Annonce
Odense

Cyklisternes talsmand: - Jeg savner nogle politikere, der mere konsekvent siger, at byen skal være bilfri

Jens Henriksen, formand for Cyklistforbundet i Odense, er vild med den måde, den nye supercykelsti gennem den nyombyggede Thomas B Thriges Gade er lavet på. Her er de bløde trafikanter skilt fra de hårde, og den udvikling så han gerne flere steder i byen. Foto: Michael Bager
Odense skal være mere bilfri, men det fremgår ikke tydeligt nok af den nye kommuneplan, lyder kritikken fra Cyklistforbundet. Den lokale formand vil have, at man mere konsekvent skiller bløde og hårde trafikanter.
Annonce

Supercykelstien ind gennem den omdannede Thomas B Thriges Gade er et fantastisk eksempel på, at byplanlæggerne har tænkt cyklister med ind fra begyndelsen.

Men den tankegang savner formanden for Cyklistforbundet i Odense, Jens Henriksen, i store dele af den nye kommuneplan, der handler om trafik, og hvordan vi kommer rundt i byen.

- Jeg synes, kommuneplanen skulle have været skarpere på, at byen skal være mere bilfri - og at vi skiller den bløde og hårde trafik mere konsekvent ad, siger han.

Cyklistforbundets lokale formand, Jens Henriksen, har stillet forslag om, at alle overjordiske p-pladser i bymidten fjernes over en fem-årig periode og erstattes af grønne oaser for at skubbe til udviklingen af Odense som "Danmarks grønneste storby."  Foto: Michael Bager


Bilerne skal væk fra gaderne og parkeres i underjordiske trafikkældre, så vi får en grønnere by. Det skulle have været skarpere markeret i kommuneplanen.

Jens Henriksen, lokalformand for Cyklistforbundet i Odense


Han peger på, at Odenses nye klimaplan vil gøre byen CO2-neutral i 2030, og som en konsekvens netop kræver færre benzin- og dieselbiler i byen - og færre ture. Og sådan en målsætning forpligter.

- Jeg savner nogle politikere, der siger: Det her er virkelig vigtigt. I stedet er politikerne meget forsigtige over for bilejerne. Det er, som om man tror, at det kun er bilisterne, der trækker aktiviteten til centrum. Men det gør cyklister og gående altså i lige så høj grad, lyder det fra Jens Henriksen.

Annonce

Forbyd parkering i gadeplan i byen

Cyklistforbundets lokale formand har fx stillet forslag om, at alle overjordiske p-pladser i bymidten fjernes over en fem-årig periode og erstattes af grønne oaser for at skubbe til udviklingen af Odense som "Danmarks grønneste storby."

Parkering ved fx Klostergade, Asylgade og Kongestien skal i stedet flyttes til underjordiske betalingsanlæg. Og p-anlæg over jorden - som fx Gråbrødre p-anlæg - skal fjernes over en 10-årig periode.

Cykelstier

Odense har i dag mere end 560 kilometer cykelstier, 65 cykeltunneler og 123 cykelbroer. Men der mangler alligevel cykelstier og broer eller tunneller nogle få steder, før det samlede stinet er komplet. De manglende cykelstier er alle langs større veje.

På store dele af det øvrige vejnet er der ikke behov for cykelstier, da antallet af biler og hastigheden ofte er lavere på de mindre, lokale veje end på de større veje.

Der er enkelte af de større veje, hvor cykelforholdene ikke er gode, men hvor det ikke er muligt at anlægge cykelstier på grund af pladsmangel. Her kan andre virkemidler komme i spil, fx hastighedsdæmpende tiltag, fællesstier og cykelbaner.

Kommunen arbejder generelt for at skabe sikre skoleveje og cykelvenlige veje til børnehuse, så flere forældre oplever, at det er trygt at lade deres børn cykle. Derudover prøver man at øge andelen af cykelpendlere på længere afstande ved at udbygge supercykelstinettet, blandt andet til nabokommunerne.

Det samme skal al parkering langs veje, hvor der er mange gående og cyklister - fx Nørregade, Skibhusvej og Overgade. Her skal farten også begrænses til 30 eller 40 km/t - som man har foreslået flere steder i København efter en stigning i antallet af færdselsuheld med cykler involveret - og der skal være bump og chikaner, der får bilerne ned i fart.

- Jeg synes, man mere klart skulle melde ud: Bilerne skal væk fra gaderne og parkeres i underjordiske trafikkældre, så vi får en grønnere by. Det skulle have været skarpere markeret i kommuneplanen, siger Jens Henriksen.

Annonce

Et godt eksempel

Der er dog også ting, Cyklistforbundets formand i Odense er glad for.

- Strategien med konsekvent at styrke supercykelstierne er fantastisk, fordi det netop gør det nemmere at tage cyklen eller elcyklen, hvis man bor længere væk. Og ser man på supercykelstien ind igennem Thomas B Thriges Gade, er den en åbenlys måde at skille den bløde og hårde trafik mere konsekvent ad. Og så er det lavet virkeligt flot, siger Jens Henriksen.

Letbanen går i den vestre del af TBT, cykelstien i den østre, og så samles de henne ved det nye H.C. Andersen Museum, men løber alligevel hver for sig.

Cyklisterne har fra begyndelsen været tænkt ind i omdannelsen af Thomas B Thriges Gade - med god effekt, mener Cyklistforbundet. Foto: Michael Bager

- Den cykelsti giver en fantastisk mulighed for at komme fra centrum og køre enten sydpå eller nordpå. Krydset, hvor Thomas B Thriges Gade møder Østre Stationsvej er også lavet om, så der nu er en hel ny cykelsti op mod Kertemindestien. Det er lavet rigtigt fint til cyklister, siger han.

- Man kan tydeligt se, at cyklister har været indtænkt i hele omdannelsen af området.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
OB

OB's pokalmodstander har trukket stikket

Danmark

Frank Jensens kone: Frank betalte prisen for at være et normalt menneske

Nordfyn For abonnenter

Per er direktør i udskældt branche: - Vi arbejder intenst med at overbevise unge mennesker om, at plast er en del af løsningen

Annonce