Annonce
Odense

Cyklistforbund: - El-løbehjul giver utryghed på cykelstierne

El-løbehjulene er ikke i høj kurs hos formanden for Cykelforbundet i Odense, Jens Henriksen. Modelfoto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix

Jens Henriksen, lokalformand for Cyklistforbundet i Odense, er ikke en stor fan af de elektriske løbehjul, der i øjeblikket vinder frem i de større danske byer, herunder Odense.

- Det er for meget. De fylder rundt omkring, og de giver utryghed på cykelstierne, siger han.

Udsigten til, at de indtil videre 250 løbehjul i byen skal suppleres af yderligere 440 fra et andet udlejningsfirma, lyder i cyklistformandens ører ikke som godt nyt.

- Jeg synes ikke, der er plads til dem på cykelstierne. Og jeg synes heller ikke, det duer, at de bare skal have lov at være over det hele. Skal de virkelig have lov at stjæle den sparsomme plads, vi har i byen? Hvis der kommer op til 1000 eller flere, som der lægges op til, kommer de jo til at fylde rigtig meget i byen, påpeger han.

Annonce

Uenig i kritik

Mads Pedersen, operationsmanager fra tyske Tier, der mandag rykker ind i Odense med 440 løbehjul, ser helt anderledes på det.

Han mener, at løbehjulene og cyklister sagtens kan dele pladsen, og han mener, at i byer som København og Malmø går det i det store hele fint.

Odense har desuden den fordel, at byen har så mange og gode cykelstier, påpeger han.

- Cykelstierne er allerede bredere end i så mange andre byer, siger Mads Pedersen.

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce