Annonce
Fyn

Coronakrisen rammer aviser: Udsigt til tab på 100 mio. kr. for Jysk Fynske Medier i år

Det handler om at være tæt på læserne og lade dem byde ind med, hvad de gerne vil læses om. Det gør Fyens Stiftstidende på mange måder, blandt andet gennem Det Fynske Folkemøde, som i år foreløbig er udskudt på grund af coronakrisen. Foto: Michael Bager
Udsigt til et minus på 100 millioner kroner på grund af coronakrisen i Jysk Fynske Medier, som Fyens Stiftstidende er en del af. Men den fynske avis skal nok klare sig, vurderer formanden for bestyrelsen, Clas Nylandsted Andersen, efter en generalforsamling mandag med den dystre melding. .
Annonce

Odense: 3. januar 2022 er det 250 år siden, Fyens Stiftstidende udkom for første gang. Selv om den avis, du holder i hånden i dag, har gennemlevet og undergået store forandringer gennem næsten to et halvt århundrede, er den aktuelle coronakrise noget, der alligevel ikke er set før. Og noget, der vil påvirke avisen i et eller andet omfang.

Det fremgår af det regnskab, som blev fremlagt og godkendt på en coronasikker generalforsamling i Fyens Stiftstidende A/S, et af de underliggende selskaber i mediekoncernen Jysk Fynske Medier P/S, som Fyens Stiftstidende via Fynske Medier via en fusion blev en del af i 2015. Jysk Fynske Medier forventer en negativ påvirkning på grund af coronakrisen på omkring 100 millioner kroner i 2020. Og det vil altså også i et eller andet omfang ramme Fyens Stiftstidende A/S.

På den baggrund har avisen talt med formanden for bestyrelsen i Fyens Stiftstidende A/S, Clas Nylandsted Andersen, der har mange års erfaring fra både direktions- og bestyrelsesposter i dansk erhvervsliv og aktuelt også er formand for bestyrelsen i bl.a. Billund Lufthavn, Carl Hansen & Søn i Gelsted og Niras Alectia Fonden.

De traditionelle medier er i forvejen udfordret på forretningsmodellen i disse år, og så kom der lige en coronakrise oveni. Hvordan vil det sætte sit præg på Fyens Stiftstidende de næste år?

- Det vil da kunne mærkes, men i bund og grund er Fyens Stiftstidende A/S et solidt foretagende med en egenkapital på næsten 290 millioner kroner, og med lidt simpel matematik kan man regne sig frem til, at Fyens Stiftstidendes andel af Jysk Fynske Medier udgør omkring 32 procent. Dermed vil andelen af et tab på 100 millioner kroner udgøre cirka 32 millioner kroner, og det er et tab, vi vil kunne bære.

- Ser du det sådan, at Fyens Stiftstidende A/S og de andre ejere (Sydvestjysk Venstrepresse ApS og Jyske Medier A/S, red.) skal bære et tab i den størrelsesorden, fordi en coronakrise var noget, man ikke kunne forudse?

- Ja, jeg kan ikke se, at der er andre end ejerne til at bære det. Sådan er det jo også i andre brancher, hvor der er nogle virksomheder, der må tager nogle store skrub. For vores vedkommende vil det gøre sig gældende, at vi mister i hvert fald annonceindtægter fra hele restaurant- og hotelbranchen. De har ligget stille i måneder, og de kan næppe nå at indhente det tabte i løbet af året, heller ikke hvad angår annoncering. Vi er også ramt på mange andre områder og har ikke fået så meget gavn af hjælpepakkerne, fordi de ansatte har arbejdet hele tiden.

- Med næsten 290 millioner kroner i egenkapital, heraf godt halvdelen i værdipapirer, som det fremgår af regnskabet, kan det så ikke løses ved at sælge nogle værdipapirer?

