Annonce
Indland

Cyklister advares mod at tune elcykler

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Tuner man sin elcykel, kan den køre op til 60 kilometer i timen. Det er farligt, lyder advarsler.

Rådet for Sikker Trafik advarer mod køb og montering af tuningsudstyr til elcykler. Udstyret kan lovligt købes på danske webshops og er let at søge frem på for eksempel Google.

Skaderne kan blive meget voldsomme, hvis man kører galt, advarer Søren Ørsted Pedersen, der er pressechef for Rådet for Sikker Trafik.

- Det er absolut ikke i orden, at firmaer er med til at markedsføre og sælge udstyr, som kan få folk til at ende i en meget farlig og kritisabel situation i trafikken, mener han.

Hvis man køber og monterer tuningudstyret, kan man for eksempel få en elcykel, der er beregnet til at køre 25 kilometer i timen, op på godt 60 kilometer i timen.

- Hvis man kommer susende med 60 kilometer i timen blandt andre cyklister og børn, kan skaderne blive meget voldsomme og fatale både for føreren af cyklen, og andre der måtte blive ramt, siger Søren Ørsted Pedersen.

Jane Kofod, der er kommunikations- og kampagnechef hos Cyklistforbundet, mener, at salget af udstyret bør forbydes.

- Hastigheden er sat ud fra nogle sikkerhedsovervejelser i trafikken både for den enkelte fører af elcyklen og andre trafikanter, siger hun.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik skal farten tilpasses ud fra de omgivelser, der køres i for at undgå utryghed og ulykker.

Hvis et tuningsudstyret er monteret, vises kun 50 procent af den reelle fart på speedometeret.

På de hurtigere elcykler, der kaldes speed pedelecs, er det lovligt at køre op til 45 kilometer i timen på cykelstier.

Det tidligere tilladte var 20 kilometer i timen. 1. juli 2018 trådte en forsøgsordning i kraft om, at speed pedelecs må føres på cykelstierne.

Der er endnu ikke sat en udløbsdato på forsøgsordningen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
GOG

Følg med live: GOG mod Sønderjyske

Leder For abonnenter

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.

Odense For abonnenter

Veteranhjem vidste intet om ulovligt tilskud fra fond: - Det er en møgærgerlig situation

Annonce