, som vi lavede en virtuel ølsmagning med. Vi har også et samarbejde, hvor vi har udvalgt 12 øl fra hans bog ”50 øl du skal smage, før du dør”, siger Emil Vilhelmsen.

Annonce

Skiller skidt fra kanel

Der er i underkanten af 100 kunder, som abonnerer fast på den månedlige ølkasse og omkring 2500, der har bestilt de 12 øl til hjemmeadressen uden abonnement. Især forsendelsen er en udfordring, fordi det kræver ekstra tykke papkasser, samt at alle øl pakkes ind i bobleplast.

- Når man har pakket øl i 10 timer, bløder ens hænder næsten. Men det er også det, kunderne betaler for. At de bare skal bestille øllene og åbne døren, når de bliver leveret, siger Emil Vilhelmsen.

Han ved godt, at man i dag kan købe specialøl i samtlige danske supermarkeder. Indimellem til nogle priser, der ligger langt under det, Beerbutler tager for deres øl.

- Vi kan ikke undgå, at supermarkeder indimellem køber et stort parti specialøl og sælger dem til 15 kroner stykket. Når vi tager 375 kroner for 12 øl, handler det om, at vi præsenterer øl, man typisk ikke selv kan finde. At finde frem til de gode øl er efterhånden en jungle, der er lige så svær at navigere i som mobilabonnementer. Vi hjælper med at finde vej og skille skidt fra kanel. Og præsenterer nye tendenser inden for øl, som den almindelig forbruger måske ikke kender til, siger Emil Vilhelmsen.

Depot Odense og Beerbutler har omkring 20 belgiske øl på lager, men har adgang til flere end 200 forskellige øl fra Belgien.

- Vi kan skaffe nærmest samtlige tænkelige specialøl på få dage. Ikke bare fra Belgien men det meste af verden. Beerbutler skal helst kunne overraske kunderne hver eneste gang med øl, de aldrig har hørt om eller smagt. En stor oplevelse kan også være hængt op på geografi eller en særlig historie om bryggeriet, siger Emil Vilhelmsen.

Det har aldrig været ambitionen, at Emil og Michael skulle tjene mange penge på Beerbutler, da de har fuldtidsjob ved siden af.

- Personligt foretrækker jeg en frisk IPA, sydtysk hvedeøl og en gedigen pilsner med godt med humle. Men i udgangspunktet kan jeg lide alt øl, siger Emil Vilhelmsen foran bordet, hvor han pakker Beerbutlers ølkasser. Foto: Simon Staun

- Vi har allerede haft en masse gode stunder, smagt en masse fantastiske øl - også en del forfærdelige – og derigennem fået en masse erfaring. Naturligvis vil vi gerne sælge flere ølkasser, men det handler primært om at dele de gode smagsoplevelser med såvel ølentusiaster som den helt almindelige dansker, der i min optik får mere ud af en ølsmagning end en vinsmagning.

Annonce

Husk at synke

Emil Vilhelmsen har taget en diplomuddannelse som ølsommelier på Kold College, hvilket har givet ham et indgående kendskab til ølbrygning, forskellige øltyper og deres karakteristika.

- Jeg vil vove den påstand, at der er flere smagsnuancer og variation i øl end i vin. Hvis man tager en rødvinssmagning, er der naturligvis mange forskellige druer og toner, men det spænder alligevel ikke nær så vidt som en ølkasse, hvor man måske finder en lys IPA med smag af citrus i den ene ende og en kulsort chokoladestout i den modsatte. Øl kan jo smage af nærmest alt, siger Emil Vilhelmsen.

Alt er ikke nødvendigvis ensbetydende med godt. Emil Vilhelmsen konstaterer, at nogle bryghuse er så forhippede på at overgå hinanden i bizarre ingredienser, at de glemmer at have fokus på, om øllen kan drikkes.

- Jeg smagte på et tidspunkt en øl med havtorn og cayennepeber, som smagte rædselsfuldt. Men det er der, at Beerbutler og jeg kommer ind i billedet. Jeg smager typisk omkring 25 nye øl om måneden og vælger de mest interessante og bedste ud til vores kunder, siger Emil Vilhelmsen.

Modsat vinsmagning skal man ikke spytte ud til en ølsmagning. Det skyldes, at man smager bitterhed bagest på tungen og i svælget.

- Hvis man spytter øl ud, får man ikke den fulde smagsoplevelse. Det er nok også derfor, at ølsmagninger ofte er sjovere, siger Emil Vilhelmsen og ler.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
OB

OB kan nå femtepladsen med sejr i Vejle

Annonce