Annonce
Fyn

Cykelforhandler om elcyklers sikkerhed: - Der burde være et standard reglement

Dennis Bøgeskov arbejder i salgsafdelingen i Fri BikeShop viser her en elcykel med en såkaldt centermotor, altså en motor, der er placeret nogenlunde i centrum af cyklen. Foto: Kim Rune
Markedet for elcykler er stærkt voksende, men der er sikkerhedsmæssige udfordringer. Medarbejdere hos Fri BikeShop i Odense så gerne, at der kommer juridiske krav til eksempelvis bremserne på en elcykel.

Hos Fri BikeShop på Tagtækkervej i Odense er de eksperter i elcykler. Ifølge leder Ulrik Drudgaard er elcyklerne kommet for at blive, og det er et klart stigende marked. Det er en fordel for ham, da han fra starten valgte at satse på elcyklerne. Det viste sig at være en god idé, for i 2018 var hver syvende cykel, han langede over disken, nemlig udstyret med en lille motor.

Cykelmekanikerne og salgspersonalet ser dog nogle problematikker ved de populære elcykler.

- Den største fordel er, at stort set alle kan køre på en elcykel, fordi den hjælper så fint til. Og det kan jo være rigtig godt for mennesker, der ellers ikke ville få rørt sig, siger cykelmekaniker Flemming Stolborg.

Ulempen er imidlertid de billige cykler, mener Flemming Stolborg og henviser til, at sikkerheden på nogle af de billige cykler ikke er god nok, især i forhold til bremserne.

Annonce
Ifølge Cykelmekaniker Flemming Stolborg er der gode fordele ved en elcykel, men nogle af de billige modeller er ikke optimale, når det kommer til sikkerhed. Foto: Kim Rune

Efterspørger reglement

Og det er Dennis Bøgeskov, der arbejder i salgsafdelingen i, enig i. Spørger man ham, hænger pris og kvalitet sammen, når det kommer til elcykler.

- Vi ønsker selvfølgelig ikke, at nogen kommer til at skade, men vi kan jo ikke tvinge folk til at købe den dyreste cykel, selvom den måske er den sikreste, siger han.

Han så gerne, at der fra politisk hånd blev etableret juridiske krav for elcyklerne.

- Der burde være et standardreglement for elcykler. Især i forhold til bremserne. Der burde være nogle regler for, at elcykler skal være udstyret med skivebremser, fordi de simpelthen er bedre, siger han.

Elcykler vejer typisk mellem 23-27 kilo og er altså noget tungere end en almindelig citybike, der oftest ligger på omkring 16-23 kilo. Den ekstra vægt kombineret med den øgede fart påvirker bremselængden, og det er folk ikke nødvendigvis opmærksomme på. Dennis Bøgeskov vurderer, at man med en elcykel nemt kan lægge tre til fire meter til bremselængden.

Krav til knallert - ikke elcykel

Dennis Bøgeskov bemærker, at forskellene på en lille knallert og en elcykel ikke er særligt store.

En elcykel har en hastighedsbegrænsning på 25 kilometer i timen, mens en lille knallert til sammenligning maksimalt må køre 30 kilometer i timen. Kører man på en knallert, skal man have et kørekort og bære en godkendt styrthjelm. Ingen af delene er der krav om, når det kommer til elcykler.

Med undtagelse af de såkaldte speed pedelec elcykler, der må køre 45 kilometer i timen, foreligger der på nuværende tidspunkt ingen krav til elcykler, hverken i forhold til krav om cykelhjelm eller bremser og lys. Her gælder de samme krav, som der er til almindelige cykler.

Annonce
Forsiden netop nu
OB

Da Alphonse Tchami kørte over hajtænderne

Leder For abonnenter

Utroværdig optræden af to Venstre-folk

Hvis man vil være en troværdig politiker, skal man gøre mere end at udstede nogle hastige løfter for at tækkes pressen og vælgerne. Man skal også sikre sig, at de løfter, man udsteder, bliver omsat til faktisk, praktisk virkelighed. Derfor er der grundlag for at se endog ganske kritisk på to Venstre-politikere, Bo Libergren og Herdis Hanghøi, og deres optræden i en konkret sag fra Faaborg-Midtfyn Kommune. Sagen, som er blevet beskrevet i avisen flere gange, senest i mandagsavisen, handler om en ung kvinde, der lider af muskelsvind. Kvinden havde allerede for et halvt år siden et hjælpemiddel, et såkaldt vippeleje, der var så nedslidt, at det kun var delvist funktionsdygtigt, hvilket i længden kan blive invaliderende for kvinden. Imidlertid var kommunen og regionen endt i en strid om, hvem der skulle betale de cirka 30.000 kroner, som et nyt vippeleje koster - selvom loven fastslår, at kvinden burde have haft sit hjælpemiddel uden yderligere diskussion. Det var en pinlig sag for både Faaborg-Midtfyn Kommune og for Region Syddanmark, og derfor lovede både Bo Libergren og Herdis Hanghøi, at de ville sørge for, at den 21-årige Mai-Britt Knudsen fik et nyt vippeleje, så hun også fremover kan træne sine muskler og dermed stå på sine egne ben. Det er imidlertid ikke sket. Og derfor fremstår begge Venstre-folks løfter som utroværdige. Det var godt, at de to Venstre-folk i sin tid var så hurtige til at kræve handling, for det viser, at de to engagerer sig oprigtigt i borgernes problemer. Det er til gengæld virkelig skidt, at Mai-Britt Knudsen ikke har fået sit hjælpemiddel nu, hvor der er gået et halvt år. I Danmark har vi gennemgående dygtige og sanddru politikere, som er langt mere ordholdende, end man kan få indtryk af, når man følger den offentlige debat, ikke mindst debatten på de sociale medier. Derfor vil det være klogt, at Libergren og Hanghøi får løst sagen. Altså: Løst den rigtigt. Og ikke blot løst den ved at afgive endnu et løfte. Alt andet vil være utroværdigt.

Annonce