- Det er ikke sikkert, det er nødvendigt. Det er jo ikke penge, der skal tages op af lommen eller som berører virksomhedens cashflow med den fulde effekt. Man kan tage tabet over egenkapitalen, og vi er ikke tvunget til at sælge værdipapirer - det er i øvrigt heller ikke sikkert, det er klogt, hvis markedet er nede. Alt det må vi tage på et senere tidspunkt, det vil jeg have en mening om i Jysk Fynske Mediers bestyrelse, ikke her på nuværende tidspunkt.

- Men coronakrise eller ej, mediebranchen er udfordret - og har været det i flere år. På en måde kan man sige, at vi er i karetmagerbranchen i en tid, hvor bilerne fylder vejene. Hvad er løsningen på længere sigt?

- Der er er kun én vej for mig at se: Digitalisering. Der er stadig en generation, som helst vil have en papiravis, men det varer ikke ved evigt, og nyhedsformidlingen skal gradvist omstilles til at være mere og mere digital. Det er Fyens Stiftstidende også godt i gang med, og den udvikling skal fortsætte og forstærkes.

- For at fastholde og udbygge den betydning, vi har i dag for læserne, er det vigtigt og nødvendigt at være tæt på dem, involvere dem, lytte til dem og lade sig inspirere af dem. Det er i øvrigt også meget lettere i vore dage, fordi vi har let ved at kommunikere med hinanden via de mange digitale platforme. Her er avisen i gang med en god omstilling, for eksempel som vi ser det i Middelfart, hvor det er lykkedes at bringe lokalsamfundet og dermed læserne og brugerne tæt på avisen. Det skal bare fortsætte og udbygges andre steder, hvor det er muligt.

Andre eksempler?

- Det er imponerende, at der i 2019 blev afholdt omkring 100 læsermøder - Café Stiften og andre møder for læserne. Hvis vi tager søndagene fra, er det næsten et møde hver tredje dag. Det er stærkt imponerende og viser, at Fyens Stiftstidende formår at samle fynboerne. Det årlige folkemøde er et andet godt eksempel. Når det er muligt at samle 3-4000 fynboer i fire timer i mediehuset er det et bevis på, at vi som medie betyder noget for mange mennesker. Det skal vi holde fast i.

- Jeg vil også fremhæve initiativet med at spørge læserne, hvad de gerne vil vide. Jeg kan forstå, at der er kommet omkring 250 corona-relaterede spørgsmål her i løbet af coronakrisen, og redaktionen har svaret på op mod 200 af dem på fyens.dk og i avisen. Det er læserinvolvering, der vil noget, og det er efter min mening den helt rigtige vej at gå.

- Jeg synes i det hele taget, at Fyens Stiftstidende - og mange andre medier for den sags skyld, har vist sin berettigelse her under coronakrisen. Vi har holdt fanen højt, er udkommet hele tiden og med en høj kvalitet, vi er ikke gået i sort. Det er al ære værd.

Fyens Stiftstidende har inden for de seneste 15 år været med i to fusioner, først blev Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis slået sammen i Fynske Medier i 2006, og i 2015 gik selskabet med i det, der blev til Jysk Fynske Medier P/S. Hvor havde Fyens Stiftstidende stået i dag, hvis avisen havde valgt at være sig selv og ikke indgå i de fusioner?

- Så havde vi stået dårligere. Det er jeg ikke i tvivl om. Mange ting er blevet løftet gennem Jysk Fynske Medier, for eksempel investeringer i deal.dk og spotdeal.dk, og der er andre, store investeringer, som aldrig kunne være foretaget som selvstændig virksomhed. Også i en krise som nu er det en fordel at være stor, ligesom det giver fordele omkring den digitale udvikling, hvor vi årligt i Jysk Fynske Medier budgetter med udviklingsomkostninger på 40-50 millioner kroner.

- Men samtidig med, at Fyens Stiftstidende er en del af noget større, vil avisen gerne have sin særpræg og tilbyde læserne noget, som måske ikke er lige relevant i alle hjørner af Jysk Fynske Medier. Hvordan sikrer man det i en stor organisation?

- Det er noget, avisens chefredaktør Poul Kjærgaard skal være opmærksom på kan fastholdes. Og med hensyn til, om det eventuelt kan bredes ud andre steder, er det jo den ansvarshavende redaktør for hele Jysk Fynske Medier, Peter Orry, som skal plukke de bedste ting rundt omkring og sætte dem i spil andre steder, hvis det en god idé. Men jeg tror, det er vigtigt, at de enkelte titler, herunder Fyens Stiftstidende, bevarer deres særpræg og lever op til den kontrakt, de har med deres kunder og brugere, som de hele tiden skal være i dialog med og tæt på.

- Så alt i alt er du fortrøstningsfuld med hensyn til fremtiden, også selv om det ser lidt broget ud lige nu med udsigten til et dårligt år på grund af coronaen?

- Bestemt. Fyens Stiftstidende er så stærkt et brand og betyder så meget for så mange mennesker, at Fyens Stiftstidende også vil være her om 20 år. Meget mere digital og mindre på papir, men markant til stede, helt sikkert.

Clas Nylandsted Andersen

Clas Nylandsted Andersen, 72, har gennem de seneste otte år været professionelt bestyrelsesmedlem i en række danske virksomheder.

Han har aktuelt formandsposten i ti bestyrelser, ud over Fyens Stiftstidende A/S er det bl.a. Billund Lufthavn, Carl Hansen & Søn og Niras Alectia Fonden, hvor han lige er tiltrådt efter at have forladt formandsposten i bestyrelsen for Teknologisk Institut.

Han har desuden bestyrelsesposter i en række andre selskaber, bl.a. C.C.N. Holding og SAAN Holding, der ejer Micro Matic, og Jysk Fynske Medier P/S.

Inden han gik fuldtids ind i bestyrelsesarbejde for otte år siden har han været adm. direktør i bl.a. Roulunds Fabriker og Micro Matic.

Bor på en gård i Revninge, men flytter snart i hus i Kerteminde.

Fyens Stiftstidende A/S

Fyens Stiftstidende A/S er et af de underliggende selskaber i Jysk Fynske Medier P/S, som ejes af Fynske Medier (47,5 pct.), Den Sydvestjyske Venstrepresse ApS (36 pct.) og Jyske Medier A/S (16,5 pct.)

Fyens Stiftstidende A/S udgør ca. 68 pct. af Fynske Medier – de resterende ca. 32 pct. ejes af Svendborg Avis A/S, der udgiver Fyns Amts Avis.

Med andre ord er Fyens Stiftstidende A/S’ andel af Jysk Fynske Medier omkring 32 procent.

Fyens Stiftstidende A/S ejes af Den Fynske Bladfond.

Jysk Fynske Medier står bag 15 dagblade, heraf de to fynske aviser Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis. Desuden blandt andre JydskeVestkysten, Århus Stiftstidende, Fredericia Dagblad, Vejle Amts Folkeblad, Horsens Folkeblad og siden den 1. maj også nytilkøbte Helsingør Dagblad.

Avisen Danmark udkommer som en del af alle 15 dagblade hver dag året rundt.

Jysk Fynske Medier præsenterer sig således på sin hjemmeside, jfmedier.dk:

Vi lever for at formidle, og som Danmarks største lokale og regionale mediekoncern værner vi særligt om det, der er tæt på. Vi står bag 15 dagblade, 63 ugeaviser, 4 radiostationer, en landsdækkende taleradio (Radio 4) og en lang række nyhedssites og andre digitale brands. Og vi har virksomheder af den slags, der skaber kommunikation mellem mennesker. Trykkerier og trykformidlere, app-udviklere, et podcast univers, et kommunikationsbureau og distributionsfirmaer, der leverer aviser og pakker til alle adresser 365 dage om året.

Clas Nylandsted Andersen, formand for Fyens Stiftstidende A/S, ser trods coronakrisen indvirkning på dette års resultat, optimistisk på avisens fremtid. Foto: Michael Bager
Annonce
Annonce
OB

Michelsen efter nederlag: - Det var fortjent

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Mad og drikke

Frankrig, vi ses igen

OB

Kampen minut for minut: OB tabte til Randers i den første kamp om Europa League-kvalifikation

Annonce