Annonce
Fyn

Coronakrisen koster også Storebæltsforbindelsen dyrt

Da Danmark lukkede i midten af marts, faldt mængden af især personbiler over Storebælt drastisk. Arkivfoto: Michael Bager.
Markant færre personbiler har krydset Storebælt efter lukningen af Danmark. Det afspejles i kvartalsregnskabet fra Sund & Bælt.

Storebælt: Med den gradvise genåbning af samfundet nærmer trafikken på motorvejene sig niveauet før lukningen i midten af marts, og på blandt andet den Fynske Motorvej risikerer trafikanterne nu igen at finde sig selv i myldretidstrafik.

I løbet af de første uger af marts faldt personbiltrafikken på motorvejene ifølge Vejdirektoratet næsten 50 procent, og den er stadig cirka 20 procent under det normale niveau. Særligt lastbiler og varebiler er imidlertid med til at øge den samlede trafikmængde på statens veje, så den nu kun ligger 18 procent under niveauet før lukningen i marts.

Det vækker sandsynligvis glæde hos Sund & Bælt, som kan konstatere et markant fald i indtægterne fra Storebæltsbroen i årets første tre måneder. Vejtrafikken gav 594 millioner kroner i indtægter, og det var 42 millioner kroner mindre end i samme periode sidste år.

Det var især bustrafikken og personbiltrafikken, der faldt tungt, da Danmark blev lukket i marts. I gennemsnit kørte 3723 færre personbiler dagligt over Storebælt i årets første tre måneder.

Lastbilerne blev ved med at køre over broen med varer og lå kun et par procent under trafikken sidste år, oplyser Sund & Bælt, som opgør Storebæltsforbindelsens indtægtstab på grund af coronasmitten til cirka 50 millioner kroner.

- Særligt det store fald i antal af personbiler siden midten af marts har resulteret i negativ vækst i trafikken. Det får betydning for periodens resultat og vil fortsat påvirke vores indtjening, indtil vi ser en normalisering af samfundet igen, siger Sund & Bælts administrerende direktør, Mikkel Hemmingsen.

Annonce

Gælden er nu 18,6 milliarder kroner

Også Øresundsbroen har mærket effekten af coronakrisen og har opgjort trafikken i de sidste to uger af marts til at ligge 69 procent under sidste års niveau.

Samlet fik Sund & Bælt et overskud i årets første kvartal på 464 millioner kroner, hvilket var 72 millioner kroner mindre end i 2019.

Den rentebærende nettogæld for Storebæltsforbindelsen er faldet 300 millioner siden udgangen af 2019, så den nu er 18,6 milliarder kroner. Gælden for broen forventes fortsat at være betalt om 12 år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Borgere chikaneres i Skt. Klemens: - Nu er det jo sådan, at folk ikke tør lufte hunden om aftenen

Annonce