Annonce
Udland

Costa Concordia er kommet på ret køl

Costa Concordia er kommet på ret køl

En 19 timer lang og forsinket mission med at få bjærget krydstogtskibet er fuldført, lyder det.

Arbejdet med at bringe det kæntrede italienske krydstogtsskib Costa Concordia på ret køl er færdiggjort efter 19 timers arbejde, der blev forsinket af dårligt vejr.

Det siger Franco Gabrielli, der er leder for det civile beredskab, som har det overordnede ansvar med projektet, ifølge Reuters.

Det 290 meter lang skib - endnu længere og dobbelt så tungt som det berømte Titanic - er i løbet af aktionen gradvist blevet løftet ud for den toscanske ø Giglio.

Costa Concordia kæntrede i januar 2012, da det sejlede for tæt på Giglio og ramte en undersøisk klippe.

Under arbejdet mandag, der foregik med enorme hejseværk og spil, blev der ikke fundet lig under vraget.

32 ud af de mere end 4000 om bord druknede, da skibet kæntrede.

Bjærgningsforsøget, der angiveligt er det største i søfartens historie, skulle være indledt klokken seks mandag morgen, men det blev udsat nogle timer på grund af dårligt vej, og først afsluttet tidligt tirsdag morgen.

Costa Concordia skal på et senere tidspunkt slæbes væk til ophugning.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce