Annonce
Erhverv

Cyklister: Vi vil have det som i Holland

Flere danskere skal vælge jernhesten, som deres fortrukne transportmiddel.

Vi cykler mindre end tidligere, men Cyklistforbundet tror, ny strategi kan vende udviklingen.

Danmark forsøger at markedsføre sig selv som cykelland nummer et, men ifølge Cyklistforbundet, der er en medlemsbaseret interesseorganisation for de cyklende danskere, er Holland foran Danmark, når det kommer til at tilgodese cyklisternes behov.

Forbundet håber, at den strategi, som regeringen og transportminister Magnus Heunicke (S) netop har lanceret, kan få endnu flere til at tage cyklen, fordi det bliver nemmere.

- Hvis flere skal op på cyklen, skal vi gøre det mere attraktivt og dermed lettere at vælge cyklen til arbejde, i skole og på fritidsture.

- Det kan vi for eksempel gøre ved at skabe bedre cykelstier, færre stop, sikre cykelparkeringspladser og nye cykelfaciliteter, siger Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam i en pressemeddelelse.

I de seneste år er danskerne begyndt at tage cyklen mindre og mindre. Også på korte ture, fremgår det af den 70 sider lange strategi.

Strategien er delt op i tre indsatsområder: Hverdagscyklisme, som skal få flere danskere til at cykle til og fra arbejde og uddannelse. Cykelturisme, der skal gøre det attraktivt at cykle i fritiden og på ferier. Og så skal cyklisterne føle sig sikre i trafikken.

Strategien lægger op til, at der skal være bedre cykelparkering ved stationer og de store arbejdspladser.

Derudover skal der anlægges cykelstier, som forbinder togstationer, busstoppesteder og arbejdspladser, og der skal flere cykelstier på landet, så det bliver mere sikkert for børnene at cykle.

Strategien er rettet mod alle steder i landet, ikke kun de største byer, og der følger cirka 200 millioner kroner med, som kommuner og regioner kan bruge.

- Danskerne vil gerne cykle, hvis det er let og attraktivt.

- Hvis ambitionerne i dette udspil bliver realiseret, kan Danmark genetablere sin position som verdens bedste cykelland. Til gavn for de fire millioner potentielle danske cyklister, siger Bondam, der har været med til at udfærdige strategien.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Hårdtprøvede lejere barrikaderer sig mod rotter: - De skramlede i væggen bag mit sengegærde

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart For abonnenter

Kraftige naboprotester tvinger Kvickly til at tage mere hensyn: Varehus må skrotte halvdelen af udvidelsesplaner i villakvarter

Assens For abonnenter

26-årig havde oversavet jagtgevær i skab på arbejde: - Jeg troede, det var et godt gemmested

Odense

19-årige Rosa har åbnet butik med egne designs midt i Odense: - Jeg var altid hende, der mødte op og lignede en regnbue

Erhverv For abonnenter

Succes-virksomhed lader sig opkøbe: Nu skal det være slut med at takke nej til kæmpe vindmølle-ordrer

Middelfart

Taget på fersk gerning: Polsk vognmand må efterlade lastbil i Danmark

Navne For abonnenter

Gift i 65 år: - Og nu render du også med min tjenestepige!

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Klumme

Debat: Når rodløsheden blomstrer, må nogen holde fast

Erhverv

Kirsten sælger sidste bid af sin mands firma: - De interesserede tænkte nok, at jeg var et let offer

Erhverv

Marcus og Marius drømmer om at overtage slægtsgården: - Men det bliver svært uden investorer udefra

Nyborg

Reddet på målstregen: Balletskolen flytter til musikskolen

Odense For abonnenter

Carlos Daabas anholdt i Bulgarien: På flugt siden politiet droppede håndjern på vej til arresten - Han ønsker at vende hjem

Nordfyn For abonnenter

Odense kan være uoverskuelig for ældre: - Vi kommer nok "aller" til at prøve letbanen

Annonce