Annonce
Udland

Costa Concordia-folk dømt for uagtsomt manddrab

Fem personer indgår aftale og slipper med milde domme som følge af den store skibsulykke, der kostede 32 livet

Fire besætningsmedlemmer fra det forliste krydstogtskib Costa Concordia og en ledende medarbejder fra skibets ejer, rederiet Costa Crociere, er som de første efter katastrofen idømt fængsel på op til to år og 10 måneder for uagtsomt manddrab.

32 mennesker blandt de 4229 personer, der var om bord på skibet, omkom, da krydstogtskibet i januar sidste år forulykkede ved den italienske ø Giglio ud for Toscanas kyst.

De fem, der alle har indtaget fremtrædende roller i sagen, har indgået en aftale med anklagemyndigheden. De har erkendt et ansvar for ulykken og har derfor fået strafnedsættelse.

Det var den aftale, en dommer i Grosseto godkendte lørdag, så de fem undgår en egentlig retssag.

Den længste dom gik til rederiet Costa Crocieres krisekoordinator, Roberto Ferrarini, der har været anklaget for at forsinke redningsarbejdet i et forsøg på at minimere skader på selskabets omdømme. Han skal 34 måneder i fængsel.

Kabinemanageren Manrico Giampiedroni skal afsone en dom på 30 måneder.

Skibets næstkommanderende, Ciro Ambrosio, tredjeofficer Silvia Coronica og rorsmand Jacob Rusli Bin, der angiveligt ikke forstod ordrerne fra kaptajn Francesco Schettino, er blevet idømt fængselsstraffe på henholdsvis 23, 18 og 20 måneder for at forårsage forliset.

Alle fem har været tiltalt for uagtsomt manddrab og for at forårsage alvorlige skader.

Dommen kommer samtidig med den meget omtalte sag mod kaptajn Schettino, der er tiltalt for tre forhold: Uagtsomt manddrab, ødelæggelse af miljøet og for at forlade skibet, inden alle passagererne var evakueret.

Han er af medierne døbt "kujon-kaptajnen", fordi han forlod skibet, før alle passagererne var evakueret.

Da retssagen mod Schettino blev indledt onsdag, anmodede hans forsvarer om at indgå en aftale med anklagemyndigheden i håb om at få nedsat kaptajnens straf. Men det blev afvist af chefanklageren.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce